اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

باز خوانی حادثه تروریستی در شیراز/ اعدام؛ ایستگاه آخر تروریستها

دانستنی اقتصاد – گروه استان‌ها: چهارم آبان ماه ۱۴۰۱ مردم شیراز در حال آماده شدن برای اقامه نماز مغرب و عشا در حرم مطهر احمد ابن موسی شاه چراغ (ع) بودند و مجاوران پس از گرفتن وضو برای اقامه نماز به سمت شبستان امام خمینی (ره) رهسپار شدند و برخی هم در کنار ضریح در حال عبادت و اقامه نماز بودند.

خلوتی خیابان‌های منتهی به حرم مطهر نشان دهنده آن است که مردم و کسبه مجاور آستان احمد ابن موسی (ع) فعالیت‌های روزانه خود را متوقف کرده و برای اقامه نماز به سمت حرم حرکت کرده‌اند.

در این میان شخصی با یک کیف از انتهای خیابان حضرتی پس از آنکه از یک تاکسی شخصی پیاده شد به سمت حرم حرکت کرد و خود را به باب الرضا حرم مطهر شاه چراغ (ع) رساند.

بعد از آنکه این تروریست داعشی به باب الرضا رسید محتوای کیف خود که شامل تفنگ و چندین خشاب به هم چسبیده بود را از کیف خارج کرده و شروع به تیر اندازی از درب ورودی حرم کرد.

دو خادم حرم که در درب باب الرضا حرم مشغول خدمت رسانی به زائران بودند در این حادثه مجروح شدند که یکی از این افراد همچنان در بستر بیماری است.

۱۳ نفر شهید و ۳۰ نفر مجروح شدند

تروریست داعشی در ادامه به صحن حرم مطهر رسید و با شلیک‌های ممتد در صدد انجام عملیات تروریستی کور بود و یکی پس از دیگری زائران بی گناه این حرم مطهر را به گلوله بست.

آرشام سرایداران، علی اصغر لری گوئینی و محمدرضا کشاورز از جمله شهدای خردسالی بودند که در این حادثه تروریستی و در حرم مطهر احمد ابن موسی (ع) آسمانی شدند در این حادثه تروریستی در مجموع ۱۳ تن به شهادت رسیده و ۳۰ نفر نیز مجروح شدند.

همدست تروریست تکفیری حرم مطهر شاه‌چراغ (ع) یکشنبه هشتم آبان ۱۴۰۱ و چهار روز بعد از این حادثه شوم با اقدامات امنیتی و اطلاعاتی پیچیده دستگیر شدند.

به گفته معاون وقت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، نفر دوم عملیات تروریستی حرم مطهر شاه‌چراغ (ع) که در پشتیبانی نفر اول تأثیر داشت و هم برنامه‌هایی برای اقدامات تروریستی به وی ابلاغ شده بود، دستگیر شد.

به گفته مسئولان این فرد وارد حرم شاه‌چراغ نشده بود اما هم در پشتیبانی نفر اول تأثیر داشت و هم برنامه‌هایی را به این فرد ابلاغ کرده بودند.

۱۶ آبان ۱۴۰۱ بنا بر انتشار اطلاعیه وزارت اطلاعات ۲۶ تروریست تکفیری در رابطه با حمله به حرم مطهر شاه‌چراغ (ع) دستگیر شده‌اند و براین اساس مجموعه رصدها، تحقیقات و عملیات صورت گرفته منجر به شناسایی و بازداشت همه عوامل هدایت صحنه، عملیاتی و پشتیبانی آن اقدام تروریستی شد و مضاف بر آن تعداد دیگری از عواملی که برای عملیات مشابه وارد کشور شده بودند نیز بازداشت شدند.

باز خوانی حادثه تروریستی در شیراز/ ایستگاه آخر تروریستها

بازخوانی دادگاه متهمان حادثه تروریستی حرم شاه‌چراغ (ع)

با دستگیری عوامل این حادثه تروریستی روند رسیدگی به این پرونده در شیراز اغاز شد.

متهم ردیف اول رامز شهیدی در اولین جلسه دادگاه با اقرار به عضویت در گروه تروریستی داعش و قبول مشارکت همکاری مستقیم با عامل اصلی حمله تروریستی به حرم حضرت شاه‌چراغ (ع) به توضیح نحوه همکاری در این عملیات تروریستی پرداخت و گفت: در شهر زرند کرمان مشغول بکار بودم و خانواده‌ام در تهران ساکن بودند که روز ۲۳ مهرماه از سوی رابط گروه داعش در افغانستان از طریق یکی از شبکه‌های اجتماعی پیامی دریافت کردم و به من دستور داده شد به زاهدان بروم.

متهم رامز شهیدی گفت: پیش از حرکت به سمت زاهدان دستور تغییر کرد و از همان طریق به من اعلام شد به شیراز بروم و خانه‌ای را در یکی از محلات دور از مرکز شهر اجاره کنم.

متهم رامز رشیدی در پاسخ به سوال رئیس دادگاه مبنی بر اینکه هزینه رهن منزل مسکونی از کجا تهیه شده بود، گفت: مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال از طریق کارت بانکی یکی از نزدیکانم به من داده شد.

وی افزود: پس از چند روز از طریق پیام در فضای مجازی دستوری مبنی بر تحویل امانتی به من صادر شد که پس از دریافت یک چمدان متوجه شدم این امانتی سلاح کلاشنیکف به همراه هشت خشاب و ۱۹۴ فشنگ جنگی است.

متهم ردیف اول پرونده ادامه داد: پس از آن فردی که هویت اصلی وی را نمی‌دانستم به من معرفی شد تا به عنوان میهمان او را به خانه بیاورم و سپس در یک نوبت به صورت انفرادی و چندین نوبت دیگر به اتفاق به حرم شاه‌چراغ (ع) رفتیم و در آنجا به بررسی محیطی اطراف حرم پرداختیم.

متهم رامز شهیدی با اقرار به تهیه فیلم بیعت گرفتن عامل حمله تروریستی و ارسال به رابط خود در افغانستان، گفت: این موضوع یک شب پیش از حمله تروریستی انجام شد و فایل را از طریق فضای مجازی ارسال کردم.

وی با بیان اینکه در همان شب به من دستور داده شد که فردا شب یعنی غروب چهارم آبان‌ماه همزمان با نماز مغرب عامل تیراندازی را به شاه‌چراغ (ع) ببرم، گفت: پس از همراهی وی تا مقابل ورودی حرم شاه‌چراغ (ع)، گزارش انجام دستورات ابلاغ شده را ارسال کردم که همان لحظه دستور گرفتم شهر شیراز را ترک کنم.

متهم ردیف اول پرونده با اشاره به نحوه دستگیری خود، گفت: پنج روز پس از این عملیات تروریستی در حالی که در خانه خودم در تهران بودم، دستگیر شدم.

حمید اله کابلی متهم ردیف پنجم این پرونده با حضور در جایگاه متهم به سابقه آشنایی خود با متهم ردیف اول پرونده محمد رامز رشیدی پرداخت و با بیان اینکه ۲۴ سال است در ایران زندگی می‌کند گفت: رامز را در زمان سکونت در تهران و به لحاظ همسایگی می‌شناختم و از عضویت وی در گروه داعش اطلاعی نداشتم.

وی با بیان اینکه آخرین اطلاعی که از رامز داشتم مربوط به زندانی شدنش در زندان بگرام بود گفت: این موضوع را از طریق پدر رامز به دست آوردم.

کابلی در ادامه اعترافات خود در دادگاه گفت: حدود ۱۰ روز قبل از حادثه تروریستی شاه‌چراغ (ع) رامز با من تماس گرفت و گفت شیراز است و قصد دارد در شیراز خانه اجاره کند. او از من خواست موضوع آمدنش به شیراز را به خانواده اش نگویم.

این متهم پرونده تصریح کرد: چند بار از رامز در خصوص علت زندانی شدنش در افغانستان سوال کردم که پاسخی نداد.

باز خوانی حادثه تروریستی در شیراز/ ایستگاه آخر تروریستها

مطالبه مردمی برای اعدام تروریست‌های داعشی

با توجه به شهادت ۱۳ نفر و مجروح شدن بیش از ۳۰ نفر در حادثه تروریستی حرم شاه‌چراغ (ع) از اولین ساعت پس از این حادثه این مطالبه عمومی در میان مردم استان فارس و کشور ایجاد شد که اشد مجازات برای عامل یا عاملیان این حادثه تروریستی در نظر گرفته شود.

خانواده‌های شهدا و مجروحین این حادثه نیز طی مصاحبه‌های مختلفی از مسئولان ارشد قوه قضائیه خواستار اعدام عاملان این حادثه تروریستی شدند.

از سویی برپایی پویش‌های مردمی در فضای مجازی نیز مبین این موضوع بود که باید عاملان این حادثه تروریستی هر چه سریع‌تر به اشد مجازات برسند.

دادگاه عاملان اصلی حمله تروریستی شاه‌چراغ (ع)، ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ با حضور متهمان و وکلای آنان در محل دادگاه انقلاب شیراز برگزار شد که عضویت در گروه تروریستی داعش و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و فساد فی‌الارض از جمله اتهامات متهمان پرونده بود.

این در حالی است که بامداد شنبه هفدهم تیرماه، احکام مجازات ۲ تن از عاملان حمله تروریستی به حرم مطهر شاه‌چراغ (ع) که منجر به شهادت ۱۳ تن و زخمی شدن ۲۵ تن از خادمان و زائران حرم احمدی شد؛ بعد از طی تشریفات قانونی در خیابان ۹ دی شیراز اجرا شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا