اجتماعیاقتصادیبازاربازار پول و ارزبانک، بورس و بیمهدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

وزیر صمت این بار رفتنی است؟ / دیگر نمایندگان با فاطمی امین شوخی ندارند!



وزیر صمت این بار رفتنی است؟ / دیگر نمایندگان با فاطمی امین شوخی ندارند!



دانستنی اقتصاد – فاطمه جوادی؛ هفته گذشته با تغییر رییس سازمان برنامه و بودجه و وزیر جهادکشاورزی، گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مبنی بر این که یک وزیر دیگر در فهرست برکناری است، منتشر شد.

به اعتقاد برخی وزیر بعدی که برکنار خواهد شد از تیم اقتصادی دولت، وزیر صمت و یا وزیر اقتصاد است و برخی خبرها حاکی از تغییر یک وزیر غیر اقتصادی به دلیل مشکلات جسمانی بود که توجه‌ها را به سمت وزیر ورزش جلب می‌کرد. 

علی‌رغم این گمانه‌زنی‌ها خبرگزاری تسنیم علنا از وزیر صمت به عنوان گزینه بعدی تغییر توسط رییس جمهور خبر داد. تسنیم نوشت که احتمالا درباره تغییر مدیریت وزارت صنعت معدن و تجارت که چالش‌های قابل توجهی را برای شخص رییس جمهور و دولت ایجاد کرده، تصمیم‌گیری شود تا شاهد اصلاح رویه‌ها و بهبود وضعیت خودرو باشیم. 

اما گمانه‌زنی‌ها درباره برکناری وزیر صمت به عنوان گزینه بعدی دولت با واکنش رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت مواجه شد. خلجی در توییتی نوشت «گمانه‌زنی‌ها درباره اراده دولت برای تغییر وزیر صنعت، معدن و تجارت به علت نابسامانی بازار خودرو نادرست بوده چرا که وضعیت فعلی خارج از این وزارتخانه رقم خورده است.»

روز یکشنبه نیز وزیر صمت شخصا به گمانه‌زنی‌ها درخصوص برکناری‌اش پاسخ داد. او در جواب یک خبرنگار درباره شایعه تغییرش گفت که «قرار بود شوخی نکنید»

از سوی دیگر چند وقتی است که نمایندگان مجلس با انتقاد از وضعیت قیمت‌گذاری خودرو و روند تورمی بازار خودرو انتقادات از وزارت صمت را آغاز کرده‌اند و بار دیگر بحث استیضاح فاطمی امین را مطرح و به جریان انداخته‌اند. 

سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تشریح علل استیضاح وزیر صمت گفته است که «نابسامانی بازار خودرو، قیمت فولاد و سیمان، مشکلات موجود در حوزه معدن، به کارگیری افراد ناکارآمد و غیرتخصصی در پست‌های مهم، نارضایتی کارکنان وزارت صمت از شیوه مدیریت، افزایش فساد در حوزه صنعت به دلیل ناکارآمدی مدیریت از محورهای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت است.»

موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در توئیتی نوشت: «ترمیم کابینه باید از ضعیف‌ترین‌ها شروع شود. اولویت با وزیر صمت است که بازار خودرو را تا مرز سقوط پیش برده است.»

همچنین کمال علی پور، نماینده مجلس به دانستنی اقتصاد گفت: فضای مجلس را من نمی‌توانم الان پیش‌بینی کنم که چه اتفاقی می‌افتد ولی با توجه به وضعیت نا به سامان سفره مردم و افزایش قیمت‌ها و عدم کنترل وزارتخانه در موضوعات تخصصی خودش در حوزه فولاد، سیمان و خودرو که در واقع روزانه و گاها ساعتی قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند، به نظر می‌رسد که این جراحی اقتصادی را دولت باید انجام می‌داد تا تسکینی شود بر مشکلات مردم و مدیریت جدید بتواند یک خون تازه‌ای ایجاد کند. دولت این کار را نکرد، ورود مجلس برای استیضاح وزیر صمت اقدام پسندیده‌ای است.

روز گذشته، ۲۷ فروردین ۱۴۰۲، حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون قضایی مجلس خبر داد که استیضاح فاطمی‌امین در کمیسیون صنایع و معادن مجلس رای آورده و در صورتی که در جلسه علنی مجلس اعلام وصول شود ظرف مدت ده روز باید جلسه استیضاح برگزار شود. 

به نظر می‌رسد حواشی بازار خودرو برای دولت گران تمام شده و خود دولت متمایل به تغییر وزیر صمت در سال مهار تورم و رشد تولید است تا بهتر طبق شعار سال عمل کند، اما به دلیل تبعات تغییر متوالی چند نفر از اعضای کابینه، قصد ندارد شخصا این کار را انجام دهد و ترجیح می‌دهد این اتفاق با فرآیند استیضاح و توسط مجلس رخ دهد. 

طرح استیضاح وزیر صمت در جلسه صحن علنی امروز، ۲۸ فروردین مجلس اعلام وصول شده و فاطمی امین حداکثر ۱۰ روز فرصت دارد که برای ارائه توضیحات در مجلس حاضر شود. 

به نظر می‌رسد این بار عزم نمایندگان برای استیضاح وزیر صمت دولت سیزدهم جدی است، چرا که شاهد انتقادات و اظهارنظرهای تندی از سوی نمایندگان درخصوص عملکرد فاطمی امین هستیم. در یک مورد موسوی، نماینده ملکان نوشته است که «‌رفتن او قطعی است! اما ایستگاه پایانی وزیر صمت به استعفا یا استیضاح ختم نمی‌شود! قوه محترم قضائیه باید فاطمی امین را بابت عملکردش بازخواست کند.» همچنین رییس کمیسیون صنایع هم گفته است که وزیر صمت این بار به سختی می‌تواند رای اعتماد بگیرد. 





نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا