اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

سفر رویایی ریلی از باغ تا بام طلا در ورسک

دانستنی اقتصاد، گروه استان‌ها: مسیر ریلی شمال با طبیعت چشم نواز و بدیع از گرمسار تا گلوگاه کشیده شده است و بخشی از تاریخ پرفراز و نشیب کشورمان را در طول مسیر می‌توان به نظاره نشست، از پل تاریخی ورسک که شاهکار مهندسی سازه ایران محسوب می‌شود تا جاذبه‌های گردشگری آن.

ایستگاه‌های ریلی و مردمان حاشیه نشین مسیر ریلی شمال که گردشگری را می‌فهمند و زندگی آنان با سیر و سفر و سوت قطار گره خورده است، بخشی از جاذبه‌های گردشگری در شمال ایران به شمار می‌رود.

جنگل‌های سرسبز مازندران، سه خط طلا، کوه‌های سربله فلک کشیده و طبیعت کوهستانی با تونل‌ها و پل‌های متصل بخشی از بسته گردشگری ایران زمین محسوب می‌شود که مسافران زیادی را به خود جذب می‌کنند.

مبدا قطار گردشگری شمال، تهران و پایتخت است و انتهای این مسیر گردشگری به کوهستان‌های البرز مرکزی و دشت‌های سبز کلزا در گلوگاه و گرگان می‌رسد و توقف در ایستگاه‌های ۲۲ گانه خاطره‌ای ماندگار را برای مسافران بهاری به ارمغان می‌آورد.

این قطار گردشگری زیباترین قاب و تصویرهای طبیعی ایران را پیش روی گردشگران نمایان می‌کند و در طول سفر، مسافران می‌توانند نقش و نگارهای طبیعی شمال ایران را به نظاره نشینند.

ایستگاه ریلی شیرگاه

ایستگاه راه آهن شیرگاه سوادکوه یکی از زیباترین نقاط ایران به حساب می‌آید. این توقف‌گاه، بخشی از راه آهن مازندران بوده و به‌اندازه‌ای با شکوه است که خود به‌عنوان یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شمال کشور شناخته می‌شود.

سفر رویایی ریلی از باغ تا بام طلا در ورسک

راه آهن شمال با قرار گرفتن در حد فاصل مناطق کوهستانی و جلگه‌ای به دو بخش مجزا تقسیم‌بندی می‌شود. در هر یک از بخش‌های این مسیر ریلی، گردشگران می‌توانند شگفت‌انگیزترین جلوه‌های طبیعی را مشاهده کنند.

حدود ۱۸۷ کیلومتر از این خط آهن از حاشیه زمین‌های جلگه‌ای عبور کرده و مناظر بدیعی را به نمایش می‌گذارد. این در حالی است که این قطار در باقی مسیر از نواحی کوهستانی و جنگلی اطراف سوادکوه می‌گذرد و تصاویر بی‌نظیری را در مقابل دیدگاه مسافران ترسیم می‌کند.

از این جمله، می‌توان به جنگل‌های مجاور رود تالار، پل تاریخی ورسک، پل کلانتری دوآب و سه خط طلایی اشاره کرد. قطار شمال با پشت سر گذاشتن تونل‌ها و پل‌های متعدد به ایستگاه شیرگاه سوادکوه می‌رسد.

باغ رویایی بامبو

این باغ چند هزار متر وسعت دارد و ساقه‌های بامبو به بیش از ۲۰ تا ۳۰ متر رسیده است و منظره زیبایی را برای گردشگری ایجاد کرده است. «علی حسن نژاد» کارشناس راه آهن شمال می‌گوید: پنج سال طول می‌کشد تا گیاه بامبو از زیر خاک بیرون بیاید و در عرض سه ماه پنج متر رشد می‌کند و قدمت آن به تاریخ خطوط ریلی شمال برمی گردد.

عبور کردن از لابه لای ساقه‌های سربه فلک کشیده بامبو حس خوبی به آدم دست می‌دهد، شبیه نیزار است و ساقه‌های آن به آسمان کشیده شده و نور خورشید از میان آن به سطح باغ می‌رسد. انتهای این باغ چند درخت نارنگی وجود دارد که پس از بامبوگردی چیدن آن شیرین است.

سوت قطار در مسیر ریلی شمال شنیده می‌شود و در مسیر حرکت به پل سفید، جنگل‌های بکر و هیرکانی واقع شده است که در این نقطه سکوهایی برای توقف قطارهای گردشگری در نظر گرفته شد تا مسافران برای چند دقیقه از طبیعت بکر و رویایی جنگلی حاشیه لذت برند و یکی از پهنه‌هایی است که ثبت جهانی و یونسکو شده است. آن گونه که می‌گویند کارشناسان یونسکو در توقف در این ایستگاه سحر جنگل‌های هیرکانی شدند و دکمه ثبت به نام ایران را فشار دادند.

طبیعت زیبای جنگل و مسیر ریلی قاب‌های زیبایی برای تصویر شدن پیش روی هر رهگذر و مسافری قرار می‌گیرد. سیر روی خطوط مارپیچی و تونل که قدمتی به تاریخ راه آهن دارد، گردشگری در این مسیر زیبا را بیش از پیش رویایی می‌سازد. هزار و ۴۹۰ پل در این خط ریلی وجود دارد و شیب و فراز آن ۲۸ در هزار است که هیچیک از خطوط ریلی ایران این شیب و فراز را دارا نیست، همچنین شمار تونل‌های موجود در خط ریلی شمال ۹۳ دستگاه به طول ۲۵ کیلومتر است.

ورسک و سه خط طلا

در بلاک پل سفید به ورسک می‌توان شاهکار معماری و مهندسی را به نظاره نشست. تماشای پل زیبا ورسک و مارپیچ سه خط طلا برای هر گردشگر و مسافر نوروزی لذت بخش و جذاب است، محمد اکبری یک مسافر تهرانی که با قطار به پل سفید و سوادکوه سفر کرده است، اظهار داشت: مسیر ریلی جاذبه‌های بکر و زیبایی برای تماشا دارد و پل‌های زیبای ورسک وسه خط طلا، ریل گردی نوروزی را مصفا می‌کند.

سفر رویایی ریلی از باغ تا بام طلا در ورسک

وی در گفتگو با دانستنی اقتصاد با اظهار اینکه سفر با قطار و عبور از دل جنگل‌های بکر شمال و طبیعت کوهستانی و همچنین دیدن شاهکار مهندسی جهان در پل ورسک بسیار رویایی است، گفت: باید قطارهای محلی و گردشگری برای دیدن این جاذبه‌ها بیشتر شود.

سمیه اکبری نیز بانویی که به همراه خانواده و با قطار به ایستگاه پل سفید و ورسک آمده است، افزود: پل ورسک شاهکار مهندسی به شمار می‌رود و دیدن این پل و جاذبه‌های اطراف آن سفر نوروزی را لذت بخش می‌کند.

وی مهمان نوازی مردم سوادکوه و مازندران را در خلق لحظات ناب گردشگری و سفر مهم توصیف کرد و گفت: این سفر برای من و خانواده ام ماندگار شده است.

تونل گدوک از جاذبه‌های مسیر ریلی شمال محسوب می‌شود و نداشتن پیچ خم سبب شده تا عبور از تونل سه کیلومتری گدوک شبیه گذر از دالان تاریک به سمت روشنایی و نور باشد. سه خط طلا از جمله جاذبه‌های سیر در مسیر ریلی شمال است و در بخشی از این مسیر، راه آهن شبیه ماری سه بار دور کوه می پیچد که مردمان بومی از آن به سه خط طلا یاد می‌کنند و حدفاصل ایستگاه گدوک تا ورسک قرار دارد.

اگر از پایین کوه به بالا نگاه کنیم، سه خط موازی در مسیر ریلی دیده می‌شود که به آن سه خط طلا می‌گویند، و عبور و سیر از این مسیر ریلی نیازمند تبحر در لوکوموتیورانی دارد و طی مسیر روستای شوراب واقع شده که از آن به موزه ریلی شمال یاد می‌شود.

خانه اهالی روستای شوراب در دل کوه ساخته شده و منظره‌های دیدنی و چشم نوازی را برای مسافران ریلی شمال ایجاد می‌کند. در این روستا و زمان ساخت راه آهن کارگران و ناظران خارجی سکونت داشتند و بازدید از این خانه‌ها برای گردشگران جذاب است.

قطار ریلی شمال در مسیرهای سوادکوه، شیرگاه، پل سفید، دشت کویر، معدن نمک، تپه‌های مریخی، حبله رود، سیمین دشت، جاده گدوک و غیره سیر می‌کند و توقف در ایستگاه‌های آن سبب می‌شود تا مسافران از جاذبه‌های حاشیه عکاسی کنند.

رحمان معصومی مدیرکل راه آهن شمال نیز با اشاره به جاذبه‌های فراوان و بکر مسیر ریلی برای سفرهای نوروزی گفت: هر روز مسافران زیادی از طریق ریل باس ها و قاطرها برای دیدن جاذبه‌ها به منطقه سفر می‌کنند.

وی در گفتگو با دانستنی اقتصاد با اشاره به اینکه هزار و ۴۹۰ پل در این خط ریلی وجود دارد، افزود: از این تعداد ۹۳ دستگاه پل به طول ۲۵ کیلومتر است و عبور از آن برای مسافران جذاب است.

مسیر ریلی شمال با جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی آن مورد اقبال مسافران نوروزی است و معرفی این ظرفیت‌ها نیازمند اجرای برنامه‌های مدون و جامع است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا