اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

در نشست شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای آسیای میانه چه گذشت؟

به گزارش دانستنی اقتصاد به نقل از الخلیج آنلاین، نخستین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای آسیای میانه یعنی ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان در جده برگزار شد.

در این نشست تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، محمد بن راشد آل مکتوم معاون رئیس امارات، مشعل الاحمد الصباح ولیعهد کویت، ناصر بن حمد بن عیسی آل خلیفه نماینده پادشاه بحرین و اسعد بن طارق آل سعید نماینده هیثم بن طارق سلمان عمان، امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان، شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان، صادیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان، قاسم توقایف رئیس جمهور قزاقستان و سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان مشارکت داشتند.

این نشست به ریاست محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به نمایندگی از سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان برگزار شد.

ولیعهد عربستان در این نشست با اشاره به اینکه تولید ناخالص داخلی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به ۲.۳ تریلیون دلار رسیده، نسبت به همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف ابراز امیدواری کرد.

وی با تقدیر از کشورهای آسیای میانه برای حمایت پرونده میزبانی اکسپوی ۲۰۳۰ توسط عربستان، بر اهمیت احترام به حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور داخلی آنها تاکید کرد.

بن سلمان با بیان اینکه چالش‌های جهان امروز نیازمند تقویت همکاری و ثبات در منطقه ما است، بر لزوم تشدید تلاش‌های مشترک برای مقابله با عوامل مؤثر بر امنیت انرژی و زنجیره تأمین آن تاکید کرد.

قاسم توقایف رئیس جمهور قزاقستان هم گفت: باید تجارت متقابل و صادراتمان به کشورهای عضو شورای همکاری را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری خالص در کشورهای آسیای میانه در سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافت، پیشنهاد برگزاری مجمع بین المللی انرژی در قزاقستان را ارائه کرد و کشورهای صادرکننده نفت و گاز در خلیج فارس را به مشارکت در آن دعوت کرد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری ۳.۶ میلیارد دلاری کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در اقتصاد قزاقستان از زمان استقلالش، گفت: روابط سرمایه گذاری، ستون فقرات روابط ما است.

مشعل الاحمد الصباح ولیعهد کویت هم گفت: این نشان دهنده تمایل برای پیشروی در توسعه روابط است و امیدواریم شراکت استراتژیکی میان کشورهای عضو شورای همکاری و آسیای میانه تأسیس شود. به همکاری بیشتر در زمینه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و علمی امید داریم و بر اهمیت رایزنی با شرکت برای تداوم همکاری و تقویت امنیت و ثبات و تحقق شکوفایی تاکید کرد.

اسعد بن طارق آل سعید نماینده سلطان عمان نیز گفت: روابط شورای همکاری و آسیای میانه شاهد پیشرفت و رشد بوده و نسبت به فعالسازی توافقات فیمابین امید داریم. از مواضع کشورهای آسیای میانه در حمایت از مسائل عادلانه جهان عرب و در رأس آن قضیه فلسطین قدردانی می‌کنیم.

امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان گفت: ما روابط تاریخی و فرهنگی مشترکی با کشورهای شورای همکاری داریم و با راه اندازی گفت وگوی استراتژیک فیمابین موافق هستیم.

وی ضمن ابراز امیدواری به جذب سرمایه گذاری‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و ایجاد صندوق سرمایه گذاری مشترک، پیشنهاد ایجاد صندوق ویژه سرمایه گذاری در چارچوب سازمان کار اسلامی برای استفاده کشورهای اسلامی از آن را مطرح کرد.

از طرفی دیگر سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان گفت که چالش‌های جهانی نیازمند یکپارچه سازی تلاش‌ها و تکیه به راه حل های مناسب است.

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان نیز گفت: ما به توسعه همکاری جامع با کشورهای عضو شورای همکاری اهتمام داریم. ما باید گام‌های عملی برای مقابله با اسلام هراسی، افراط گرایی و تبعیض نژادی در جهان اتخاذ کنیم.

جاسم البدیوی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز گفت که این نخستین نشست سران است که سنگ بنای تقویت همکاری فیمابین خواهد بود. طی مرحله گذشته، طرح کاری برای همکاری بین کشورهای عضو شورای همکاری و آسیای میانه تصویب شد. ما به تقویت همکاری بین کشورهای عضو شورای همکاری و آسیای میانه امید داریم. سران در این نشست، طرح‌هایی مرتبط با حمل و نقل، همکاری در حوزه انرژی و ارتباط فرهنگی بررسی کردند.

بیانیه پایانی

در بیانیه پایانی نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس و آسیای میانه، بر اهمیت تقویت روابط سیاسی و استراتژیک تاکید شد.

در این بیانیه همچنین بر اهمیت تلاش برای تقویت همکاری تجاری و اقتصادی و تشویق سرمایه گذاری مشترک تاکید شد.

بیانیه مذکور از نامزدی عربستان برای میزبانی از نمایشگاه اکسپو ۲۰۳۰ در ریاض اعلام حمایت کرد.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای آسیای میانه بر توسعه حمل و نقل بین دو منطقه و ایجاد شبکه‌های لجستیک و تجاری قوی تاکید کردند.

بیانیه پایانی نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس و آسیای میانه خواستار تحقق انسجام و توسعه زمینه‌های سرمایه گذاری و تبادل تجربه و بررسی اولویت‌های توسعه شد.

در این بیانیه همچنین بر اهمیت احترام به حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور داخلی آن تاکید شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا