اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

اما و اگرهای احداث یک پل/ لزوم پایان انتظار مردم «بی منجگان»

دانستنی اقتصاد، گروه استان‌ها _ حمیده تابش نژاد: بخش کشاورزی در کشورهای در حال توسعه موتور اصلی رشد و توسعه اقتصادی است.

این صنعت به علت ارتباطات گسترده‌ای که با سایر بخش‌های اقتصادی دارد، می‌تواند با رشد خود زمینه تولید ثروت، ایجاد بازار و ارز آوری و رشد صنعت را فراهم نماید.

آنچه در حال حاضر اهمیت دارد، رسیدگی مناسب به زیرساخت‌های کشاورزی و فراهم سازی امکانات و دسترسی مناسب کشاورزان است.

توسعه زیرساختی یک نیاز اساسی برای تحقق رشد ظرفیت‌های کشاورزی هر منطقه بوده که در کهگیلویه و بویراحمد می‌توان ضعف‌های زیادی را در این محور مشاهده کرد.

علیرغم تمام تلاش‌های شکل گرفته، یک محرومیت تاریخی بر بخش‌های مختلف استان سایه گسترانیده که بخش کشاورزی نیز از این معضل بی آسیب نمانده است.

توپوگرافی سخت گذر برخی مناطق از یک طرف و نبود مسیرهای دسترسی مطلوب، شوق کشاورزی را در برخی مناطق کاهش داده و شاهد سوق تولید کنندگان به سایر فعالیت‌ها هستیم.

در شهرستان کهگیلویه کشاورزی شغل اغلب مردم این دیار بوده که توسعه همه جانبه آن به سود اقتصاد خانواده‌ها است.

زمین‌های حاصل خیز و ظرفیت‌های بکر منطقه می‌تواند با تکیه بر توسعه مسیرهای دسترسی، زیرساخت‌ها و ارتقای پتانسیل‌ها، علاوه بر گسترش تولید، نقش مؤثری در اشتغال جوانان مناطق مختلف استان ایفا کند.

روستای «بی منجگان» در ۸ کیلومتری شهر دهدشت واقع شده که بالغ بر ۱۵۰ خانوار دارد که اکثریت این مردم به شغل کشاورزی و دامپروری مشغول هستند.

شرایط سخت عبور از رودخانه

اما و اگرهای احداث یک پل/ لزوم پایان انتظار مردم «بی منجگان»

در این روستا با توجه به عبور رودخانه از بین زمین‌های کشاورزی منطقه، شرایط مناسب برای کشت و کار وجود دارد، ولی در فصل زمستان گذر از این رودخانه مشکلات زیادی را برای اهالی به وجود آورده است.

در سالیان گذشته شروع به ساخت یک پل بین مزارع شده، ولی متأسفانه بدلیل مشکلات تأمین اعتبار نیمه کاره رها شده است.

طولانی شدن این پروژه‌ها باعث هدر رفتن بیت المال و هزینه متعدد برای کشاورزان شده که شاید تنها راه کسب درآمد مردم همین کشاورزی فصلی است.

افتتاح این پل و پایان انتظار مردم منطقه از ضروریات توسعه زیرساخت منطقه است.

در همین راستا بخشدار مرکزی کهگیلویه در گفتگو با مهر گفت: متأسفانه اعتبارات پل‌های بین مزارعی سراسر کشور حذف شد.

تأمین بخشی از اعتبار پل

محمد طاهری تصریح کرد: اما برای این پل، با هماهنگی‌های انجام شده با نماینده مردم کهگیلویه بطور جدی پیگیری و مقداری از اعتبار آن تأمین شد.

وی احداث پل بین مزارعی در روستای «بی منجگان» را یک ضرورت دانست و ابراز داشت: امید است با تدبیر وزارت جهاد کشاورزی، ردیف اعتباری و بودجه‌ای پل‌های بین مزارعی سراسر کشور بطور کامل احیا شود.

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه نیز در گفتگو با دانستنی اقتصاد گفت: احداث پل بین مزارع روستای بی «منجگان» با طول ۲۰ متر و عرض ۵ متر از سال ۱۳۹۹ شروع شد.

اعتبار ۱۵ میلیارد ریالی نیاز است

کیامرث روزیان تصریح کرد: قرارداد اولیه این پل با اعتبار ۳۵۰ میلیون تومان جهت احداث بدنه پل شامل کوله و دستک توسط یکی از شرکت‌های پیمانکاری انجام شد.

وی اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل این پل را ۱۵ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: اعتبار تخصیص یافته در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۴۱۱ میلیون تومان است.

اما و اگرهای احداث یک پل/ لزوم پایان انتظار مردم «بی منجگان»

روزیان خاطر نشان کرد: این پل بزودی با برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار جدید شروع بکار خواهد کرد.

وی بیان کرد: اعتبار باقی مانده برای تکمیل این پل در سال آینده تأمین می‌شود.

همچنین نگاه مدیریتی در دولت سیزدهم توجه ویژه ای به ساختارهای کشاورزی و احیای پروژه‌های نیمه تمام دارد و به همین منظور مدیریت جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد باید عزم جدی برای اتمام و بهره برداری از این پروژه‌ها و ایجاد محیط و زیر ساخت‌های کشاورزی مناسب را برای کشاورزان در برنامه و دستور کار خود قرار داده تا راندمان و شاخص‌های تولید را افزایش یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا