اقتصادیبرندهافرهنگی و هنری

بنیاد خیریه سرور نام مادر را جاودانه کرد

دانستنی آنلاین: زمانی که نام بنیاد خیریه سرور به گوش کسانی که مهندس اکبر علیزاده راد می شناسند می رسد٬ ناخودآگاه به یاد مادری دلسوز به نام سرور می افتند که بر اثر سرطان دار فانی را وداع گفت.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، بنیاد خیریه سرور در سال ۱۳۶۲ توسط مهندس اکبر علیزاده راد و با همکاری برادرش مهندس کاظم علیزاده‌ راد٬ به نام  و یادبود مادر گرامیشان  بانو سرور علیزاده قطاوی با هدف خدمت به سلامت کودکان تاسیس شد. مهندس علیزاده راد که خود بنیانگذار شرکت آما٬ بزرگترین شرکت الکترود سازی در ایران است٬ در سال ۶۱ و پس از فوت پدرش٬ از خواهران و برادر خود برای تاسیس یک موسسه خیریه دعوت کرد و در سال ۱۳۶۲ با حمایت و پشتبانی خانواده خود ـ علیزاده راد و قطاوی ـ  و پیگیری های علیزاده٬ موسسه بنیاد خیریه سرور با شماره ۲۵۵۶ به ثبت رسید. این موسسه در سال ۷۵ نیز با تصمیم هیات مدیره به بنیاد تغییر نام داد.

اهداف بنیاد خیریه سرور

به گفته اکبر علیزاده راد٬ فعالیت های بنیاد خیریه سرور ، بهداشتی آموزشی است و هدف اصلی آن کمک های پزشکی به افراد بی بضاعت در سراسر کشور است.

این بنیاد تاکنون یک درمانگاه و دو بیمارستان ساخته و به دانشگاه علوم پزشکی مشهد اهدا کرده است که از جمله آنها بیمارستان کودکان اکبر است که بزرگترین و مجهزترین بیمارستان کودکان حال حاضر کشور است.

ساخت پلی‌کلینیک تخصصی سرور٬  مرکز پزشکی فوق‌تخصصی کودکان سرور بیمارستان دکتر شیخ و  مرکز پزشکی فوق‌تخصصی کودکان سرور بیمارستان اکبر که همگی در مشهر احداث شده اند٬ در کنار حمایت از فعالیت های آموزشی و پژوهشی از جمله مهمترین فعالیت های این بنیاد خیریه است. حال نگاهی به این بناهای پزشکی احداث شده بنیاد سرور می اندازیم:

بناهای پزشکی احداث شده بنیاد خیریه سرور

پلی‌کلینیک تخصصی سرور

موسسان بنیاد سرور در سال ۱۳۶۲ در محل ملک پدری خود واقع در خیابان ۱۷ شهریور مشهد (میدان تنباکوچی) نسبت به احداث درمانگاه تخصصی سرور در مجموعه‌ای به وسعت دوهزار و ۵۰۰ مترمربع و در ساختمانی سه طبقه اقدام کردند و در سال ۱۳۶۴ محل مذکور تحویل سازمان منطقه‌ای بهداشت درمان استان خراسان شد. این مرکز به منظور فعالیت‌های تخصصی پلی‌کلینیکی به مردم منطقه و بخصوص زائران آستان قدس رضوی مبادرت و در دی‌ماه ۱۳۸۲ با همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی محل مورد نظر به‌عنوان مرکز درمانی آموزشی و پژوهشی به بیماران هموفیلی و تالاسمی ارائه خدمت می‌کند.

 مرکز پزشکی فوق‌تخصصی کودکان سرور بیمارستان دکتر شیخ

بیمارستان دکتر شیخ

پس از شروع به ساخت پلی‌کلینیک تخصصی سرور با توجه به علاقه بنیاد سرور برای ادامه فعالیت‌های عام‌المنفعه و به لحاظ نیاز جامعه به‌ویژه زائران آستان قدس رضوی، ایجاد یک مرکز پزشکی کودکان ضروری به‌نظر می‌رسید. به همین دلیل در سال ۱۳۶۸به منظور احداث مرکز پزشکی کودکان در چهارطبقه با ظرفیت ۱۱۰ تخت در فضای بیمارستان دکتر شیخ قدیم مشهد، مابین بنیاد سرور و دانشگاه علوم پزشکی مشهد قراردادی منعقد شد و بنا به تعهد بنیاد سرور در سال ۱۳۷۵ پس از احداث و تکمیل، طی مقاوله‌نامه‌ای به نام مرکز پزشکی فوق تخصص کودکان سرور بیمارستان دکتر شیخ به دانشگاه علوم پزشکی مشهد اهدا شد.

امروز مرکز پزشکی فوق‌تخصصی کودکان سرور تنها مرکزی است که نه‌فقط در شهرستان مشهد و استان خراسان بلکه در شرق کشور مشغول ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی به کودکان و نوزادان است.

 مرکز پزشکی فوق‌تخصصی کودکان سرور بیمارستان اکبر

بیمارستان اکبر

بنیاد سرور با درک ضرورت‌های روز و با پیش‌بینی حاصل از تجربه سی ساله و رشد روزافزون مراجعان به مرکز پزشکی فوق‌تخصصی کودکان سرور، بیمارستان دکتر شیخ و نبود فضای فیزیکی مناسب برای پاسخگویی و درمان و بستری‌کردن بیماران، اقدام به احداث بیمارستان فوق‌تخصصی ویژه‌ای کرد و در اردیبهشت سال ۹۶ به بهره برداری رسید.

ساختمان این مرکز در جنوب شهر مشهد و در زمینی متعلق به دانشگاه علوم‌پزشکی به مساحت ده هکتار و با زیربنایی بیش از ۲۲هزار مترمربع با اسکلت بتونی در حال آماده‌سازی برای راه‌اندازی است. این بیمارستان با مشارکت بنیاد خیریه سرور و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ۶ طبقه ساخته و تجهیز شده است. برای ساخت و تجهیز این بیمارستان که عملیات ساخت آن از سال ۸۹ آغاز شده بود، حدود ۷۳ میلیارد تومان اعتبار صرف شده است.

فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی

بنیاد سرور علاوه بر احداث چند درمانگاه و بیمارستان٬ موضوع حمایت از طرح های پژوهشی و آموزشی به ویژه پزشکی را در دستور کار خود دارد بر همین اساس٬ پروژه های آموزشی و پژوهشی زیادی را مورد حمایت قرارداده است که از ان جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تشخیص آلفا و بتاتالاسمی در حین ارزیابی میکروسپتوز توسط روش‌های مولکولی وابسته به PCR
  • طرح تحقیقاتی تعیین شایع‌ترین موتاسیون‌های افراد ناقل بیماری هموفیلی A با استفاده از ژنتیک مولکولی برای تشخیص قبل از تولد و تهیه تجهیزات مورد نیاز به منظور تحقیقات بالینی و امکان ارتباط اینترنتی با سایر مراکز تحقیقاتی.
  • پایه‌گذاری جشنواره علمی ـ تحقیقاتی کودکان سرور به منظور قدردانی از زحمات و تلاش‌های محققان، پژوهش‌گران و پزشکان متخصص در عرصه طب اطفال (نوزادان و کودکان) بنیاد سرور با همکاری و همیاری دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد طی مراسمی چهار دوره جشنواره علمی، تحقیقاتی کودکان سرور را هر سال در آبان‌ماه از ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۹ برگزار کرده است.

دورنمای بیمارستان اکبر

این بنا در ۷ طبقه  و با ۵ ورودی جداگانه برای دسترسی مراجعان  وبیماران به خدمات پزشکی  مورد نیاز به شرح ذیل طراحی گردیده است.

طبقه زیرهمکف

طبقه زیرهمکف اختصاص به بخش های شیمی درمانی،مکانوتراپی و اورژانس دارد. میان طبقه(میزانین)با مساحت ۳هزار متر مربع برای کلاسهای آموزشی ،موزه بنیادسرور،محل اسکان و استراحت رزیدنتها و رختکن های کارکنان می باشد.

طبقه همکف

طبقه همکف با ۴۵۰۰ متر مربع مساحت دارای یک ورودی جداگانه برای درمانگاه کودکان است.ورودی اصلی بیمارستان نیز که در همین طبقه قرار دارد شامل قسمت پذیرش،داروخانه،پلی کلینیک،محل بازی کودکان جهت کاهش اضطراب آنان در هنگام پذیرش،حسابداری و بایگانی بیمارستان می باشد.همچنین بخش دیالیز با وسعت ۴۵۰ متر مربع در این طبقه قرار دارد.

طبقه اول

طبقه اول با ۲۲۰۰مترمربع مساحت مجهز به ۶ اتاق عمل عمومی و یک اتاق جداگانه برای زایمان های اضطراری با ضریب خطر بالا و نیز بخش های ای سی یو ،ان ای سی یو وپی آی سی یو می باشد.

طبقات دوم و سوم

طبقات دوم و سوم که کاملا مشابه هستند هر یک به مساحت ۲۲۰۰ مترمربع دارای ۲۰ اتاق بستری و ۶۵ تخت بیمار با امکانات پیش بینی شده برای استراحت مادران می باشند.

طبقه چهارم

طبقه چهارم با ۱۲۰۰ متر مربع زیربنا به فعالیتهای آموزشی اختصاص دارد.در این طبقه ۸ اتاق مجزا برای استادان ،تالاری با گنجایش ۸۰نفر برای برگزاری کلاسهای درس و سمینارها،دفترکار برای رئیس گروه و اتاقی برای جلسات پیش بینی شده است.

سالن غذاخوری نیز در همین طبقه قرار دارد. طبقه  پنجم با مساحت ۷۸۵ مترمربع برای تاسیسات،سیستمهای تهویه و اتاقکهای آسانسور پیش بینی شده است.

از آنجا که یکی از اهداف  بنیادسرور ایجاد همبستگی و ترویج تعاون در جامعه می باشد بدینوسیله از عموم خیرین بزرگواری که تمایل به مشارکت در این بنیان خیر را دارند و می تواننند در ساخت و تکمیل این مرکز فعالیت داشته باشند دعوت می شود تا ضمن تماس با دفتر بنیاد سرور به نشانی ذیل آمادگی خود را اعلام کنند تا با پیوستن به جمع حاضران این مرکز هر چه زودتر مورد بهره برداری قرار گیرد.

بدیهی است در صورت تقبل هزینه ساخت هر یک از بخش های پروژه یادشده آن بخش به نام خیر اهداکننده نامگذاری می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا