اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

روسای نمایشگاه‌های کتاب مسقط، دوحه و دهلی‌نو به تهران می‌آیند

به گزارش دانستنی اقتصاد، نشست خبری سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صبح امروز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت با حضور یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در مصلای امام خمینی محل برگزاری نمایشگاه کتاب برگزار شد.

احمدوند در ابتدای این نشست گفت: نمایشگاه کتاب از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت در مصلای امام خمینی با شعار «آینده خواندنی ست» برگزار می‌شود. این شعار به این معنا است که آینده کشور در گرو خواندن است چرا که تاریخ نشان می‌دهد پیشرفت یک جامعه معطوف به بیشتر خواندن است. نمایشگاه کتاب زمینه‌ای برای تشویق و جلب عادت کتابخوانی است. امیدوارم با شرکت مردم و مخاطبان همچنین خدمات خوب ناشران، این نمایشگاه در پیشرفت فرهنگی و اجتماعی مؤثر باشد.

وی افزود: رویکرد اصلی سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران توجه به محتوا و برنامه‌های فرهنگی و زمینه بهره مندی مردم از این برنامه‌ها است. با اهتمام ویژه بخش‌های مختلف که دستیاران برپایی این دوره از نمایشگاه بودند برای مثال شهرداری، بانک ملی، پست، مجموعه‌های انتظامی، مدیریت شهری و همکاران مصلا قدردانی و تشکر می‌کنم. همچنین از حضور و استقبال ناشران در این دوره از نمایشگاه تشکر می‌کنم که با وجود مشکلات اقتصادی با انگیزه و اشتیاق بسیار خوبی در نمایشگاه حاضر است.

احمدوند در پایان گفت: امیدوارم این نمایشگاه با همکاری ناشران و اهالی قلم یک خاطره شیرین فرهنگی به جا بگذارد.

در ادامه این‌نشست، رمضانی گفت: تعامل با رسانه‌ها و دسترسی عمومی برای مردم همچنان در این دوره از نمایشگاه کتاب در مرکز توجه ما بوده است و امسال هم برای دومین بار بخش مجازی نمایشگاه کتاب همزمان با بخش حضوری برگزار می‌شود. اتفاق دیگر امسال مساله اضافه شدن کتابفروشان به سامانه خرید از کتابفروشی و حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب است.

وی افزود: مساله بعدی نمایشگاه که مورد توجه قرار گرفته است فرهنگی‌تر شدن نمایشگاه کتاب بود که بخش‌های جانبی به بخش‌های اصلی نمایشگاه اضافه شدند و برنامه‌های فرهنگی در طول زمان برگزاری نمایشگاه برگزار می‌شود. از سال گذشته و با اتمام سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب، دبیرخانه این نمایشگاه تشکیل شد و کمیته‌ها نسبت به ارزیابی نمایشگاه فعالیت خود را آغاز کردند. ما نواقصی را در مرحله آماده سازی نمایشگاه داشتیم که با مباحث مختلف و راهنمایی‌ها امروز شاهد برطرف شدن این نواقص هستیم.

سخنگوی سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: کمیته‌های مختلف نمایشگاه فعالیت‌های متمرکزی را در خلل برگزاری نمایشگاه کتاب دارند. برای مثال کمیته پاسخگویی واطلاع رسانی هر کدام به صورت مجزا در ۲۰ نقطه از نمایشگاه جانمایی شده و آماده پاسخگویی به سوالات مخاطبان هستند.

رمضانی گفت: کمیته ناشران خارجی امسال میزبان غریب به ۱۰۰ ناشر خارجی در غرفه های خود است که کتاب هایی را از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۲۳ عرضه می کنند که قریب به ۴۵ هزار عنوان است که نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد در تعداد عناوین و ۲۰ درصد در تعداد ناشران افزایش را شاهد بودیم. کمیته بین الملل میزبان کشور تاجیکستان است که به عنوان میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه حضور دارد و شخصیت های فرهنگی این کشور در این غرفه حضور دارند همچنین تعدادی از شخصیت های تاثیرگذار جهان اسلام در نمایشگاه امسال حضور دارند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: روسای نمایشگاه های مسقط، دوحه و دهلی نو همچنین وزرای تاجیکستان و ونزوئلا نیز در این نمایشگاه حضور دارند و از کتاب ترجمه شده وزیر ونزوئلا رونمایی انجام می‌شود. در سرای ملل و در بخش بین الملل ناشران خارجی به صورت یک جا در رواق شرقی مستقر شدند در سرای ملل بیش از ۴۰ نشست تخصصی برگزار می شود همچنین ۳۰ مهمان از کشورهای مختلف در این دوره از نمایشگاه حضور دارند و در مجموع ۲۷ کشور در بخش بین الملل نمایشگاه کتاب حضور پیدا کردند.

وی گفت: کمیته فعالیت فرهنگی تالارهای مختلفی پیش بینی شده است که مجموعه فعالان حوزه کتاب در آن نقش آفرینی می کنند و تلاش کردیم دستگاه های دیگر را برای ارائه خدمات به مردم استفاده کنیم. سالن کتاب یاران با ۲۲ غرفه در نیم طبقه شبستان میزبان گروه ها و نهادهای مختلف فعال در حوزه کتاب است همچنین سینما کتاب که همکاری مشترک مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: نمایشگاه و انجمن سینمای جوان است و مستندهای مربوط به فیلم های سینما و یا فیلم هایی که زمینه آن برای نمایشگاه کتاب فراهم باشد اکران می شود.

قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در ادامه گفت:‌ سالن کتاب بازی فعالیت های خود را با ۱۵ غرفه انجام می دهد، کوشک کتاب در شبستان با ۵۰ نشست فرهنگی و عرفانی و نقد و بررسی،خوشه نقد به ناشران اختصاص دارد و نشست آن ها در آن برگزار می شود، بخش کارگاه های آموزشی با ۳۰کارگاه در سرای کودک و نوجوان و دانشگاهی و آموزشی با ۱۵۰ نشست میزبان مردم است. بخش کودک و نوجوان میزبان رویدادهای متفاوت از جمله افتتاحیه این دوره از نمایشگاه به صورت مردمی و با حضور اقشار مختلف و به ویژه مادران شهدای امنیت روز چهارشنبه و در ساعت ۱۷ برگزار می شود .غرفه جوایز کتاب با عنوان کتاب آرا امسال هم قوی تر و با قدرت خدمت می کند.

رمضانی گفت: یارانه خرید کتاب دانشجویان و اعضا هیئت علمی و طلاب هم اعلام شد که به ترتیب ۶۰۰ و ۷۰۰ هزار تومان است همچنین برای اهل قلم براساس گروه های مختلف از ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان پیش بینی شده است. کمیته روابط عمومی نمایشگاه نواقصی را که در تابلوهای راهنما بود برطرف کرده است همچنین برای خبرنگاران بخش ویژه تدارک دیده شده است که میزبان افراد است. نمایشگاه کتاب و معرفی آن به خارجیان مسئله دیگری بود که امسال به خوبی انجام مشده است و امروز بسیاری از اساتید دنیا درباره نمایشگاه کتاب نظر داده اند. آماده سازی نمایشگاه از دوشنبه گذشته انجام شده است و امسال ناشران در دریافت غرفه و حضور در نمایشگاه کتاب بهتر عمل کردند و از روز گذشته ناشران در حال مراجعه وانتقال تجهیزات غرفه های خود هستند.

وی در پایان گفت: امیدواریم با حضور اصحاب رسانه و ۷۰ دستگاه همکار در این دوره از نمایشگاه کتاب شاهد یک رویداد فرهنگی خوب باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا