اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

انقلاب حاشیه‌نشینان در فرانسه / نگرانی پاریس از ادغام ۲ موج

دانستنی اقتصاد، سرویس بین‌الملل: تداوم اعتراضات در سراسر فرانسه همچنان مورد توجه روزنامه‌های جهان عرب است به طوری که کشیده شدن این ناآرامی‌ها به دیگر کشورها مانند بلژیک و سوئیس باعث نگرانی مقامات کشورهای اروپایی از جمله آلمان شده است.

انقلاب حاشیه‌نشینان در فرانسه / نگرانی پاریس از ادغام ۲ موج

روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی در گزارشی به تحولات فرانسه اشاره کرد و نوشت: اعتراضات در مناطق مختلف فرانسه روز یکشنبه نیز ادامه داشت به طوری که فرانسوی‌ها به خانه شهردار حومه پاریس حمله ور شده و در این منطقه آتش سوزی به راه انداختند. این روزها حملات معترضان علیه مسئولان فرانسوی افزایش یافته است. رسانه‌های خبری سوئیس نیز گزارش دادند که شورش‌ها و ناآرامی‌ها از فرانسه و بلژیک به این کشور نیز کشیده شده است به طوری که دست کم هفت نفر در شهر لوزان واقع در نزدیکی مرزهای فرانسه، بازداشت شده‌اند. این در حالیست که صدراعظم آلمان نیز نسبت به گسترش خشونت‌ها ابراز نگرانی کرده است.

انقلاب حاشیه‌نشینان در فرانسه / نگرانی پاریس از ادغام ۲ موج

روزنامه رأی الیوم با اشاره به اذعان رژیم صهیونیستی نسبت به قدرت حزب الله لبنان نوشت: «تزویکا حاییمویچ» فرمانده سابق پدافند هوایی ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد که ارتش این رژیم در خنثی کردن بسیاری از عملیات نیروهای حزب الله شکست خورده است.

وی با اشاره به قدرت موشکی حزب الله گفت: هیچ ارتشی را در جهان نمی‌شناسم که تشکیلات موشکی دور بُرد مانند حزب الله لبنان داشته باشد. این حزب امروزه، سیستم‌های ضد هوایی پیشرفته‌ای را در کنار رادارهای خود فعال کرده است. این روند، قدرت عمل ارتش اسرائیل را کم می‌کند که خطرناک است.

انقلاب حاشیه‌نشینان در فرانسه / نگرانی پاریس از ادغام ۲ موج

روزنامه الاخبار نیز با اشاره به اوضاع فرانسه و انتخاب تیتر «فرانسه؛ انقلاب حاشیه نشینان» نوشت: مقامات فرانسوی با استفاده از تمام سرویس‌های امنیتی، اطلاعاتی و بازوهای رسانه‌ای خود برای خاموش کردن شعله اعتراضات که از روز سه شنبه گذشته تاکنون در سراسر این کشور روشن شده، تلاش می‌کنند. مقامات این کشور نسبت به گسترش دامنه اعتراضات و خارج شدن آن از چارچوب اعتراضات نژادی و فرهنگی مهاجران و تبدیل شدن به یک جنگ فراگیر نگران هستند.

آنها نگران هستند که این اعتراضات به موج اعتراضات گذشته علیه اصلاح قانون بازنشستگی گره بخورد. اکثر مهاجرانی که در مناطق حاشیه نشین و با درآمدهای پایین زندگی می‌کنند از برخوردهای نژادپرستانه و تبعیض آمیز نیروهای امنیتی رنج می‌برند.

انقلاب حاشیه‌نشینان در فرانسه / نگرانی پاریس از ادغام ۲ موج

روزنامه لبنانی البناء نیز در اینباره نوشت: در حالی فرانسه ششمین روز از بحران به وجود آمده در حومه شهرهای بزرگ را می‌گذراند که این مناطق تبدیل به کمربند آتشی شده که دور شهرهای اصلی و مهم فرانسه کشیده شده است. حومه شهرهای بزرگ فرانسه تبدیل به شهرهای فقیر و حاشیه نشین شده که از حدود یک قرن پیش تاکنون، شهروندان درجه دو، سه و چهار از دیگر کشورها، در آنها سکنی گزیده‌اند. دولت امانوئل ماکرون هیچ اقدامی برای کاهش این تنش‌ها و ناآرامی‌ها نکرده و بیشتر به اتخاذ تدابیر امنیتی تمایل دارد.

این در حالیست که رهبران دیگر کشورهای اروپایی نسبت به کشیده شدن این اعتراضات به کشورهایشان به ویژه در سایه بحران‌های اقتصادی و اجتماعی و پیچیده‌گی های جنگ اوکراین، نگران هستند.

انقلاب حاشیه‌نشینان در فرانسه / نگرانی پاریس از ادغام ۲ موج

روزنامه سوری الثوره نیز در خصوص اوضاع فرانسه نوشت: پاریس همواره تلاش کرده با استفاده از امکانات سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای خود طی قرن‌های گذشته، با پوشیدن دستکش‌های ابریشمی، چنگال‌های خود را پنهان کند. فرانسه چیزی جز یک کشور استعمارگر که فساد و ویرانی را برای بسیاری از کشورهای جهان، به ارمغان آورده نیست.

اقدامات نژادپرستانه فرانسه، چیزی نیست که زود گذر باشد بلکه برآمده از قلب سیستم و نظام فکری این کشور به شمار می‌رود. حتی اگر نیروهای امنیتی بتوانند اوضاع کنونی فرانسه را کنترل کرده و اعتراضات را سرکوب کنند، اما این روند همچنان در زیرساختهای پر از خلأ و شکاف فرانسه وجود خواهد داشت.

انقلاب حاشیه‌نشینان در فرانسه / نگرانی پاریس از ادغام ۲ موج

روزنامه الشرق الاوسط با اشاره به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد نوشت: اعضای سازمان همکاری اسلامی در نشست فوق العاده خود در خصوص هتک حرمت قرآن کریم بر ضرورت اتخاذ اقدامات گروهی علیه چنین جنایاتی تاکید کردند. آنها اعلام کردند که سازمان مذکور و جامعه بین‌الملل باید تصمیمات لازم را برای مبارزه با اقدامات اسلام ستیزانه اتخاذ کند.

انقلاب حاشیه‌نشینان در فرانسه / نگرانی پاریس از ادغام ۲ موج

روزنامه عراقی الصباح به طرح نیروهای پلیس استان نجف اشاره کرد و نوشت: طرح نصب ۴۰۰ دوربین نظارتی در ۱۰۰ مکان این استان با موفقیت اجرا شده است و از این دوربین‌ها برای اجرای طرح امنیتی عید قربان استفاده شد. نیروهای پلیس عراق در مرحله نخست این طرح، ۱۰۰ مکان را در مرکز استان نجف برای نصب ۴۰۰ دوربین نظارتی تعیین کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا