اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

پوتین و حل یک بحران بدون خونریزی/ تداوم توحش شهرک نشینان

دانستنی اقتصاد، گروه بین‌الملل: پیام‌های بحران به وجود آمده در روسیه و شورش فرمانده واگنر و نحوه تعامل رئیس جمهور روسیه با این بحران، همچنان مورد توجه روزنامه‌های عرب زبان است. از سوی دیگر تداوم حملات شهرک نشینان صهیونیست علیه منازل و روستاهای فلسطینی‌ها، باعث شده واکنش‌های منفی در عرصه بین الملل نسبت به این جنایات مطرح شود.

پوتین و حل یک بحران بدون خونریزی/ تداوم توحش شهرک نشینان

روزنامه القدس العربی با اشاره به تجاوزات شهرک نشینان صهیونیست نوشت: حملات صهیونیست‌ها علیه مناطق مختلف کرانه باختری ادامه دارد؛ نکته قابل توجه در این حملات، حمایت ارتش رژیم صهیونیستی از شهرک نشینان است. این افراد، به روستاها، زمین‌های کشاورزی و خانه‌های فلسطینی‌ها حمله کرده، و آنها را به آتش می کشند.

این حملات شهرک نشینان صهیونیست، واکنش‌های منفی را در عرصه بین المللی به دنبال داشته به طوری که حتی آمریکا نیز نسبت به تشدید آن، ابراز نگرانی کرده است.

پوتین و حل یک بحران بدون خونریزی/ تداوم توحش شهرک نشینان

روزنامه العربی الجدید نیز در این خصوص نوشت: تجاوزات شهرک نشینان علیه فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری همچنان ادامه دارد به طوری که این افراد قصد داشتند انگشت یک جوان در منطقه الزاویه را قطع کنند. در حالی که آمریکا حمایت مالی از نهادهای آموزشی در شهرک‌های کرانه باختری را متوقف کرده است، کابینه نتانیاهو به دلیل سیاست‌های اخیرش، بیش از پیش احساس انزوا می‌کند.

پوتین و حل یک بحران بدون خونریزی/ تداوم توحش شهرک نشینان

روزنامه رأی الیوم با اشاره به گزارش شبکه عبری زبان کان نوشت: ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده که توانایی به دست گرفتن کنترل اوضاع در شمال کرانه باختری را ندارد.

بر اساس این گزارش، ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرده که نمی‌تواند جلوی اقدامات وحشیانه شهرک نشینان صهیونیست علیه فلسطینی‌ها را بگیرد چرا که از کمبود نیروی انسانی رنج می‌برد. شبکه عبری زبان کان همچنین گزارش داد که عملیات نیروهای مقاومت در شمال کرانه باختری باعث شده، توان ارتش رژیم صهیونیستی در دیگر مناطق تحلیل برود.

پوتین و حل یک بحران بدون خونریزی/ تداوم توحش شهرک نشینان

روزنامه لبنانی الاخبار با اشاره به تحولات روسیه نوشت: «روز جدید در مسکو؛ پرونده واگنر بسته شد». بسیاری از تحلیلگران معتقدند که روسیه از ۳۰ سال گذشته تا به امروز، شاهد چنین تهدیدی که فرمانده نیروهای واگنر روز شنبه گذشته، به راه انداخت، نبوده است. احتمال وقوع جنگ داخلی در خیابان‌های مسکو و تکرار حوادث سال ۱۹۱۷ بسیار زیاد بود همانطور که پوتین به این نکته اشاره کرد. در داخل روسیه نیز بسیاری از افراد معتقد بودند که اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد و این «نمایش» قبل از غروب آفتاب روز شنبه به پایان می‌رسد.

مقامات روسیه توانستند با اولویت دادن به قدرت عقل به جای زور، از اتحاد داخلی این کشور حفاظت کنند؛ گرچه، وجهه این کشور دچار خدشه شده که ترمیم کردن آن سهل و آسان نیست.

پوتین و حل یک بحران بدون خونریزی/ تداوم توحش شهرک نشینان

روزنامه لبنانی البناء با انتشار مقاله‌ای با تیتر «روسیه اینچنین نفس راحتی کشید» نوشت: عوامل خنثی شدن شورش فرمانده واگنر به شرح زیر است: نخست آنکه پوتین، فرمانده واگنر را به خیانت متهم کرد و احتمال محاکمه وی مطرح شد اما در عین حال راه را برای بازگشت وی باز گذاشت. دوم؛ با وجود تبلیغات رسانه‌ای مبنی بر اینکه روسیه قدرت خود را در برابر نیروهای واگنر از دست داده، پوتین دستور بمباران نیروهای واگنر را صادر نکرد و آنقدر تجربه و قدرت برای تعامل با چنین اوضاعی را داشت که بدون خونریزی، این بحران را حل کرد.

سوم آنکه پوتین از طریق هدف قرار دادن بخشی از کاروان نیروهای واگنر به فرمانده این نیروها پیام فرستاد که گزینه استفاده از قدرت همچنان وجود دارد. پریگوژین نیز دید اگر به شورش خود ادامه دهد در نهایت یا دستگیر می‌شود، یا خودکشی می‌کند و یا کشته می‌شود و تاریخ از او به عنوان یک خائن یاد خواهد کرد.

پوتین و حل یک بحران بدون خونریزی/ تداوم توحش شهرک نشینان

روزنامه سوری الثوره نیز در این خصوص نوشت: «واگنر؛ مهره سوخته». این همان بازی کثیف آمریکا است که در تمام جنگ‌ها، به راه می‌اندازد؛ نفوذ از راه خیانت برای بی ثبات کردن اوضاع داخلی کشورهای رقیب. طرح سرویس‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس در کمتر از ۲۴ ساعت خنثی شد. نمایشی که این سرویس‌ها در روسیه به راه انداختند به قدری مسخره بود که قهرمانان آن، قبل از آنکه غربی‌ها برایشان دست بزنند یا حتی جمله نخست مربوط به بی ثبات کردن اوضاع در روسیه را ادا کنند، کنار رفتند. دست کم حماقت فرمانده واگنر کمتر از حماقت رئیس جمهور اوکراین بود و خطر را کاملاً حس کرده و از زیر لوای غرب به بلاروس پناه برد.

پوتین و حل یک بحران بدون خونریزی/ تداوم توحش شهرک نشینان

روزنامه سوری الوطن با اشاره به روابط با ایران نوشت: حسین اکبری سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق در جریان نشست با اعضای اتاق صنعت دمشق، در خصوص تقویت روابط تجاری و کشاورزی میان سوریه و ایران بحث و تبادل نظر کرد. در این نشست بر ضرورت کنار زدن موانع پیش روی گسترش روابط صنعتی، تجاری و اقتصادی میان دو کشور تاکید شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا