اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

احتمال آبگرفتگی معابر در ۱۴ استان/وقوع باد شدید و خیزش گرد و خاک

به گزارش مهر، سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نواحی مستعد خیزش گرد وخاک و احتمال تگرگ از دوشنبه تا پنجشنبه (۲۲ تا ۲۵ خرداد) خبر داد.

این شرایط جوی روز دوشنبه در شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل، ارتفاعات در استان‌های مازندران، گلستان، البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی و کرمان و سه‌شنبه در اردبیل، شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، ارتفاعات در استان‌های گیلان، مازندران، قزوین، زنجان، سمنان، البرز و تهران و ارتفاعات کرمان پیش‌بینی می‌شود.

همچنین روز چهارشنبه در اردبیل، شمال آذربایجان غربی، شمال و شرق آذربایجان شرقی، ارتفاعات در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، گیلان و مازندران و پنجشنبه در شمال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل مورد انتظار است.

در اثر این مخاطره جوی احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان‌آب، لغزندگی جاده‌ها، احتمال طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، در برخی مناطق خیزش گردوخاگ، کاهش دید و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی، احتمال شکستن درختان فرسوده و کهنسال وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی اجتناب از اسکان در بستر مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها را توصیه می‌کند.

این سازمان در ادامه این هشدار همچنین از افزایش گرادیان فشاری، وزش باد نسبتاً شدید و در نواحی خشک همراه با خیزش گرد و خاک از یکشنبه تا پنجشنبه (۲۱ تا ۲۵ خرداد) خبر داد.

این شرایط جوی روز یکشنبه در کرمانشاه، کردستان، همدان، مرکزی، جنوب استان‌های البرز، تهران، شرق هرمزگان، شرق خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان، دوشنبه در بوشهر، سیستان و بلوچستان و شرق استان‌های خراسان جنوبی، هرمزگان و کرمان و جنوب خوزستان و سه‌شنبه در شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شرق کرمان، بوشهر و نوار غربی خوزستان پیش‌بینی می‌شود.

همچنین روز چهارشنبه نیز در نیمه‌جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، نیمه شرق کرمان، جنوب سمنان، شمال اصفهان، ایلام، شرق هرمزگان، خوزستان، بوشهر، تهران و قم و پنجشنبه در نیمه‌جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، یزد، نیمه‌شرقی اصفهان، جنوب سمنان، البرز، قم، تهران، ایلام، نیمه غربی خوزستان و بوشهر مورد انتظار است.

در اثر این مخاطره جوی در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، به‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها را توصیه می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا