اقتصادیبرندهاخودروصنعت و تجارت

پویش بومی سازی قطعات خودرو نگاه ملی می طلبد

دانستنی آنلاین/ فرهاد اسماعیلی: پویش ملی بومی سازی قطعات وارداتی ارزبر که از اردیبهشت امسال فراخوان آن از سوی دو گروه بزرگ خودروسازی سایپا و ایران خودرو اعلام شد، طرحی ملی است که با پشتیبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در کشور در حال انجام است. این پویش ملی با برگزاری نمایشگاه در سازه گسترسایپا  و ساپکو آغاز شده است که در این نمایشگاه قطعات وارداتی که به خروج ارز منجر می شود، در معرض دید عموم قرار داده شده است تا صاحبان صنایع، قطعه سازان، صاحبان ایده، نخبگان و طراحان صنعتی بتوانند در بازدید از این نمایشگاه، به کمک بومی سازی قطعات خودرویی ایران بشتابند.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، برای روشنتر شدن موضوع و کسب اطلاعات بیشتر درباره این پویش به سراغ علیرضا افغان، مدیر برنامه ریزی و نظارت سازه گستر سایپا رفتیم و درباره این پویش گفت و گویی انجام داده ایم که ماحصل آنرا در زیر می خوانید:

پویش ملی بومی سازی قطعات از سال پبش آغاز شد

مدیر برنامه ریزی و نظارت سازه گستر سایپا  درباره پویش ملی بومی سازی قطعات وارداتی محصولات سایپا می گوید: آغاز کار به مرداد و شهریور سال گذشته بر می گردد. در آن زمان با خروج آمریکا و از برجام و تحریم های ظالمانه در کنار افزایش قیمت ارز و مشکلات آن، ما پیش بینی می کردیم که روی قطعات وارداتی به ویژه قطعات «های تک»، دچار مشکل شویم.

علیرضا افغان با اشاره به اینکه در سال های گذشته که شرایط مناسب تر بود سازه گستر سایپا بومی سازی قطعات را در دستور کار قرار داده بود و بر اساس برنامه ریزی سالانه ۱۰ درصد از ارزبری محصولات تیبا و پراید باید کم می کرد، می افزاید: این موضوع به ویژه در مواد اولیه بسیار حائز اهمیت بوده است. اما اتفاق پارسال باعث شد که تمامی قطعات وارداتی و غیرداخلی را شناسایی کرده و برای قرار  گرفتن در پروسه ساخت داخل، برنامه ریزی دقیقی برای آنها تعریف کنیم.

دسته بندی قطعات غیرداخلی

وی با تاکید بر اینکه بعد از شناسایی قطعات، آنها به دو دسته کلی تقسیم بندی شدند، اضافه می کند: دسته اول قطعاتی بودند که فقط نیاز به سرمایه گذار داشتند تا بتوان خط تولید آنها را بر پا کرد و به تولید انبوه داخلی رساند. البیته باید این نکته را در نظر داشت که این سرمایه گذاری امکان پذیر است اما سرمایه سنگین می خواهد. چراکه هم باید دانش فنی آن ایجاد شود و هم خرید تکنولوژی انجام گیرد.

این کارشناس خودروسازی درباره دسته دوم قطعات که نیاز به بومی سازی دارند نیز می گوید: این دسته در حقیقت مواد اولیه قطعات هستند که تنها مربوط به گروه خودروسازی سایپا و صنعت خودروسازی نیست و تقریبا تمامی صنایع به آن وابسته هستند. به عنوان نمومنه پلیمر، فولاد یا ورق های مختلف جزو مواد اولیه هستند که در بسیاری از صنایع کاربرد دارند.

تمامی بخش ها به طور مشخص تعریف شده است

افغان با اشاره به اینکه برای اجرای کار با وزارت صمت جلسات بسیاری برگزار شد، ادامه می دهد: ما تمامی پروژه های در دست اجرا را مونیتور می کردیم. پروژه های جدید را هم تعریف کردیم که چه نوع سرمایه گذاری می خواهد و در چه سطحی؟ در نهایت هم با حمایت هایی که از سوی وزارتخانه اتفاق افتاد و سیاست هایی که مدیریت و تیم جدید سایپا در نظر داشت، منجر به برگزاری نمایشگاهی در سازه گستر سایپا شد تا قطعات در بازدید عموم قرار گیرد و با حمایت وزارت صمت این بومی سازی هم در قطعات نیمه ساخته(قطعاتی که در مجموعه تولید می شود حدود ۶۰ درصد قطعات جزئی آن از خارج تامین می شود) و هم در مواد اولیه انجام شود.

سرمایه گذار اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت

مدیر برنامه ریزی و نظارت سازه گستر سایپا با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در سایپا انجام نمی شود، می افزاید: سرمایه گذاری خارج از گروه سایپا و تا آنجا که من اطلاع دارم از طرف وزارت صمت انجام می شود. رقم ها و میزان سرمایه گذاری ها هم مشخص شده است. به عنوان مثال قطعه ایربک ۱۲۰ دلار ارزبری قطعاتی دارد که وارد می شود و در داخل مونتاژ می شود. اگر بخواهیم این قطعات کلی را در ایران تولید کنیم نیاز به حدود ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری داریم. با شرایط فعلی قطعا سایپا نمی تواند این سرمایه را تامین کند چراکه خیلی بتواند روزمره خود را که تعهداتی خودرویی اوست را بگذارند. اما آنچه در این پنج، شش ماه اتفاق افتاده این است که به طور حتم وزارتخانه این حمایت ها را خواهد کرد.

وی ادامه می دهد: شرکتی باید وارد این موضوع شود که علاوه بر سرمایه گذاری تضمینی، دانش را نیز انتقال دهد و روی آن کار کند تا به ثمر برسد. ما شرکت های سازنده ای داریم که می تواند این کار را انجام دهد اما اگر بخواهد این موضوع را آغاز کند با توجه به اینکه در روزمره خود وا مانده است و حتی بدهی بانکی دارد و … قطعا به سراغ سرایه گذاری در این بخش نمی رود.

نگاه ملی تضمین پروژه است

افغان در پاسخ به این پرسش که تضمین پایداری حمایت و پشتیبانی وزارت صمت و سایپا چگونه است و یا می توان امیدوار بود که با تغییر وزیر و مدیران، پروژه به زمین نخورد؟ بیان می کند: این برنامه ها باید طوری در وزارتخانه تدوین شود که با تغییرات در آن پروژه نخوابد. در حقیقت باد نگاه ملی به این پروژه ها باشد و فراتر از نگاه شخصی به آن پرداخته شود. به نظر من باید یک برنامه ملی که فراتر از شرکت سایپا و وزارت خانه است تدوین شود و دولت مستقیم حمایت آنها بر عهده بگیرد با ریسک آن کاهش پیدا کند و شرکت ها برای حضور در این پویش ملی رقبت پیدا کنند.

وی می افزاید: از سوی دیگر بسیاری از این پروژه ها بلن مدت نیستند. حتی همان پروژه ها که میزان سرمایه گذاری آنها مشخص شده و سایپا توان اجرای آنها به دلیل محدودیت های اعتباری ندارد نیز، برنامه زمن بندی دارد. بر اساس برنامه های تدوینی پروژه ها شش ماهه یا یکساله است و تنها در چند مورد از پروژه های سنگین، ۵/۱ سال برای آن در نظر گرفته شده است.

این کارشناس اضافه می کند: پس تمامی پروژه ها مشخص است چه مدت زمانی برای اجرا دارد. اگر نگاه فراتر از وزارت خانه باشد و احساس وظیفه داشته باشیم باید به نتیجه مطلوب برسیم. به عنوان مثال بعد از هشت سال که از اجباری شدن ایربک در خودرو گذشته اکنون که دیگر وقت آن است که این قطعه به صورت کامل در داخل تولید شود. به این صورت کل سرمایه شرکت سرمایه گذار پس از ۵/۱ سال بر می گردد.

واردات برخی قطعات توجیه ندارد

این مدیر شرکت سازه گستر با تاکید بر اینکه برخی قطعات وارداتی «های تک» هستند، می گوید: برخی از قطعات «های تک» است اما در آن زمان با ارزی که وجود داشت ارزش نداشت که در داخل تولید شود اما برخی قطعات قطعات واقعا پیش پا افتاده ای است هیچ دلیل و نطقی برای واردات آن وجود ندارد پس چرا باید با ارز آزاد یا حتی نیمایی وارد شود؟! امیدواریم که این نمایشگاه کمکی باشد بای ساخت داخلی این نوع قطعات.

وی درباره زمان اجرای این بومی سازی هم می گوید: ما تمامی زمان بندی ها را با قطعه ساان فعلی که با آنها کار می کنیم در آورده ایم که زمان بندی بین شش ماه تا یک و نیم سال است. البته باید این نکته را ه در نظر داشت که این قطعه سازان تقریبا دانش فنی این قطعات را دارند. در برخی از قطعات هم با صنایع دفاع جلساتی داشتیم چراکه حالت انحصاری دارد و مقرر شد که صنیع دفاع روی آن مطالعه کند.

کیفیت قطعات حتما تضمین می شود

افغان درباره کیفیت قطعات تولید داخل نیز معتقد است که کیفیت قطعات باید تک به تک مورد بررسی قرار گیرد و اینکه کلی گفته می شود قطعات داخلی خوب نیست را قبول ندارم. به عنوان نمونه واحد کنترل کیفیت سایپا صندلی برلیانس را برای سایپا آذین فرستاد و این شرکت آنرا تولید کرد. پس از آن، ایراداتی به آن وارد شد از جمله اینکه در کنسول به صندلی می ساید و یا کمربند به لبه صندلی گیر ی کند. اما وقتی نمونه ckv داده شده و در آن هم همین ایرادها وجود دارد، چه انتظاری می توان داشت.

صاحبان ایده را به شرکت ها معرفی می کنیم

مدیر برنامه ریزی و نظارت سازه گستر سایپا دربارهحمایت سایپا از کسانی که می توانند این قطعات را طراحی کنند اما سرمایه تولید آنرا ندارند، می گوید: به طور قطع این نخبگان  از حمایت سایپا برخوردار می شوند. ما می توانیم این افراد را به شرکت هایی که می خواهند فعالیت داشته باشند، معرفی کنیم اگر طرح آنها قابلیت اجرایی داشت حتما می توانند فعالیت خود را ادامه دهند و به تولید انبوه برسانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا