اقتصادیصنعت و تجارت

تولید آهن اسفنجی زیاد و صادرات کم شده است

دانستنی آنلاین: تولید آهن اسفنجی در فروردین امسال با رشد ۱۴ درصدی نسبت به ماه مشابه پارسال به دو میلیون و ۵۴۲ هزار تن رسید.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین به نقل از ایرنا٬ آمارهای انجمن تولید کنندگان فولاد ایران حاکی است، فروردین سال ۹۷ بیش از دو میلیون و ۲۲۵ هزار تن آهن اسفنجی تولید شده بود.

داده های مورد بررسی گویای آن است که صادرات آهن اسفنجی در فروردین امسال به رقم ۴۴ هزار تن رسید که در مقایسه با فروردین پارسال افت ۱۰ درصدی را نشان می دهد.

سهم آهن اسفنجی از کل صادرات یک ماهه ۸.۱ درصد ثبت شد، در عین حال میزان صادرات این ماده در فروردین سال گذشته ۴۹ هزار تن بود.

پارسال کل تولید آهن اسفنجی به رقم ۲۶ میلیون و ۳۵۹ هزار تن رسید که نسبت به ۲۲ میلیون و ۵۶۰ هزار تن عملکرد سال ۹۶ رشد ۱۷ درصدی دارد.

صادرات آهن اسفنجی در سال گذشته به ۵۳۳ هزار تن رسید که در مقایسه با سال ۹۶ که ۷۱۳ هزار تن بود، کاهش ۲۵ درصدی را نشان می دهد.

مصرف ظاهری آهن اسفنجی در سال ۹۷ به رقم ۲۵ میلیون و ۸۲۶ هزار تن رسید و در مقایسه با سال ۹۶ که رقم ۲۱ میلیون و ۸۴۷ هزار تن بود، رشد ۱۸ درصدی را ثبت کرد.

بررسی ها نشان می دهد، پارسال بیش از ۶.۳ درصد از کل تولید آهن اسفنجی صادر شد.

ایران در بین ۱۰ فولاد ساز جهان جای گرفته و پارسال با ظرفیت ۳۵ میلیون تن، حدود ۲۵ میلیون تن تولید داشت. بررسی آماری در زمینه میزان تولید فولاد با استفاده از آهن اسفنجی نشان می دهد که برای تولید هر تن فولاد ۱.۱۷ تن آهن اسفنجی مورد نیاز است.

دولت یازدهم در نخستین ماه های فعالیت خود در نیمه سال ۹۲ فعال سازی هفت طرح فولادی که مدتها به دلیل مشکلات مالی متوقف شده بود، در برنامه قرار داد، به گونه ای که تا حدود نیمه سال ۹۵ واحد تولید آهن اسفنجی هفت طرح فولادی (سفید دشت – چهارمحال و بختیاری، قائنات – خراسان جنوبی، میانه – آذربایجان شرقی، شادگان- خوزستان، بافت – کرمان، سبزوار- خراسان رضوی و نی ریز – فارس) در مدار قرار گرفت.

قرار است در افق ۱۴۰۴ ظرفیت فولاد کشور به ۵۵ میلیون تن برسد که برای تحقق این مهم تامین سنگ آهن، آهن اسفنجی، گندله به عنوان پیش نیاز در دستور کار قرار دارد.

جعفر سرقینی معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، فروردین امسال گفت: امروز زنجیره نامتوازن فولاد، متوازن شده به طوری که کل زنجیره فولاد که در سال ۹۲ حدود ۱۲۰ میلیون تن ظرفیت تولید داشت، امروز به حدود ۲۱۰ میلیون تن رسیده است.

به گفته وی، طی ۵ سال ۹۰ میلیون تن به ظرفیت زنجیره فولاد افزوده شد که خود باعث کنترل صادرات سنگ‌آهن شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: سال ۹۱ صادرات سنگ‌آهن ۲۳ میلیون تن بود و در سال ۹۷ به هشت میلیون تن رسید و ۱۵ میلیون تن آن با ورود به صنایع کشور به ارزش افزوده تبدیل شده است.

وی گفت: پارسال هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد به خارج از کشور صادر شد که در واقع می‌توان گفت بخشی از آن سنگ‌آهن تولیدی بود.

به گفته سرقینی، سال گذشته تولید فولاد خام به ۲۵ میلیون تن رسید و در سال ۹۸ نیز در نظر است تولید فولاد به ۲۸ میلیون تن افزایش یابد و ۱۲ میلیون تن برای صادرات اختصاص یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا