اقتصادی

ایران از میان ۱۷۶ کشور، رتبه ۱۶۹ را در «آزادی اقتصادی» کسب کرد!

دانستنی اقتصاد: جدیدترین گزارش بنیاد هریتیج در مورد آزادی اقتصادی نشان می‌دهد که ایران با دریافت نمره ۴۲.۲ از ۸۰، در بین ۱۷۶ کشور، رتبه ۱۶۹ را به خود اختصاص داده است.
به گزارش دانستنی اقتصاد؛ شاخص آزادی اقتصادی بنیاد هریتیج بر اساس چهار نماگر «حاکمیت قانون»، «اندازه دولت»، «اثربخشی قانون‌گذاری» و «بازارهای باز» محاسبه می‌شود که هر کدام از این نماگرها نیز زیرمجموعه‌های مرتبطی دارند.
بر اساس این گزارش، ایران در سال ۲۰۲۳ با دریافت نمره ۴۲.۲ از ۸۰، در بین ۱۷۶ کشور، رتبه ۱۶۹ را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که میانگین نمره اقتصادی در دنیا عدد ۵۹.۳ است.
تنها کشورهای بوروندی، اریتریا، زیمباوه، سودان، ونزوئلا، کوبا و کره شمالی نسبت به ایران، رتبه پایین‌تری را در این زمینه کسب کرده‌اند.

در سال ۲۰۲۲ نیز ایران تنها در مقایسه با این کشورها توانست رتبه بالاتری را کسب کند. کشورهای سنگاپور، سوئیس و ایرلند نیز همانند سال گذشته توانستند به ترتیب بالاترین رتبه را در زمینه آزادی اقتصادی به خود اختصاص دهند. همچنین لازم به ذکر است که این شاخص در سال ۲۰۲۳ برای کشورهای افغانستان، عراق، لیبی، لیختن‌اشتاین، سومالی، سوریه، اوکراین و یمن محاسبه نشده است.
نقشه شاخص آزادی اقتصادی در جهان به ۶ گروه‌بندی با رنگ‌های متفاوت تقسیم می‌شود:

کشورهای دارای اقتصاد آزاد با نمره ۸۰ تا ۱۰۰ (سبز پررنگ)؛
اقتصادهای نسبتا آزاد با نمره ۷۰ تا ۷۹.۹ (سبز کمرنگ)؛
اقتصادهای نسبتا بسته با نمره ۶۰ تا ۶۹.۹ (زرد)؛
اقتصادهای بسته با نمره ۵۰ تا ۵۹.۹ (نارنجی)؛
اقتصادهای سرکوب شده تا نمرات صفر تا ۴۹.۹ (قرمز) و
کشورهایی که آماری از آن‌ها در دست نیست (خاکستری).

بر این اساس و با توجه به اینکه ایران نمره ۴۲.۲ را در زمینه آزادی اقتصادی کسب کرده است، جزو اقتصادهای سرکوب شده محسوب می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ میانگین امتیازات: ۵ / ۵. تعداد امتیازات: ۶۴۵ به این خبر امتیاز دهید

۰/۵

(۰ نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا