اجتماعیاقتصادیبازاربازار پول و ارزبانک، بورس و بیمهدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

آیا آژانس امنیت ملی آمریکا بیت‌کوین را ایجاد کرده است؟!



آیا آژانس امنیت ملی آمریکا بیت‌کوین را ایجاد کرده است؟!



دانستنی اقتصاد – حسین عسکری؛ برخی بر این باورند که بیت‌کوین کار تعدادی مهندس در حزب کمونیست چین برای تسلط بر جهان بوده است. دیگران ادعا می‌کنند بیت‌کوین کار بیگانگان خیرخواه برای کمک به تکامل انسان است.

 

 اما یک نظریه با شواهد غیرمستقیم که از آن حمایت می‌کند و در طول سال‌ها ادامه داشته است، یکی از مخفی‌ترین سازمان‌های جمع‌آوری اطلاعات آمریکا را شامل می‌شود، فرقه کوچکی از بیت‌کوین داران وجود دارند که معتقدند ساتوشی ناکاموتو خالق بیت‌کوین در واقع آژانس امنیت ملی ایالات متحده است.

 

البته بسیاری دیگر فکر می‌کنند این ایده مضحک است و به این نکته اشاره می‌کنند که هیچ مدرک محکمی برای حمایت از آن وجود ندارد.

اما این نظریه از کجا سرچشمه می گیرد؟ خوب، فقط باید به کد منبع بیت‌کوین نگاه کرد.

آنچه بیت‌کوین را تا این حد امن می‌کند استفاده از الگوریتم هش SHA-۲۵۶ است که برای همه چیز از استخراج شناسه تراکنش‌ها و هش‌های بلوک گرفته تا آدرس‌ها و درختان مرکل استفاده می‌شود.

 به زبان ساده، این یک فرمول ریاضی است که داده‌ها را در یک رشته متن به ظاهر تصادفی به هم می‌ریزد، و به همین دلیل است که شکستن کد بیت‌کوین اساسا غیرممکن است.

 خوب، اتفاقاً این الگوریتم کار مستقیم گلن ام لیلی، ریاضیدانی است که تحت هدایت NSA یا همان آژانس امنیت ملی آمریکا بوده است، این الگوریتم را در سال ۲۰۰۱ طراحی و در نهایت منتشر کرد. لیلی بعداً رئیس تحقیقات ریاضی آژانس امنیت ملی آمریکا شد.

 آژانس امنیت ملی آمریکا همچنین یکی از اولین سازمان‌هایی بود که سیستمی شبیه بیت‌کوین را در مقاله‌ای در سال ۱۹۹۶ با عنوان How To Make A Mint: The Cryptography Of Anonymous Electronic Cash توصیف کرد.

 در این مقاله، نویسندگان سیستمی را پیشنهاد کردند که از رمزنگاری کلید عمومی استفاده می کند تا به کاربران اجازه دهد بدون افشای هویت خود، پرداخت های ناشناس انجام دهند.

آیا ساتوشی ناکاموتو کد رمز است؟

البته، برخی از بیت‌کوین داران فکر نمی‌کنند که NSA بیت‌کوین را اختراع کرده است. آنها فکر می‌کنند که این سازمان اطلاعات مرکزی بوده است که این کار را انجام داده است.

 نام خالق مستعار بیت‌کوین، ساتوشی ناکاموتو، می‌تواند به عنوان ارجاع به آژانس جاسوسی ایالات متحده تعبیر شود.

ناکاموتو که به زبان ژاپنی ترجمه شده است به معنای (مرکزی) است، در حالی که نام ساتوشی به معنای (هوشمند) است.

رائول پال مدیرعامل سابق گلدمن ساکس و مدیرعامل Real Vision در مصاحبه ای با تام بیلیو از Impact Theory در ماه ژوئن، فاش کرد که سال ها معتقد است بیت کوین می تواند نتیجه آزمایش NSA و دولت بریتانیا با روش های بالقوه برای خروج از بلایای مالی آینده باشد.

 بنابراین، آیا NSA بیت‌کوین را ایجاد کرد؟

جف من، تحلیلگر سابق NSA، می‌گوید که امکان پذیر است که NSA بتواند بیت‌کوین را به عنوان ابزاری برای جمع آوری اطلاعات در مورد دشمنان خود بسازد، اما هنوز هیچ سندی در این باره وجود ندارد.

جف من در سال ۱۹۸۶ در اواخر جنگ سرد بین اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده به NSA پیوست. او می‌گوید در آن زمان، NSA حدود ۱۰۰ نفر را در هفته برای ایفای نقش در مهارت‌های حیاتی، از جمله مهندسی، ریاضیات و علوم کامپیوتر استخدام می‌کرد.

 یکی از ماموریت‌های اصلی NSA جمع آوری سیگنال ها (یا ارتباطات) اطلاعات لازم برای دفاع کشور است.

پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به مرکز تجارت جهانی، این موضوع به اولویت بیشتری تبدیل شد.

جف من در پاسخ به این سوال که آیا بیت کوین می‌توانست برای جمع‌آوری اطلاعات درباره عوامل و قدرت‌های خارجی ایجاد شود، گفت که آژانس مطمئناً منابع لازم برای انجام این کار را دارد.

 جف من معتقد است، حداقل بر اساس سال‌هایی که در NSA کار می‌کرد، این آژانس از آن زمان بسیار محتاط بود تا منشور خود را نقض نکند و ابداع بیت‌کوین می‌تواند به عنوان جاسوسی از شهروندان آمریکا تلقی شود.

از نظر تاریخی، در تجربه من، NSA منشور خود را بسیار جدی می‌گیرد هم برای خارجی‌ها و هم شهروندان آمریکایی.

با این حال، جف من اشاره کرد که در سال ۱۹۹۶ آژانس را ترک کرد و پذیرفت که حملات تروریستی ۲۰۰۱ و قانون میهن پرستان متعاقب آن ممکن است این منشور را تغییر داده باشد.

 افشاگری های ادوارد اسنودن در سال ۲۰۱۳ ادعا می کرد که NSA اطلاعات مربوط به ارتباطات اینترنتی داخلی را بدون ضمانت مناسب جمع آوری کرده است، ایده ای که دولت ایالات متحده آن را رد کرده است.

البته اکثر بیت کوین داران این ایده را که NSA بیت کوین را اختراع کرده است کاملاً رد می کنند.

 در حالی که الگوریتم SHA-۲۵۶ در بیت‌کوین استفاده می‌شود، یکی از پرکاربردترین الگوریتم‌های هش است که حضور آن در هر چیزی از امضای دیجیتال گرفته تا احراز هویت رمز عبور را نشان می‌دهد.

 این الگوریتم که در سال ۲۰۰۱ عمومی شد به این معنی است که همه قبل از اختراع بیت کوین به آن دسترسی داشتند و هیچ کس تا به حال یک درپشتی مخفی را در الگوریتم SHA-۲۵۶ شناسایی نکرده و یا روشی معتبر برای شکستن آن پیشنهاد نکرده است.

ملیسا تولنتینو از Silicon Angle به این مفهوم پرداخت که ساتوشی ناکاموتو می‌تواند اشاره‌ای پنهان به هوش مرکزی باشد و نوشت که این استدلال «خیلی قانع‌کننده» نیست.

آیا NSA واقعاً به خالق پروژه مخفی خود چنین نام آشکاری می داد؟

اگر NSA واقعا پشت بیت کوین باشد، نامگذاری آن به عنوان (هوش مرکزی) حرکت بسیار هوشمندانه ای نخواهد بود.

برخی دیگر استدلال کرده‌اند که بیت‌کوین بیشتر یک (تصله‌آهنگ هوشمندانه) از الگوریتم‌های رمزارزی قدیمی بود، که چیزی نیست که یک غول اطلاعاتی سازمان‌یافته به آن بپردازد.

و با توجه به اینکه ناکاموتو در تمام این سال‌ها ناشناس مانده است، این ایده که ناکاموتو باید دارای مدارک آموزش اطلاعاتی باشد نیز هر چه بیشتر به آن نگاه کنید از بین می‌رود.

ایان دی مارتینو در سرمقاله ای در کوین تلگراف نوشت: «این واقعیت را نادیده می گیرد که هزاران (اگر نه میلیون ها) نفر هر روز موفق به ناشناس ماندن آنلاین می شوند.

من دوستان اینترنتی داشته ام که سال ها با آنها در پلتفرم های پیام و جاهای دیگر صحبت می کردم، بدون اینکه ملاقاتی داشته باشم یا تلفنی صحبت کنم. من گمان می کنم که بسیاری از آنها با خواندن این مطلب تجربیات مشابهی داشته اند. من گمان نمی‌کنم که همه آنها مأمور سیا باشند.

جف من می گوید، بعید به نظر می رسد که ما هرگز به طور قطع بدانیم که آیا NSA در بیت کوین دخالت داشته است یا خیر، حداقل در طول زندگی ما.

جف من می گوید تا زمانی که دیگر مهم نباشد، هرگز پاسخ قطعی آن را نخواهید گرفت.





نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا