اجتماعیاقتصادیبازاربازار پول و ارزبانک، بورس و بیمهدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

سفره ما را در سخت ترین سال های تحریم و تورم جمع نکنید



سفره ما را در سخت ترین سال های تحریم و تورم جمع نکنید



به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، روز گذشته اخبار تعطیلی دو کارخانه مهم تولیدکننده محصولات سلولزی و به ویژه ماسک های بهداشتی که در روزهای سخت کرونایی توانست کشور را از تلفات بیشتر جانی به واسطه تولیدات و رشادت های کارگران خود نجات دهد، منتشر شد.

علت اصلی تعطیلی این کارخانه توقف تامین مواد اولیه به دلیل سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان شده است. حالا کارگران این کارخانه با ارسال فایل های صوتی به خبرنگار اقتصاد آنلاین، از رییس جمهور به عنوان فردی مدافع تولید و جامعه کارگری درخواست کرده اند تا با بررسی ویژه پرونده تامین مواد اولیه این کارخانه، شرایطی را فراهم آورد که چرخ های این کارخانه دوباره به حرکت درآید و صدای دستگاههای تولیدی، دوباره فضای کارخانه را زنده کند.

یکی از کارگران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان اینکه نزدیک به ۲۳ سال است که در مجتمع صنعتی بافتینه مشغول به کار هستم، گفت: در طول این ۲۳ سال کارخانه به صورت سه شیفت فعالیت داشته و اوج کار این کارخانه به ایام کرونا برمی گردد. زمانی که کرونا به اوج رسیده بود، کارگران این کارخانه به عنوان مدافعان پشت جبهه سلامت، با حداکثر توان در حوزه تولید پارچه های ماسک و البسه بیمارستانی، مشغول به فعالیت بودند.

وی افزود: در حدود دو سال قبل به دلیل عدم فروش محصولات کارخانه و دپوی محصولات در انبارها خط تولید متوقف شد. علت آن هم واردات غیرقانونی منسوجات نبافته از سوی تعدادی از مشتریان بود که به لطف پیگیری مسئولان، کارخانه مجدد راه اندازی شد.

به گفته این کارگر کارخانه بافتینه، در طول دو سال به دلیل کمبود مواد اولیه کارخانه با افت تولید مواجه شد و علت هم نرسیدن مواد اولیه بود که خط را متوقف کرد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر کارخانه تعطیل است و کلیه پرسنل بیکار هستند، حالا کارگرانی که در دوران کرونا با تمام توان کار می کردند، بیکار و نگران آینده خود و خانواده های خود هستند؛ بنابراین از رییس جمهور درخواست می شود که کمک کنند که مشکلات کارخانه برطرف شود و به امید خدا دوباره چرخ کارخانه به حرکت درآید و همه به سر کار برگردیم.

این کارگر گفت: امیدواریم در شرایط سخت اقتصادی امروز دوباره بتوانیم در کارخانه لباس کارگری به تن کنیم و مشغول به کار شویم.

یکی دیگر از کارگران این کارخانه در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان اینکه ۲۶ سال است که در خط تولید کارخانجات مشغول به کار هستم، اعلام کرد: در این مدت فراز و نشیب های زیادی را در کارخانه پشت سر گذاشته ایم و البته کم و کاستی هایی هست که قابل رفع است ولی کارگران دلگرمی خاص خود را داشته و مشکلات را رفع کرده اند.

مسئول فنی در تعمیرات و تجهیزات کارخانه بافتینه گفت: فعالیت تولیدی کماکان ادامه داشته ولی از سال گذشته که کارخانه برای تهیه مواد اولیه و قطعات یدکی با مشکل مواجه شده، تعطیلی های طولانی مدت را تجربه کرده که این امر کارگران را بسیار نگران کرده و در تنگنای روحی و روانی قرار داده است.

وی افزود: هر روز نگرانی ما کارگران بیشتر می شود و در آستانه روز کارگر از رییس جمهور تقاضا داریم که برای کارگران که از شریف ترین طبقه جامعه هستند و با زحمت فراوان به دنبال به حرکت درآوردن چرخه زندگی خود هستند دستورات لازم را برای رفع مشکلات موانع تولید را بدهند.

این کارگر گفت: امیدواریم رییس جمهور ۱۱ اردیبهشت امسال را روزی خوش برای کارگران در تمام کشور و به خصوص این دو واحد تولیدی در شهرستان ملایر تبدیل کند.

یکی دیگر از کارگران گفت: از سال ۷۸ تاکنون به مدت ۲۵ سال است که در این کارخانه مشغول به کار هستم. در ابتدا این کارخانه فقط ۳۵ نفر نیرو داشت و اکنون کارگران زیادی را در خود جای داده که کشور را از تولید پارچه مورد نیاز ماسک و البسه بهداشتی بی نیاز کرده است.

این کارگر گفت: در حال حاضر کارخانه بیش از ۳۰۰ نفر نیرو دارد که این دو کارخانه در زمان اوج کرونا همه ظرفیت تولید خود را به تولید پارچه ماسک اختصاص داد و در زمان تحویل سال نو که کرونا تازه به ایران آمده بود، کارخانه تولید می کرد تا هموطنان مشکلی به لحاظ تامین ماسک نداشته باشند.

وی افزود: در دو سال گذشته مشکلات زیادی برای تولید کارخانه ایجاد شده که ریشه آن صدور مجوز واردات بود که محصولات مشابه تولید این کارخانه را وارد کشور کرد و این امر باعث دپوی محصولات و در نهایت توقف و تعطیلی کارخانه به مدت دو ماه در سال گذشته شد که به تبع آن، تاخیر در پرداخت حقوق های پرسنل نیز صورت گرفت که این در شرایط سخت تورم خانواده ها را با مشکل مواجه ساخت.

به گفته این شاغل در خط تولید، مواد اولیه که از پتروشیمی داخلی تامین می گردد، به اندازه کافی در بورس موجود نیست و کارخانه توانایی خرید آن را ندارد و از ۵ اردیبهشت امسال تاکنون خطوط اولیه تولید متوقف و انبارهای شرکت از مواد اولیه و تولیدات خالی است.

وی افزود: مشکل در تامین قطعات مواد اولیه و لوازم یدکی نیز وجود دارد و توقف طولانی مدت خط تولید را رقم زده است. بر این اساس از رییس جمهور تقاضا داریم که در این حوزه دستورات لازم را ارایه دهند.

یکی دیگر از کارگران گفت: از سال ۸۴ تاکنون در این شرکت مشغول به کار هستم، این کارخانه با پیشرفته ترین دستگاهها و ماشین آلات آلمانی مشغول به کار است که در شرایط تحریم و انحصاری بودن این تکنولوژی وارد شده است و در دوران کرونا حتی یک ساعت هم کار خود را متوقف نکرده است و در ایام نوروز ۹۹ نیز به کار خود ادامه داده است تا ماسک مورد نیاز مردم را تامین نماید.

وی افزود: در سالهای اخیر این مجموعه توانسته به شیوه های مختلف مشکلات فنی خود را اعم از به کارگیری نیروهای فنی ماهر رفع کند و در نهایت از شرکت سازنده این دستگاهها نقایص را برطرف کرده است و اکنون به توانایی قابل توجهی رسیده است و در دوران کرونا با حداکثر توان مشغول به تولید برای تهیه ماسک های بهداشتی و نیازهای کادر درمان بوده است.

این کارگر گفت: اکنون این توانایی را داریم که به کلیه نیازهای داخلی کشور پاسخ دهد اما در حال حاضر صرفا به خاطر نبود مواد اولیه خطوط تولیدی متوقف است. این مجموعه در دوران کرونا در خط مقدم جنگید و یکی از مفیدترین و کارآمدترین مجموعه های تولیدی است که به نمایندگی از کارگران از رییس جمهور خواهشمند است به این موضوع رسیدگی کرده و اجازه ندهد که کارخانه متوقف شود.





نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا