اجتماعیاقتصادیبازاربازار پول و ارزبانک، بورس و بیمهدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

کنعانی: وزیر خارجه مطالبات ایران را پیگیری خواهد کرد



کنعانی: وزیر خارجه مطالبات ایران را پیگیری خواهد کرد



دانستنی اقتصاد -پرستو بهرامی راد؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود در حضور خبرنگاران گفت: خبرنگاران چشمان بیدار جامعه هستند و با قلمی که در اختیار دارند می‌توانند حافظ شفافیت، آگاهی و درستی برای افکار عمومی و آحاد جامعه باشند. در عصر ارتباطات مسئولیت خبرنگاران و صاحبان قلم نسبت به گذشته بیشتر و نقششان در جامعه پررنگ‌تر شده است.

کنعانی درباره سفر امیرعبداللهیان به توکیو گفت: امیرعبداللهیان دیشب به وقت محلی توکیو وارد ژاپن شد و به دعوت رسمی همتای ژاپنی خود به این کشور سفر کرد و دیدار با همتا، نخست‌وزیر، وزیر بهداشت، کار و رفاه اجتماعی ژاپن در برنامه‌های رسمی تنظیم شده در این سفر قرار داشت. دیدار با وزیر خارجه و وزیر بهداشت در اولین ساعات کاری امروز به وقت محلی انجام شد. دیدار با نخست‌وزیر انجام خواهد شد. موضوعات زیادی برای تبادل نظر و زمینه‌های مختلفی برای همکاری دو کشور وجود دارد. مطالبات ملت و دولت ایران از ژاپن در برنامه قرار دارد. موضوع مطالبات ایران از کشورهای دیگر هم از موضوعات بسیار مهم در دست پی‌گیری است و دولت با جدیت این موضوعات را دنبال کرده و خواهد کرد و در ارتباط با ژاپن به صورت دوجانبه گفت‌وگو شده و در دیدار سال گذشته رئیسی با نخست وزیر ژاپن در نیویورک نیز این موضوع مورد گفت‌وگو قرار گرفت. پس از آن هم در سطوح مختلف در گفت‌وگوی وزرا و دیپلمات‌ها و مقامات مورد اهتمام بوده است و ژاپن گفته نسبت به تأدیه دیون ایران آمادگی دارد برای تحقق و اجرای عملی این موضوع در سفر جاری امیرعبداللهیان گفت‌وگو و تبادل نظر با مقامات ژاپن در این خصوص خواهیم داشت.

سخنگو درباره سفر ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه به تهران بیان کرد: موضوعات مختلفی برای تبادل نظر داریم. فردا سه‌شنبه ۱۷ مرداد ماه نشست مهمی را در مرکز مطالعات سیاسی وزارت خارجه شاهد خواهیم بود. در خرداد سالجاری وزیر خارجه ایران در نشست وزرای خارجه کشورهای بریکس و بریکس پلاس در کیپ تاون شرکت کرده بود و سخنرانی داشت و ملاقات‌های دوجانبه‌ای داشت و به موضوعات مرتبط با همکاری‌های آتی ایران با بریکس پرداخت. موضوع عضویت ایران در بریکس مورد گفت‌وگو قرار گرفت. در همان سفر هم امیرعبداللهیان اعلام کرد که بزودی کنفرانسی را در تهران برگزار خواهیم کرد که ظرفیت‌های همکاری ایران و بریکس را مورد بررسی قرار دهیم. بر این اساس فردا کنفرانس تحت عنوان ایران و بریکس چشم اندازهایی برای شراکت و همکاری در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه برگزار خواهد شد. مقامات کشورهای مختلفی حضور خواهند داشت و در یکی از پنل‌ها نمایندگان ارشد دیپلماتیک کشورهای عضو و سفرای آنها حضور خواهند یافت. ریابکوف هم در همین چارچوب برای شرکت در این نشست در تهران حضور دارد و در این نشست حضور خواهد یافت. پنل‌های مختلفی این نشست خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر باقری به مسقط گفت: به منظور گفت‌وگوهای دوجانبه درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شد. موضوعات مهمی را با نقش آفرینی عمان در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و کنسولی در دست پیگیری داریم و این موضوعات با توجه به اهمیت نیازمند مشورت و تبادل نظر است. سفرهای متقابل بین ایران و عمان در سطوح مختلف انجام می‌شود و مقامات عمانی در این زمینه‌ها نقش آفرینی خوبی دارند و هماهنگی‌ها بین دو کشور وجود دارد. سفر باقری در چارچوب پویایی دیپلماتیک با تمرکز بر موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شده است و این رایزنی ها ادامه دارد.

کنعانی درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا گفت: ما این موضوع را به عنوان موضوع انسان دوستانه مورد توجه داریم و گفت‌وگوی با واسطه با طرف آمریکایی برای ایجاد یک راه‌حل به منظور تحقق تبادل زندانیان ادامه دارد. این موضوع جز موضوعات جاری در حال گفت‌وگو و پیگیری با طرف‌های مختلف است. دولت عمان نیز در این زمینه نقش آفرینی خاص خودش را دارد.

وی درباره حضور نظامی آمریکا در تنگه هرمز نیز گفت: تامین امنیت آبراه‌ها و کشتیرانی ایمن در خلیج فارس و دریای عمان جز اولویت‌های ایران و هم موضوعی است که باید در چارچوب همکاری مشترک کشورهای ساحلی حوزه خلیج فارس و دریای عمان انجام شود. این کشورها این ظرفیت را دارند که بدون هیچگونه مداخله خارجی و نیروهای فرامنطقه‌ای به تامین امنیت مشترک در منطقه اقدام کنند و منافع مشترک و امنیت کشتیرانی در این پهنه بزرگ آبی راهبردی منطقه را تامین کنند. دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای با شعار امنیت شعار دروغین است با هدف تامین منافع خودخواهانه این کشورها از جمله دولت آمریکا انجام می‌شود. حضور نظامی آمریکا در منطقه هیچگاه امنیت ساز و امنیت آفرین نبوده است و حضور آنها باعث شده به ناامنی و بی ثباتی در منطقه دامن بزنند. عمیقا معتقدیم کشورهای منطقه خلیج فارس قادر به تامین امنیت خود هستند و می‌توانند نسبت به طراحی الگوی امنیت دسته جمعی منطقه‌ای مبادرت کنند و هیچ ضرورتی به حضور نیروهای بیگانه وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره بیانیه عربستان در خصوص میدان گازی و نفتی آرش توضیح داد: میدان نفتی آرش را موضوع فنی و حقوقی می‌دانیم. هم به حقوق ملت ایران در ارتباط با این میدان نفتی تأکید کردیم و گفتیم در چارچوب گفت‌وگوهای فنی و حقوقی آمادگی گفت‌وگو با طرف کویتی را داریم و وزیر نفت هم توضیح داد و مواضع ایران بیان شده است. ایران علاقه‌مند است این موضوع را در چارچوب تخصصی، فنی و حقوقی و خارج از فضای رسانه‌ای در چارچوب مناسبات همسایگی با کشور کویت پیش ببرد.

کنعانی در خصوص سفر رئیس جمهوری به پاکستان گفت: زمانی برای این سفر تعیین نشده ولی دعوت وجود دارد و در چارچوب مناسبات خوب دو کشور امکان برنامه ریزی برای سفر وجود دارد و مورد توجه و عنایت دو کشور قرار خواهد گرفت.

سخنگوی درباره اختلافات در دولت انگلیس برای قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی اظهار داشت: دولت انگلیس با سابقه سیاهی که در منطقه مشخصاً غرب آسیا در طول سالیان متمادی ایفا کرده و موجد بی‌ثباتی‌های عمیق و مستمر در منطقه ما بوده و همچنین نقشی که در حمایت پیدا و پنهان از گروه‌های تروریستی داشته نمی‌تواند در جایگاهی قرار بگیرد که به سپاه به عنوان نیروی رسمی نظامی ایران اتهام وارد کند. سپاه خدمات ماندگاری به کشورهای منطقه و اروپا ارائه کرده است.نقش سپاه پاسداران در مقابله موثر با گروه‌های سیاه تروریستی از جمله جریان تروریستی داعش تعیین کننده است.

سخنگو درباره مناسبات ایران و مصر گفت:‌ تحول جدیدی را ندارم که در اختیار شما قرار دهد. ایران برای گسترش روابط با هیچ کدام از کشورهای عربی، اسلامی منطقه محدودیت قائل نیست و هر اقدام توأم با علاقه‌مندی برای توسعه روابط با ایران با آغوش باز پاسخ خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره بازگشایی سفارت عربستان در تهران بیان کرد: توافقات با عربستان رو به جلواست و برای بازگشایی سفارت عربستان در ایران اکنون تاریخ دقیقی نمی‌توانم ارائه کنم و اقدامات دولت عربستان جاری است. 

کنعانی درباره سفر تیم ۱۱ نفره از ایران به افغانستان گفت: به عنوان دو کشور همسایه آمد و رفت‌ها بین ما در سطوح مختلف برقرار است. لزوما تبادل هیأت‌ها رسانه‌ای نمی‌شود. موضوعات مختلفی با افغانستان داریم و موضوع آب جز موضوعات مورد توجه ما است.

کنعانی در پاسخ به خبرنگار دانستنی اقتصاد درباره اخبار منتشره در مورد برجام و احتمال شکست مذاکرات احیای برجام گفت: ایران یک سیاست راهبردی در ارتباط با موضوع لغو تحریم‌ها دارد. این موضوع و موضوع بی اثر کردن تحریم‌ها مورد تاکید رهبر معظم انفلاب است. ما این مسیر را به موازات ادامه خواهیم داد. ما معطل برجام نخواهیم ماند و در عین حال مسیر مذاکره را ترک نکرده‌ایم. ما مسیر بی اثر کردن تحریم‌ها را ادامه خواهیم داد. اینکه مذاکرات به بن بست رسیده، مسیر دیپلماسی می‌تواند همواره امیدوارکننده باشد. ایران در این مسیر مسائل مرتبط با برجام را دنبال خواهد کرد.

کنعانی درباره اظهارات معاون حقوقی رئیس جمهوری درباره مطالبات ایران از بحرین گفت: با توجه به سوابق همکاری های دو کشور و همکاری‌های مشترک در زمینه بانکی و وجود بانک مشترک مباحث مالی با هم داریم که طبیعتاً در مکانیسم‌های خودش پیگیری شده و خواهد شد.

وی درباره ممانعت از ورود رودهای داخلی کشورهای ساحلی به دریای خزر گفت: در چارچوب کنوانسیون این موضوع پیگیری خواهد شد. منتظر زمان بیشتری باشیم که در چارچوب مسائل محیط زیستی و کنوانسیون تهران چه اقداماتی انجام خواهد شد.

کنعانی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات نخست‌وزیر عراق درباره آزادسازی مقداری از طلب مالی ایران نیز گفت: همانطور که نخست‌وزیر عراق اعلام کرد بخشی از مطالبات مالی ایران به دستور نخست‌وزیر این کشور تامین مالی شده و به کشور ثالثی منتقل شده است. برنامه انتقال بخش دیگری از مطالبات مالی ایران به کشور ثالث هم در برنامه اقدامات دولت عراق قرار دارد و منتظر اقدام دولت عراق خواهیم بود. در خصوص نحوه دسترسی به منابع مالی موضوع فنی و تخصصی است و رایزنی ها ادامه دارد و ایران برای دستیابی به منابع مالی خود از تلاش‌های لازم دریغ نخواهد کرد و همکاری‌ها و مشورت‌های خوبی با دولت عراق ادامه دارد و این مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکاست و این دولت درصدد است با تحریم‌ها خود به منافع دو ملت و کشور لطمه وارد کند و در اوج گرمای تابستان مخل صادرات برق و گاز شود. دولت عراق این اهتمام جدی را نشان داده که تلاش کند مطالبات مالی ایران به بهترین و مطمئن‌ترین روش پرداخت شود.





نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا