اقتصادی

دستگاه های نظارتی با سواستفاده کنندگان از بورس برخورد کنند/ نباید اقشار پایین در سطل زباله دنبال غذا باشند

«دانستنی اقتصاد»- مریم شقاقی:بازار سرمایه در سال های اخیر با چالش های متعددی مواجه بوده است. یکی از این چالش ها سواستفاده از موقعیت و رانت اطلاعاتی است که برخی افراد و شرکت ها از آن برخوردارند. این در حالی است که دستگاه های نظارتی هنوز به صورت جدی به این موضوع ورود نکرده اند.«دانستنی اقتصاد» برای بررسی و تحلیل این موضوع با دکتر بهمن آرمان اقتصاددان و معاون پیشین بورس تهران گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.
دکتر آرمان در این زمینه گفت:بازار سرمایه نیازمند شفافیت است و این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.بدون تردید انحرافات مالی و سواستفاده از داشتن اطلاعات درونی در بازار سرمایه می تواند زمینه فساد اقتصادی را به وجود بیاورد.متأسفانه امروز نیز این وضعیت در بازار سرمایه در ایران وجود دارد و برخی با سواستفاده از موقعیتی که در بازار سرمایه دارند مرتکب فساد اقتصادی می شوند.این در حالی است که نهادهای نظارتی به صورت جدی به این قضیه ورود نکرده و برخوردهای لازم را صورت نمی دهد.
این اقتصاددان ادامه داد:شرایط کشور به شکلی در حال حرکت است که نخبگان و کسانی که می توانستند از به وجود آمدن وضعیت فعلی اقتصادی جلوگیری کنند به دلایل مختلف کنارگذاشته شده و به حاشیه رفتند. نتیجه این رویکرد این بوده که اقشار پایین جامعه در زباله ها به دنبال مواد غذایی برای خود هستند که نباید این اتفاق رخ می داد.
وی تصریح کرد: به تازگی اتفاقی در بازار سرمایه رخ داده که برای من که سال هاست بازارسرمایه را رصد و بررسی می کنم جای تعجب زیادی دارد. ماجرا از این قرار است که شرکتی به نام شرکت سهامی عام که خود را پروژه محور معرفی کرده به شیوه ای سهام خود را عرضه کرده که جای نگرانی دارد.در روز اول از هفت میلیون و هفتصدهزار سهام عرضه شده تنها یک و نیم میلیون سهام آن به مردم عرضه شد که آن هم به مبلغی مشخص یعنی یک میلیون تومان بوده است.این شرکت به خاطر اینکه خودش را مردمی معرفی کند این یک و نیم میلیون سهام را به قیمت اسمی به ۱۸۹هزار نفر از پرسنل شرکت های فولادی فروخت. در روز دوم و در حالی که انتظار چنین اقدامی از سوی این شرکت وجود نداشت و در بین کشورهای جهان نیز مرسوم نیست عنوان کردند هر فرد می تواند تا سقف۶۴ میلیون تومان سهام بخرد.این وضعیت نشان می دهد که از ابتدا مشخص بود که خریداران سهام این شرکت چه کسانی هستند.
بهمن آرمان خاطرنشان کرد:اتفاق عجیب دیگری که در این زمینه رخ داد این بود که سهام این شرکت که به قیمت اسمی به مردم و در واقع به افراد خاص عرضه شد در طول یک سال به۲۵۰ میلیون تومان رسید.اینکه در طول یک سال چه اتفاقی می تواند رخ بدهد که سهام یک شرکت۱۵۰ درصد رشد داشته باشد از اتفاقات نگران کننده ای است که این روزها در بورس کشور رخ داده است.به نظر می رسد دستگاه های نظارتی باید به چنین موضوعاتی به صورت جدی ورود کنند و اجازه ندهند برخی از موقعیتی که در بازار سرمایه پیدا کرده اند سواستفاده کنند.محاکمه خاطیان و برخورد جدی با مسببان این مسأله می تواند از فسادهای بیشتر در بازار سرمایه جلوگیری کند.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ میانگین امتیازات: ۴ / ۵. تعداد امتیازات: ۲۰ به این خبر امتیاز دهید

۰/۵

(۰ نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا