اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

آموزه اربعین حول محور محبت و اشتیاق به امام است

دانستنی اقتصاد – گروه دین و اندیشه- زینب حسینی روش: امروز اربعین حسینی است. حماسه عاشورا در تحقق ارزش‌های تمدن اسلامی جایگاه بسیار مهمی دارد و قطعاً راهپیمایی اربعین در احیا، تقویت و انتقال باورها و ارزشهای آن نقش ایفا می‌کند. به مناسبت فرارسیدن این روز با عظمت با حجت الاسلام رضا غلامی قائم مقام بنیاد هدایت به گفتگو نشسته ایم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:

آموزه اربعین حول محور محبت و اشتیاق به امام است

حجت الاسلام رضا غلامی در گفتگو با دانستنی اقتصاد، اظهار داشت: اساساً پیوند خوردن اربعین با امام، با محوریت امام، حرکت به سمت امام و همراهی با امام است. از خصایص الحسینیه است که حتی برای پیامبر اکرم (ص) و هیچ امام معصومی اربعین لحاظ نشده که زیارت اربعین ایشان از نشانه‌های ایمان باشد اما در خصوص امام حسین (ع) این اتفاق است. حتی در خصوص حج هست که امام صادق (ع) می‌فرمایند هر گاه یکی از شما حج را به جای آورد باید حج خودش را به زیارت یکی از ما پایان دهد چرا که تمام و کامل شدن حج به زیارت ما است. اساساً همراهی و معیت با امام جر فلسفه‌های حیاتی و رکن اساسی زیارت اربعین است.

وی افزود: امام صادق (ع) در روایتی می‌فرمایند قلوب قلب‌های شیعیانمان به سمت ما کشیده می‌شود و قلب‌های ما عطوفت و مهربانی به سمت شیعیانمان دارد آن عطوفت و مهربانی که والدین نسبت به فرزندان دارند؛ این اتصال و همراهی با امام از جمله ویژگی‌های اربعین است که انسان همراه با امام و با قلوب مؤمنان به سمت امام حرکت و اجتماع می‌کند. این اجتماع قلوب مؤمنان تشکیل یک جمع‌های ایمانی را می‌دهد که این جمع‌های ایمانی حرکتشان به سمت امام است. حلقه زدن به محور امام و ابراز خضوع، خشوع، تضرع، زیارت، اتصال به امام و قلب امام در اربعین رخ می‌دهد.

قائم مقام بنیاد هدایت اضافه کرد: آن چیزی که در طول تاریخ مؤثر و جریان ساز بوده و توانسته اتفاق بزرگی را رقم بزند هجرت‌های جمعی و کاروانی است. برای مثال در حرکت حضرت نوح (ع) می‌بینیم که ایشان می‌آید و از هر جنبنده‌ای یک جفت را همراه می‌کند و یک حرکت جمعی و اجتماعی را رقم می‌زند، یا حرکت جمعی و کاروانی حضرت موسی با قوم خویش مثال دیگر است که ایشان بنی اسرائیل را به سمت رود نیل حرکت می‌دهند و از آن عبور می‌کنند این حرکت و کار جمعی نقطه عطف تقابل کفر و توحید است که به واسطه پیامبر، مؤمنان پیروز می‌شوند.

حرکت امام حسین از مدینه به سمت کربلا نقطه عطف تشیع است

غلامی بیان کرد: همچنین حرکت امام حسین از مدینه به سمت مکه و از مکه به سمت کربلا نقطه عطف تشیع است که اساساً در این حرکت کاروان با محوریت امام حسین باب نجات امت شد و امت و شیعه به واسطه ابتلاء به امام حسین در دل و قلوبشان حرارتی به وجود می‌آید که این حرارت روز به روز در قلب‌ها می‌جوشد و قلب‌های شیعیان و محبان امام حسین حول محور امام و با شوق امام در یک حرکت جمعی یک اتفاق مبارک و آن نهضت جهانی اربعین را رقم می‌زند. در این حرکت انسان‌ها فارغ از نژاد و قومیت و مذهب همه حول محور امام تلاش می‌کنند و آن امت واحده اسلامی را حول محور امام شکل می‌دهند و اتحاد و انسجام و امت اسلامی با محوریت امام صورت می‌گیرد و به سمت امام حرکت می‌کند و حول محور امام حلقه بزند و رشد کند.

قائم مقام بنیاد هدایت عنوان کرد: یکی از آموزه‌های ارزشمند زیارت اربعین و پیاده روی اربعین مربوط به مرکب این حرکت است. زائران اباعبدالله الحسین (ع) برای حضور در این همایش و برای پیمان عهد و وفاداری به کربلا می‌روند و مرکب این پیاده روی محبت است. آموزه اربعین حول محور محبت و اشتیاق به امام است که قلب مؤمنان را به اشتیاق، حرکت و شور در می‌آورد و افراد بسیاری از اقصی نقاط جهان با مشقت‌هایی که وجود دارد خود را به کربلا و زیارت اربعین می‌رسانند. دین غیر از محبت نیست این محبت امام حسین است که زائر سختی راه را به جان می‌خرد و مسافت زیادی را با تشنگی و خستگی می‌پیماید تا به کربلا برسد.

یکی دیگر از آموزه‌های جدی اربعین قدرت رسانه‌ای آن است. در حقیقت زیارت اربعین به عنوان یک رسانه قوی توانسته پیام تشیع و امت واحده را به گوش جهانیان برساند و آنان را مشتاق کند

وی افزود: نظامات طاغوت بر اساس آموزه‌هایی که قرآن به ما آموخته است همواره به دنبال از هم گسستن و از هم جدا کردن پیوندهای انسانی و ولایی است. قرآن می‌فرماید طاغوت و حکومت‌های طاغوتی از اصول مسلمشان این است که به دنبال قطع کردن پیوندها و رشته‌های اتصالی هستند که خداوند سبحان دستور به پیوند و اتصال به آنها را داده است و در حالی که یکی از آموزه‌های اربعین تلاش و احیای پیوندهای ولایی است که خداوند به آن امر کرده است.

غلامی اضافه کرد: برای مثال پیوند برادری که نخ تسبیح امت اسلامی است؛ مؤمنان فارغ از اینکه از چه ملیت و قومیتی هستند همه به عنوان خادم امام حسین و اربعین خدمت گذاری می‌کنند و هر کس در هر جا هر توانی که داشته باشند پای کار می‌آورند و خدمت گذاری می‌کنند و به همدیگر و زائران دیگر خدمت رسانی می‌کنند. حرکت کاروانی کاروان‌ها به سمت پیاده روی اربعین پیوندهای اجتماعی و ولایی را تقویت می‌کند، مؤمنان اخوت در بینشان تقویت می‌شود، همدلی، برادری، همدردی، کمک رسانی و خدمت رسانی به همدیگر تقویت می‌شود و همچنین کسانی که توفیق زائری اربعین را نداشتند با خادمی زائران اباعبدالله رشته پیوند ولایی را در خدمت به زائران امام حسین تقویت و مستحکم می‌کنند. بنابراین امت اسلامی و ید واحده اسلامی به واسطه این ارتباط و محبت امام پیوندهای ولایی را مستحکم‌تر می‌کنند.

قائم مقام بنیاد هدایت تاکید کرد: یکی دیگر از آموزه‌های جدی اربعین قدرت رسانه‌ای آن است. در حقیقت زیارت اربعین به عنوان یک رسانه قوی توانسته پیام تشیع و امت واحده را به گوش جهانیان برساند و آنان را مشتاق کند. اربعین در تقابل با ابزار و هیمنه امپراطوری رسانه غربی توانسته این حرکت و اتفاق بزرگ را روایت کند، پیام اربعین را که سراسر محبت، دوستی، زندگی با امام، گفتگوی ملت‌ها و امت‌ها، تلاش برای تحقق آرمان تشیع و تجلی ولایت عظمای الهی است را صادر کند.

وی اظهار داشت: زیبایی و برجستگی این حرکت با آن ظرافت و لطافت حرکت اباعبدالله الحسین (ع) یکی دیگر از آموزه‌های پیاده روی اربعین است. در این سفر سختی نخوابیدن، بیمار شدن، تاول زدن پا، گرما، تشنگی و… وجود دارد اما علی رغم همه این سختی‌ها و مشقت‌ها می‌بینیم که زائر امام حسین با یک شوق و اشتیاق و اصرار و آرزو و تمنایی این حرکت را رقم می‌زند و وقتی از سفر بر می‌گردد همه آرزو و دعایش این است که سال آینده توفیق یابد تا مجدد در مسیر اربعین گام بردارد. زمانی که حضرت زینب به سوی کربلا می‌آیند با همه سختی‌ها و مصائبی که متحمل شدند فرمودند ما غیر از زیبایی چیزی ندیدیم. اربعین تابلوی اخلاص، محبت و ایثار در محضر امام حسین (ع) است.

غلامی پیام اربعین حسینی را بسیار مهم و خطیر بیان و عنوان کرد: مهمترین پیام و آموزه اربعین حسینی بر اساس حرکت ارزشمند امام حسین (ع) مشخص بودن خط حق و باطل است. گاهی اوقات حق به باطل و باطل به حق نزدیک می‌شود به گونه‌ای که راه حق و باطل غیر قابل تشخیص می‌شود اما در پیام اربعین می‌توان حق و باطل را تشخیص داد چرا که حضرت تمایز میان باطل و حقانیت حکومت اسلامی را به همگان تفهیم کرد.

قائم مقام بنیاد هدایت گفت: استمرار و ادامه حرکت عاشورایی امام حسین (ع) را در اربعین باید جست و جو کرد از این رو زائرین باید با اندیشه، شعار و آرمان‌های امام حسین (ع) بیعت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا