اقتصادی

بازار مرغ تا پایان سال ثبات قیمت خواهد داشت

دانستنی اقتصاد: قائم مقام وزیر جهاد گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته می توانیم نهاده مورد نیاز برای افزایش حجم جوجه‌ریزی را تامین کنیم کهاین پایداری در تامین باعث ثبات قیمت مرغ تا پایان سال می‌ گردد.
به گزارش دانستنی اقتصاد؛ قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ مشکلی در تامین کنجاله سویا نداریم و منابع خوبی برای آن تخصیص داده شده است، گفت:تا اواسط مهرماه روزانه بیش از ۱۴ هزار تن کنجاله بارگیری خواهیم کرد.
علیرضا پیمان پاک در پاسخ به چرایی کمبود کنجاله سویا اظهار کرد:کمبود و تاخیر یک ماهه در تامین کنجاله سویا به دلیل مشکلی بود که برای یکی از بانک‌ها اروپایی اتفاق افتاد.این بانک وظیفه انتقال منابع درآمدی ما را به حساب تامین کننده‌های اصلی کنجاله سویا در کشورهای آمریکای لاتین برعهده داشت.
وی ادامه داد: این تاخیر یک ماهه که از اواسط اردیبهشت تا اواسط خردادماه طول کشید باعث بهم خوردن تعادل بازار شد اما ما به طور هماهنگ با بانک مرکزی پیگیری و مشکلات را مرتفع کردیم.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: کشورهای اروپایی برنامه ‌ریزی کرده‌اند که امنیت غذایی ما را به خطر بیندازند اما با مسیرها ایجاد شده روند واردات دانه و کنجاله سویا سرعت گرفت و بارگیری روزانه‌ کنجاله سویا که در حال حاضر انجام می‌شود از قبل از فروردین‌ماه نیز بیشتر است.
وی با بیان اینکه سعی داریم با افزایش میزان جوجه‌ریزی بازار مرغ را کنترل کنیم، گفت: این افزایش ظرفیت تولید، افزایش تقاضای کنجاله سویا را به همراه آورد. در کنار آن نیز تاخیر یک ماهه باعث شد تاخیر در تحویل صورت گیرد.
پیمان در ادامه گفت: در حال حاضر هیچ مشکلی در تامین کنجاله سویا نداریم و منابع خوبی برای آن تخصیص داده شده است. از منابع TBI عراق هم بخش قابل توجهی را برای کنجاله سویا پرداخت کردیم و واردات نیز صورت می‌گیرد. شرکت پشتیبانی امور دام ۱۰ کشتی کنجاله خریداری کرده است. حدود چهار کشتی رسیده و در حال تحویل است. حدود یک میلیون تن دانه سویا ترخیص و ارز آن نیز پرداخت شده است.
وی اضافه کرد: تا اواسط مهرماه بیش از روزانه ۱۴ هزار تن کنجاله بارگیری خواهیم کرد. مبادی ورودی وارداتی کنجاله سویا را نیز متنوع کردیم و در حال حاضر نیز از ترکیه، هند و آمریکای لاتین واردات انجام می‌شود.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: اتحادیه‌ها و تولید کننده‌ها از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی آگاه هستند و می‌دانند مشکلات کنجاله سویا طی دو سه هفته آینده حل می‌شود. در حقیقت اینگونه نیست که کنجاله سویا موجود نباشد یا تحویل نشود بلکه تاخیر این مدت باعث شده تحویل‌ها با تاخیر باشد.
پیمان پاک با بیان اینکه بدهی کنجاله سویا را تا خردادماه صفر در سامانه بازارگاه کردیم، گفت: این هفته هم ۱۲۰ هزارتن تحویل جدید صورت می‌گیرد و هفته آینده نیز به همین شکل است. همچنین نگرانی‌ای در این زمینه وجود ندارد.
به گفته وی هم برای کنجاله و هم برای ذرت برنامه ‌ریزی سنگینی داریم تا بتوانیم نهاده مورد نیاز برای افزایش حجم جوجه‌ریزی را تامین کنیم. این پایداری در تامین باعث ثبات قیمت مرغ تا پایان سال می‌شود.
وی در پاسخ به این که گفته می‌شود قیمت کنجاله سویا در سامانه بازار ۲۵ درصد افزایش یافته است و علت آن چیست؟ گفت: یکی از مشکلاتی که در نظام توزیع سویا اختلال ایجاد می‌کرد این بود که قیمت‌ها تغییر پیدا نکرده بود. در حال حاضر هم با افزایش جهانی مواجه هستیم و هم افزایش نرخ پایه ارز نیمایی را داریم. قیمت ارز نیما سال گذشته ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان بود اما اکنون به ۲۸ هزار و ۵۰۰ رسیده و همین موضوع در نرخ ها نیز تاثیرگذار است.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ میانگین امتیازات: ۵ / ۵. تعداد امتیازات: ۱۰۰ به این خبر امتیاز دهید

۰/۵

(۰ نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا