اقتصادیمسئولیت اجتماعی

آموزش ابزاری مهم برای مدیریت مسئولیت‌ پذیری اجتماعی – پایگاه خبری دانستنی آنلاین

مسئولیت‌پذیری اجتماعی یک فرآیند است، آغاز این فرآیند بر آگاهی مبتنی است که از طریق جریان آموزش و تجربه حاصل می‌آید.

 
به گزارش دانستنی آنلاین ، سازمان‌ها از منابع جامعه بهره‌ می‌برند و شکل‌گیری و حیات آن‌ها خواه ناخواه با نظام روابط اجتماعی و محیطی پیوند می‌خورد. چنین پیوندی با جامعه و محیط لاجرم بده و بستان‌ها و تاثیرگذاری و تاثیرپذیری متقابلی را میان سازمان و محیط‌ اجتماعی و طبیعی رقم می‌زند. همین امر ایجاب می‌کند سازمان‌ها مسئولیت پذیری خود در قبال جامعه، محیط و ذینفعان را مورد توجه قرار داده و بدان بپردازند.
مسئولیت‌پذیری اجتماعی یک فرآیند است. آغاز این فرآیند بر آگاهی مبتنی است که از طریق جریان آموزش و تجربه حاصل می‌آید. بنابراین، آموزش مسئولیت اجتماعی سازمانی هم یک ضرورت برای رسیدن به آگاهی و مدیریت مسئولانه و هم نقطه عزیمت به سمت مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمانی است.
در واقع، آگاهی حاصل آمده از خلال آموزش و تبادل تجربه‌ها، در دیگر مراحل فرآیند مسئولیت‌پذیری اجتماعی نیز کارکرد خود را تداوم می‌بخشد. لذا جریان آموزش جریانی مستمر در این فرآیند است.در پی آموزش آغازین، سازمان نیاز به کسب شناخت درباره وضعیت موجود تاثیرات ناشی از تصمیمات و فعالیت‌های خود بر جامعه، محیط و ذینفعان دارد. پس از آن، نیازمند شناسایی و اولویت‌بندی موضوعات مسئولیت اجتماعی خود، حسب تاثیرات یاد شده است.
در مرحله بعد، بر اساس این موضوعات اولویت‌دار، می‌بایست در مقام پاسخگوی اجتماعی، به تعریف و اجرای برنامه‌های اقدام مسئولیت اجتماعی در قبال ذینفعان متاثر از تصمیمات و فعالیت‌های خود بپردازد و در این راه از مشارکت آنان بهره گیرد. در همه این مراحل، جریان آگاهی و آموزش حضور و استمرار دارد.
پشت سر نهادن چنین فرآیندی است که به انتظارات ذینفعان پاسخ منطقی داده، توسعه و رفاه اجتماعی را تقویت نموده و محیط طبیعی را پاس می‌دارد. در چنین فرآیندی، اهمیت امر آموزش همواره احساس شده و به عنوان ابزاری مهم برای مدیران و کارکنان در جریان مدیریت مسئولیت‌پذیری اجتماعی مطرح می‌گردد.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=127407

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا