اجتماعیمسئولیت اجتماعی

مسئولیت اجتماعی شرکت ها در شرایط کرونایی

چیزی در حدود یک سال از شیوع و گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان می گذرد و همچنان بزرگ ترین کشورهای جهان مشغول مقابله با این ویروس منحوس هستند.آنچه در این میان مهم است، مدیریت و اقدامات لازم در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی به منظور کاهش تلفات و خسارات ناشی از این ویروس است که دکتر محمد بلوریان تهرانی در گفتگو با رسانه مسئولیت اجتماعی به بیان برخی از مهم ترین راه حل های موجود در این زمنیه پرداخته است که در زیر آن را می خوانیم:

با توجه به آرمانهای توسعه هزاره چندین مورد است که در تمام دنیا گفته شده و همین موارد می تواند برای ما راهنما باشد و می تواند به دستگاه ها و شرکت ها در این شرایط کرونایی در جهت اجرای مسئولیت اجتماعی کمک شایانی نماید. این آرمان های توسعه هزاره با توجه به شرایطی که همگان می دانند، شامل ریشه کن کردن فقر، گرسنگی، دستیابی همه به آموزش ابتدایی، ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان، کاهش مرگ و میرکودکان، بهبود و بهداشت مادران، مبارزه با ایدز و مالاریا، ویروس کرونا و سایر بیماری ها می باشد که تضمین پایداری محیط زیست و ایجاد مشارکت جهانی برای توسعه است که در همه جا بیان شده و دو نکته بسیار مهم که حائز اهمیت است را من بیان می نمایم؛

نکته اول این مساله است که دنیای ما در تعادل نیست. یعنی مثلاً ۲۰ درصد از جمعیت کشورهای توسعه یافته ۸۶ درصد از کل کالاها و خدمات دنیا را مصرف می‌کنند.

نکته دوم اینکه از سوی دیگر ، ۸۰ درصد از فقیرترین جمعیت دنیا تنها ۱/۳ درصد از کل کالا و خدمات در دنیا را مصرف می‌ نمایند.

نابراین با در نظر گرفتن دو نکته فوق می توانیم بگوییم که سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی در شرایط فعلی چه اقداماتی می توانند در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی داشته باشند. البته پیشنهادات بسیاری را می توان به این سازمان ها ارائه کرد و من در این زمینه به بیان یک نکته کلی اکتفا می کنم. مثلا در بخش آموزش که می تواند در عرصه کلی دانشگاهی و دبیرستانی و دیگر نیز باشد، بحث آینده پژوهی مطرح است. یعنی ما باید در بخش آموزش آینده پژوهی، آمادگی برای مقابله با هر نوع تهدیدات بیولوژیکی و مضر نسبت به سلامت انسان که کرونا نیز می تواند یکی از آن ها باشد را داشته باشیم. ما در آینده پژوهی کار زیادی انجام نداده ایم و اکنون با وجود کرونا، یکی از بحث های مسئولیت اجتماعی می تواند این باشد که دانشگاه ها در جهت منافع عمومی خود موارد فوق را انجام دهند. صدا و سیما نیز می تواند در جهت تاثیرگذاری بر بخش خصوصی  و جلب مشارکت آنها در مقوله مسئولیت اجتماعی آموزش و تولید محتوا داشته باشد و حتی می تواند در همین زمینه تولید فیلم و تیزر و برنامه های آموزشی تولید و نشر نماید.

دانشگاه ها نیز می توانند در زمینه روانشناسی و بهبود روحیه مبتلایان و سایر افراد خانواده آن ها خدمات مشاوره ای رایگان داشته باشند و پارک های علم و فناوری در راستای پروژه های علمی و برای تولید واکسن به منظور جلوگیری از هرگونه غافلگیری در آینده با حضور شرکت های دانش بنیان، می توانند منابع مالی و فنی و انسانی در این زمینه تخصیص دهند. سازمان آب و فاضلاب باید تعرفه آب مصرفی را کاهش دهند. به این دلیل که مردم بتوانند مرتبا در راستای حفظ و رعایت پروتکل های بهداشتی دستانشان را شستشو دهند.

شرکت مخابرات باید پهنای باند را افزایش دهد و همچنین تسهیلات ارتباطی فراهم سازد.  چراکه در واقع بحث آموزش ارتباطات آنلاین مطرح می باشد و دانشجوها و دانش آموزان حتی دیگران نیز بتوانند راحت تر از پهنای باند استفاده کنند. نیروهای مسلح می توانند توان تولیدی خودشان را در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار دهند  و حتی از بیمارستان هایشان برای پذیرش مردم عادی استفاده نمایند. حمل و نقل می تواند ناوگان شهری را افزایش دهد و باعث جلوگیری از ازدحام جمعیت شود و به همین منظور، تعداد اتوبوس ها باید آنقدر افزایش یابد که هیچ انبوه جمعیتی ایجاد نشود. شرکت های بیمه می توانند تعرفه هایشان را در جهت حمایت از بیماران کاهش دهند و هلال احمر می تواند برنامه های آموزشی در حوزه مبارزه با پاندومی کرونا اجرا کند.

سازمان غذا و دارو می تواند مساعدت بیشتری با جامعه در جهت تخفیف مسائل مبتلایان و خانواده هایشان داشته باشد و دستگاه های دولتی به طور کلی می توانند یک فضای اداری وسیع ایجاد کنند. طراحی آن فضا نیز می تواند به گونه ای باشد که افرادی که به دستگاه های دولتی مراجعه می کنند، دچار ازدحام جمعیت نشوند. به هر حال در زمینه های مختلف می توانیم بگوییم هتل ها، سازمان پسماند، بازیافت، ورزش و جوانان، فروشگاه ها ، رسانه ها ، سازمان های هواپیمایی ،گروه های اجتماعی و نرم افزاری و در کل تمام دستگاه ها می  توانند در راستای مسئولیت اجتماعی و در شرایط کرونایی اقدامات لازم را انجام دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا