واردات روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین کذب است
دانستنی اقتصاد: معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش گفت: شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی را دیگر نمیتوان با نظام کارمزدی اداره کرد و ما به سمت توسعهای شدن این شرکت، اصلاح ساختار و اصلاح اساسنامه در حال حرکت هستیم.
به گزارش دانستنی اقتصاد؛ جلیل سالاری امروز در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اظهار کرد: دستگاههای شایعهپراکنی فضای مجازی به طور مستمر مشغول کارند و اعدادی غیرمنطقی و غیرکارشناسی اعلام میکنند که در این باره لازم است اهالی فن و کارشناسان و مردم اخبار دقیق و صحیح آماری را از منابع اصلی دریافت کنند.
وی با تأکید بر اینکه کل مخازن ذخیرهسازی ما پاسخگوی این مقدار واردات بنزین نیست، تأکید کرد: این موضوع در حالی است که ما روزانه ۱۱۷ میلیون لیتر بنزین نیز در داخل کشور تولید میکنیم، پس چگونه میتوانیم این حجم بنزین را ذخیره کنیم، بنابراین اطلاعاتی که در فضای مجازی در حوزه بنزین، مصرف سوخت، قیمت و سیاستهای قیمتی و غیرقیمتی مطرح میشود، بیشتر نادرست است و اطلاعات صحیح باید از مجموعههای کارشناسی دریافت شود و به این اطلاعات نادرست توجه نکرد.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تصریح کرد: شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی را دیگر نمیتوان با نظام کارمزدی اداره کرد و ما به سمت توسعهای شدن این شرکت، اصلاح ساختار و اصلاح اساسنامه در حال حرکت هستیم.
شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی باید از فهرست واگذاری خارج شود
سالاری با اشاره به اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی نباید در فهرست واگذاری قرار گیرد، بیان کرد: شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی رکن اساسی مجموعه است که بدون کارشناسی در فهرست واگذاری قرار گرفته و اقدامهای توسعهای آن متوقف شده است. در حال مطالعه و پیگیری هستیم که از فهرست واگذاری خارج شود.
وی افزود: اگر بخواهیم مصرف سالانه ۴۳ میلیارد لیتر بنزین را تأمین کنیم، بیشک به ذخیرهسازیهای راهبردی نیاز است و الگوی حمل نیز باید تغییر کند، همچنین توسعه زیرساختهای شبکه خطوط و توسعه پالایشگاهی نیاز است و طبق قانون هوای پاک نیز باید این زیرساختها در کنار مدیریت مصرف تحقق یابد.
مصرف ۶۹ درصد سوخت در بخش حملونقل شخصی
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: آمار ۶۹ درصدی مصرف سوخت در بخش حملونقل خودروهای شخصی نشان میدهد در حوزه حملونقل عمومی اقدامی مؤثر انجام نشده است، همچنین ۲۰ درصد مصرف سوخت ما به موتورسیکلتها مربوط میشود، از طرفی لازم است صنعت خودروسازی اصلاح شود و قرار نیست ما در کشور به دلیل این چالشها سرمایهسوزی کنیم، بلکه باید سرمایه کشور در حوزه تکمیل زنجیره ارزش بهکار گرفته شود.
سالاری افزود: بخشی از بنزین کشور که میتواند در یک زنجیره بزرگ اشتغالزایی و شرکتهای دانشبنیان به مصرف برسد، اکنون در حوزه سوخت به مصرف میرسد و عدد مصرف ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در روز، عددی بسیار غیرمنطقی است که متأسفانه این اعداد در حوزه سوختهای دیگر نیز بالاست.
وی با اشاره به توجه دولت سیزدهم به حوزه دیپلماسی انرژی و فراسرزمینی گفت: در مجموعه پالایشگاههای کشور اقدامهای مؤثری در بخش محیط زیست، جمعآوری گازهای مشعل، کیفیسازی فرآوردهها، طرحهای دانشبنیان و بومیسازی دانش فنی واحدهای تحت لیسانس انجام شده است و امروز افزون بر این موارد، به حوزه صدور خدمات فنی – مهندسی در صنایع پالایشی نیز ورود کردهایم.
معاون وزیر نفت با قدردانی از عملکرد مجموعه کارکنان و مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی برای پشت سر گذاشتن بحرانهای مستمر و سوخترسانیهای ویژه، بر لزوم توجه به هماهنگی بین عملیات ستاد و مناطق تأکید کرد و افزود: ساختار نباید متصل به یک فرد باشد و باید اختیارات تفویض شود. مدیران مناطق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی نیز در خاکریز اول عملیات تأمین و توزیع فرآورده هستند که باید در اصلاح ساختار و تأمین منابع و توسعه مورد حمایت قرار بگیرند.
شرایط ناترازی را مهار کردیم
علیاکبر نژادعلی – مدیرعامل پیشین شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی – نیز در این مراسم گفت: همدلی در حوزه تأمین و توزیع سوخت کشور و برگزاری نشستهای پرشمار و مستمر شبانهروزی در ایام تعطیل و غیرتعطیل با نمایندگان دیگر دستگاهها سبب شد در شرایط ناترازی سوخت با چالشی روبهرو نباشیم و در هیچ نقطهای از کشور کمبود سوخت وجود نداشته باشد.
وی افزود: با فعالیت شبانهروزی همکاران، تأمین و توزیع سوخت کشور را مدیریت کردیم و توانستیم شرایط ناترازی را مهار کنیم.
مدیرعامل پیشین شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تأکید کرد: از اردیبهشتماه شرایط ناترازی جدیتر شد و باعث افتخار است که همکاران من با فعالیت همدلانه و دوشادوش یکدیگر این شرایط را مدیریت کردند.
نژادعلی در تشریح اقدامهای انجامشده در طول دوره فعالیت خود بیان کرد: افزایش ناوگان حملونقل به تعداد ی ۱۰۰۰ دستگاه بعد از چند سال وقفه، همسانسازی کرایه حملونقل در حوزه حمل مواد نفتی و کالا در سال گذشته، اقدامهای شبانهروزی در حوزه تدوین برنامه تدارکاتی برای تأمین و توزیع فرآورده و اجرای آن به منظور ریلگذاری برای آینده سبب شده است امیدوار باشیم که بتوانیم در سالهای آینده نیز بحث ناترازی را مدیریت کنیم.
وی گفت: حرکت به سمت هوشمندسازی و تشکیل کارگروهی برای پیگیری این موضوع، اجرای تکالیف قانون بودجه، خروج شرکت از زیانده بودن طی دو سال گذشته، تسویه بدهی شرکتهای تأمین و توزیع به مقدار ۲۵۰ میلیارد تومان، تمرکز حسابهای دریافتی و پرداختی، تسویه ۳ هزار میلیارد تومان بدهی مالیاتی در چند ماه اخیر نیز از دیگر اقدامهای انجامشده در طول دو سال گذشته بوده است و امیدواریم شرکت ملی پخش، امسال نیز جزو یکی از شرکتهای سودده باشد.
مدیرعامل پیشین شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به دیگر اقدامها در حوزه بازرگانی و احداث مجوزها، حذف امضاهای طلایی، پلکانی کردن نرخ حقعمل مجاری عرضه برای نخستین بار در شرکت پخش افزود: تغییر الگوی قراردادها با فروشندگیها، شفافسازی فعالیت شرکتهای برند، تنظیم شیوهنامه در این باره برای تعاملات آینده، شفافسازی مالی با شرکتهای هواپیمایی نیز در این شرکت اجرایی شد.
نژادعلی تأکید کرد: در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) نیز اتفاقهای مهمی افتاد و پس از حمله سایبری توانستیم به وضعی برسیم که توزیع فرآورده را در کمترین زمان ممکن از حالت اختلال خارج کنیم و بعد از آن مرکز داده جدید خودمان را در کمتر از یک ماه و نیم احداث کردیم.
وی شکلگیری سیستم صادرات فرآوردههای نفتی و نصب و راهاندازی سیستم AS با نوینترین بانک اطلاعاتی، شخصیسازی بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار کارت هوشمند سوخت و ذخیره ۸۰۰ هزارتایی کارت هوشمند سوخت و بهروز شدن فرآیند صدور این کارتها، راهاندازی و پیادهسازی سامانههای جدید صدور مجوزها و تبدیل ناوگان، انقلاب بزرگ در حوزه تولید نرمافزار، مهندسی معکوس کارتهای هوشمند سوخت و ارتقا و بهبود ساختار سازمانی را از دیگر برنامههای انجامشده در طول تصدی مدیرعاملی این شرکت نام برد.
توجه به منابع انسانی
جعفر سالارینسب – مدیرعامل جدید شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی – نیز در این مراسم با اشاره به همکاری تنگاتنگ کارکنان و مدیران شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در سوخترسانیهای ویژه و ایام عادی سال و عملکرد مثبت مدیرعامل پیشین این شرکت گفت: شرایط بسیار سخت بود و آقای نژادعلی موفق شدند شرکت را به سلامت از این بحرانها از جمله ناترازی سوخت و کمبود کارت هوشمند سوخت و… عبور دهد که جای قدردانی دارد.
وی با اشاره به اینکه امیدواریم با استفاده از تجربیات گذشته بتوانیم برنامههای آتی را اجرایی کنیم، تأکید کرد: توجه به منابع انسانی را در اولویت قرار خواهیم داد و تلاش میکنیم این موضوع را از طریق تفویض اختیار به همکارانم اجرایی کنیم و علاوه بر آن هماهنگی میان بخشها و تقسیم وظایف و بازنگری نوع انتصابها را به سرانجام برسانم.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ میانگین امتیازات: ۴.۹ / ۵. تعداد امتیازات: ۱۱۹ به این خبر امتیاز دهید
۰/۵
(۰ نظر)