اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشده

مروری بر قدرت نظامی همسایگان اوکراین/ از تعداد جنگنده ها تا تانک ها و نفربرها/ مجارستان، رومانی، مولداوی و … ؛ کدام یک برای پوتین تهدید به حساب می آیند؟/ جدول

به گزارش خبر فوری، در حالیکه جنگ اوکراین به روزهای حساس خود رسیده، زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به آمریکا و غربی ها فشار می آورد تا هر چه سریعتر به اوکراین کمک های نظامی برسانند. این در حالی است که غربی ها از کمک بیشتر به اوکراین ابا داشته و ترجیح می دهند خطر جنگ مستقیم با روسیه را افزایش ندهند.

با این حال، آمریکا سعی دارد اروپایی ها و همسایگان اوکراین را به کمک بیشتر به کی‌یف وا دارد. با فشار واشنگتن، فرانسه، آلمان و انگلستان تسلیحات جدید به اوکراین داده اند. با این وجود، ترس اصلی روسیه از همسایگان اوکراین است. با فشار ناتو و آمریکا، لهستان قصد دارد تسلیحات جدیدی به اوکراین بدهد.

روسیه لهستان را تهدید به جنگ کرده و همین امر باعث ایجاد التهاب در منطقه شده است. لهستان همسایۀ اوکراین است و با این کشور مرز مشترک دارد. ارسال تسلیحات از لهستان به اوکراین بسیار ساده است و این امر می تواند برای مسکو مشکلاتی ایجاد کند.

آمریکا همزمان به سایر همسایگان اوکراین فشار آورده که به کی‌یف کمک نظامی کنند. اما به راستی این همسایگان تا چه میزان از قدرت نظامی برخوردار بوده و تا چه حد قادرند به اوکراین کمک نظامی کنند؟

در این گزارش قصد داریم مروری بر قدرت نظامی همسایگان زمینی اوکراین که با این کشور مرز مشترک دارند، داشته باشیم.

مروری بر تسلیحات و قدرت نظامی همسایگان اوکراین

اوکراین در شرق با روسیه و در شمال با بلاروس همسایه است. اوکراین با این دو کشور در جنگ است و بنابراین، امکان دریافت کمک از این دو کشور را ندارد. اوکراین در غرب، با لهستان، اسلواکی، مجارستان، رومانی و مولداوی همسایه است. دربارۀ قدرت نظامی و تسلیحاتی لهستان پیش از این، مطلبی نگاشته بودیم (اینجا بخوانید). اکنون باید مروری بر تسلیحات سایر کشورها داشته باشیم:

 

اسلواکی

رومانی

مجارستان

مولداوی

هواپیما

۳۴

۹۵

۳۱

۲

جنگنده

۷

۲۰

۷

۰

هلی کوپتر

۱۵

۴۰

۱۹

۱

تانک

۲۳

۲۶۸

۱۷۶

۰

نفربر و خودرو زرهی

۵.۳۲۸

۱۰.۲۹۳

۷.۱۲۸

۳۰۳

توپخانه خود کششی

۳۱

۳۱

۳

۰

راکت انداز

۱۹

۱۳۵

۰

۰

کشتی

۰

۴۵

۰

۰

زیردریایی

۰

۰

۰

۰

ناوچه

۰

۳

۰

۰

ناوچه سبک

۰

۷

۰

۰

ناوشکن

۰

۰

۰

۰

 

تصمیم سخت کشورهای اروپای شرقی

جدول بالا نشان می دهد که کشورهای همسایۀ اوکراین قادر به حمایت نظامی از کی‎‌یف نیستند چرا که خود در شرایط سخت نظامی به سر برده و تسلیحات قدرتمند و کشنده ای ندارند. ارتش این کشورها تقریبا نیروی دریایی ندارند؛ توپخانۀ آنها به شدت ضعیف است و نیروی هوایی شان هم از توان بالایی برخوردار نیست. اما این تمام ماجرا نیست. این کشورها می توانند محل عبور و انتقال تسلیحات کشورهای دیگر  به اوکراین شوند.

هم اکنون آلمان، فرانسه و بریتانیا برای ارسال تسلیحات خود احتیاج به مسیری امن و مطمئن دارند و کشورهای همسایۀ اوکراین می توانند این انتقال را فراهم کنند. همچنین، در صورت همکاری بیشتری این همسایگان با اوکراین، کی‌یف از کمک های لوجستیکی بیشتری بهره مند خواهد شد و این دقیقا چیزی است که زلنسکی و ارتشش در این روزهای سخت و سرنوشت ساز به آن احتیاج دارد.

از آن سو، روسیه کشورهای اروپای شرقی و همسایۀ اوکراین را تهدید به جنگ کرده است. اگرچه بیشتر این کشورها عضو ناتو هستند و بعید است روسیه به جنگ آنان برود اما افزایش تنش ها و تهدیدات روسیه، بسیاری از این کشورها را که کوچک و ضعیف هستند، ترسانده و آنها ترجیح می دهند خود را از بحران جنگ دور نگه دارند.

آنچه مشخص است این است که دو طرف (روسیه و غرب) در حال فشار بر کشورهای اروپای شرقی هستند. غرب سعی دارد این کشورها را به سمت جنگ کشانده و روسیه نیز تلاش دارد که آنها را از همکاری با اوکراین بر حذر دارد. باید دید سرانجام تصمیم این کشورها یعنی مجارستان، لهستان، رومانی، اسلواکی و مولداوی چه خواهد بود و آیا آنها بیش از قبل در جنگ اوکراین دخالت می کنند یا ترجیح می دهند خود را از معرکه دور نگه دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا