اجتماعیاقتصادیبازاربازار پول و ارزبانک، بورس و بیمهدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

پیش بینی سالی پر رونق برای تجارت خرمای کشور/ ارزش صادراتی خرما به ۴۰۰ میلیون دلار خواهد رسید



پیش بینی سالی پر رونق برای تجارت خرمای کشور/ ارزش صادراتی خرما به ۴۰۰ میلیون دلار خواهد رسید



اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ هر ساله برداشت خرما در کشور از سیستان و بلوچستان با ارقام زودرس شامل کتومی، نگال و آشوبه شروع و با ارقام دیررس مایکلی و هلیله در آبان به پایان می‌رسد.

امسال برخلاف سال گذشته و سال‌های پیش از آن، نخلستان‌داران از کمیت و کیفیت محصولات راضی هستند. تجار خرما نیز روز‌های خوبی برای بازار داخلی و خارجی این محصول پیش‌بینی می‌کنند.

با این شرایط به نظر می‌رسد، بر خلاف بسیاری از محصولات کشاورزی سالی پر رنق پیش روی خرما کشور در بخش تولید تجارت باشد.

مقداد تکلوزاده، دبیر انجمن ملی خرمای ایران، در اینباره به اقتصاد آنلاین گفت: امسال شرایط آب و هوایی کشور برای تولید خرما مناسب بوده و خسارات مربوط به آن حداقل است.

وی یادآور شد: سال گذشته شاهد آسیب بارندگی‌های شدید به نخلستان‌ها بودیم و سال‌های قبل از آن گرمازدگی و خشکیدگی را تجربه کردیم.

تکلوزاده با بیان اینکه در حال حاضر برداشت نوبرانه خرما در استان سیستان و بلوچستان آغاز شده است، افزود: این خرما‌ها معمولاً شامل ارقام کتومی، نگال و آشوبه هستند که از ارقام تجاری محسوب نمی‌شوند.

به گفته وی؛ برداشت ارقام تجاری خرما که ارقام مضافتی، کباب، ربی و پیارم هستند، از تیرماه آغاز می‌شود.

تکلوزاده با تأکید بر اینکه انتظار سالی پر تولید در حوزه خرما را داریم، گفت: میزان تولید خرما در سالجاری در کشور دست کم به یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن خواهد رسید.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارش مرکز آمار مقدار تولید خرما در سال ١۴٠١ در حدود ١ میلیون تن برآورد شد که ٢١ درصد کاهش نسبت به سال مبنا یعنی سال ١٣٩٨ را نشان می‌داد.

تکلوزاده پیش‌بینی کرد که، با توجه به کمیت و کیفیت مناسب تولید خرما در سالجاری، شرایط مطلوبی در حوزه تجارت این محصول نیز رقم بخورد.

وی یادآور شد: معمولاً ۷۵ درصد خرمای تولیدی کشور در داخل مصرف و ۲۵ درصد صادر می‌شود.

تکلوزاده معتقد است؛ امسال در صادرات خرما به بازار‌های جهانی به رقم ۴۰۰ میلیون دلار برسیم.

وی کشور‌های اصلی هدف صادراتی خرمای کشور را هندوستان، روسیه، بلژیک، فرانسه، آلمان و کشور‌های حوزه خلیج فارس و CIS و همچنین برخی از کشور‌های جنوب شرق آسیا برشمرد.

تکلوزاده خواستار توجه مسئولان به رفع مشکلات حوزه تجارت خارجی خرما با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده در تولید این محصول در کشور شد و گفت: برخی قوانین و سیاستگذاری‌ها در تجارت خارجی برای توسعه بازار صادراتی خرما مشکلساز شده است.

وی تصریح کرد: بسیاری از این مشکلات می‌تواند با همکاری و تعامل وزرات صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان استاندارد مرتفع شود.

تکلوزاده با اشاره به اینکه وزاری جدید متصدی وزارت‌های صمت و جهادکشاورزی خواهند بود، اظهار کرد: ‌امید ما این است وزاری جدید بیش از گذشته نسبت به رفع مشکلات مربوط به توسعه تجارت کشور تعامل داشته باشند و کمتر شاهد سیاستگذاری‌های موازی و متناقض باشیم.

دبیر انجمن ملی خرمای ایران همچنین خواستار تسهیل حضور تجار و شرکت های کشور در نمایشگاه‌های بین‌المللی مواد غذایی شد، چراکه این نمایشگاه‌ها سکوی برای معرفی و شناساندن محصولات کشور به مشتریان جدید و چانه زنی تجار است.





نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا