اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

توافق ایران و الجزایر برای لغو روادید سیاسی

به گزارش دانستنی اقتصاد، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه الجزایر، گفت: با استفاده از فرصت حضور جناب آقای وزیر و هیئت محترم همراه در تهران، مایلم قبل از هر چیزی شصت و یکمین سالگرد استقلال الجزایر را به جناب آقای وزیر، دولت و ملت الجزایر تبریک عرض کنم.

وی افزود: همچنین یاد و خاطره وزیر خارجه اسبق الجزایر را که هواپیمای وی در زمان جنگ تحمیلی توسط موشک رژیم صدام سرنگون شد، گرامی می‌داریم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در آن سال‌ها وزیر خارجه فعلی سفرهایی برای میانجی‌گری به تهران داشت. در گفتگوهای امروز به عنوان یک خاطره یاد می‌کرد که وقتی برای میانجی‌گری‌ها به بغداد رفته بود، در آن زمان موشک‌های ایرانی مناطق نظامی عراق را هدف قرار می‌داد و روز بعد که به ایران آمد، اینجا زیر موشک‌های عراقی بود و مناطق مسکونی ایران را مورد هدف قرار می‌داد.

امیرعبداللهیان گفت: روابط دو کشور در مسیر درست قرار دارد و در سطح سیاسی همواره گفتگوهای نیرومندی در همه سطوح از جمله رؤسای جمهور و وزرای امور خارجه داشتیم و این مسیر را ادامه خواهیم داد. در گفتگوهای امروز توافق کردیم که برای لغو روادید سیاسی و خدمت به عنوان گام اول اقدام کنیم و در ادامه برای لغو روادید عادی به شکلی که مورد توافق دو طرف باشد، بتوانیم توافقی را حاصل کرده باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: همچنین برای برگزاری کمیسیون عالی مشترک دو کشور اتفاق نظر داریم و در آینده نزدیک نسبت به پیگیری برگزاری این کمیسیون اقدام خواهیم کرد. مقرر شد در حوزه علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان، محیط زیست، انرژی‌های نو، کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی، گردشگری و صنعت و معدن به همکاری‌های بین دو کشور شتاب بیشتری داده شود.

امیرعبداللهیان گفت: در خصوص مسائل منطقه‌ای با وزیر امور خارجه الجزایر گفتگوهای مهمی را داشتم. مستحضر هستید که اولاً الجزایر با مخالفت خود اجازه نداد در کنار سایر کشورها عضویت ناظر رژیم جعلی اسرائیل در اتحادیه آفریقا عملی شود و همواره الجزایر از حامیان حقوق مردم فلسطین به شمار می‌رود. در ماه‌های اخیر نقش الجزایر برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب برجسته و ممتاز بود.

وی افزود: همچنین در خصوص تحولات داخلی در سودان و برخی مداخلات خارجی در این کشور با هم گفتگو کردیم. بنده دو روز پیش در حاشیه نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد نیز با وزیر امور خارجه سودان دیدار کردم و قرار شد برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور و از سرگیری روابط دیپلماتیک در آینده نزدیک در چارچوبی که با هم توافق خواهیم داشت، اقدام کنیم.

امیرعبداللهیان گفت: امروز یکی از نگرانی‌های مشترک ما تمرکز بر بحران داخلی در سودان و ضرورت بازگشت طرفین به آتش بس و مسیر دیپلماسی و گفتگو بود. همچنین در خصوص آخرین تحولات در سایر حوزه‌های منطقه بحث و تبادل نظر داشتیم. در آینده پیش رو نشست سران مجمع کشورهای صادر کننده گاز در الجزایر برگزار خواهد شد. در حال برنامه‌ریزی هستیم که در این نشست رئیس جمهور کشورمان حضور داشته باشد و با رؤسای کشورهای صادر کننده گاز دیدار داشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مایلم تاکید کنم همچنان ما در دو مسیر تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌ها و همچنین لغو تحریم‌ها از مسیر درست دیپلماسی قرار داریم و در خصوص همکاری‌های بین‌المللی، مواضع مشترک و حمایت از کاندیداهای یکدیگر در مجامع بین‌المللی و منطقه با برادران خود در الجزایر اتفاق نظر داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا