اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

پذیرایی سبز از مهمانان غدیر/هیئت هایی که محیط زیستی جشن گرفتند

دانستنی اقتصاد، گروه استان‌ها: چند روزی است از مهمانی باشکوه غدیر می‌گذرد. مهمانی که در آن موکب‌ها، گروه‌های جهادی، کسبه، بازاریان و… تلاش کردند برای ساعاتی لبخند و شادی را برای مردم به ارمغان بیاورند.

مردمی که در روزمرگی‌های زندگی و مشکلات شاید کمتر فرصتی برای با هم بودن و شاد زیستن داشته‌اند و آن روز به نام اهل بیت (ع) و مولای متقیان در کنار هم لحظات مفرحی را گذراندند و در ضرب ورزش‌های باستانی و همخوانی ورزشکاران باستانی کار در محل مهمانی مدح مولا را کردند که رسول اکرم (ص) فرمود ذکر علی عبادت است.

اما در این میان یکی از مسائل مهم مباحث محیط زیستی جشن و مهمانی است. استفاده از ظروف یک بار مصرف و عدم مدیریت پسماند در مواردی تصاویر تلخی را به نمایش گذاشت. اما در این میان موکب ها و هیئت‌هایی بودند که خواسته یا ناخواسته در نذورات و پذیرایی‌های خود مؤلفه‌های محیط زیستی را مراعات کردند.

یک تجربه موفق از پذیرایی بدون ظرف یک بار مصرف

از آنجایی که این روزها در حوزه تبلیغ دین و براساس سیاست‌های سازمان تبلیغات اسلامی موضوع نشر خوبی‌ها مطرح است به سراغ برخی از این هیئت‌ها رفتیم تا بیش از قبل کار نیک دیده شود.

مهدی راستگو مسئول هیئت محبان الزهرا (ع) بیرجند در گفت و گو با مهر با اشاره به اینکه هیئت از حدود ۳۰ سال قبل تاکنون در روز عید غدیر در محل هیئت مراسم جشن و خطبه خوانی و اطعام مردم را داشته است، گفت: ما سال گذشته تجربه‌ای داشتیم که در ایستگاه هیئت از مردم با میوه و هندوانه پذیرایی کردیم که مورد استقبال مردم واقع شد.

وی بیان کرد: امسال نیز بر اساس همان تجربه با هندوانه از مردم پذیرایی کردیم که به طور طبیعی دیگر نیازی به ظروف یک بار مصرف و بعد از آن آلودگی محیط زیستی ندارد.

مسئول هیئت محبان الزهرا (ع) بیرجند با تأکید بر اینکه میوه هم یک پذیرایی سالم و هم مورد نیاز است، گفت: برخی از مردم نیازمند شاید مدت‌ها طعم میوه را نچشیده باشند.

چای هیئت در لیوان‌های پایدار

راستگو گفت: در خود محل هیئت محبان الزهرا (س) بعد از نماز برای پذیرایی از مردم با چای هم از ظروف و لیوان یک بار مصرف استفاده نمی‌کنیم ولی لیوان‌ها هر شب ضدعفونی شده و شسته می‌شود تا بهداشت و سلامت مردم نیز مراعات شود.

هیئت دیگری که به نوعی پذیرایی و نذر سبز داشته است، هیئت الزهرای بانوان خراسان جنوبی است. هیئتی که در جشن عید غدیر خود از لیوان‌های یک بار مصرف استفاده نکرده و شیرینی را نیز در بشقاب‌ها و ظروف پایدار عرضه کرده است.

هیئتی که در فعالیت‌های آن لطافت‌ها و خوش ذوقی دخترانه را به خوبی می‌توان دید.

مهمان هیئت به صرف شیرینی و چای در ظروف پایدار

رفعت حسنی، مسئول هیئت بانوان الزهرا (س) در گفت و گو با دانستنی اقتصاد اظهارکرد: ما در هیئت از لیوان یک بار مصرف برای چای استفاده نمی‌کنیم و در جشن عید غدیر نیز برنامه ما بر همین منوال بود و شیرینی را نیز بر روی بشقاب و نه ظرف یک بار مصرف در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

وی بیان کرد: هر چند ما بیشتر به واسطه سلامت مردم این کار را انجام می‌دهیم ولی به طور ناخواسته مسائل محیط زیستی هم مراعات شده است و از طرح موضوعات مرتبط با محیط زیست در هیئت نیز استقبال می‌کنیم.

یک نمونه دیگر از پذیرایی سبز مربوط به قرارگاه فرهنگی یگان ویژه انتظامی خراسان جنوبی بود که با میوه از مردم پذیرایی می‌کرد.

سرهنگ خضری، فرمانده یگان ویژه انتظامی خراسان جنوبی در گفت و گو با دانستنی اقتصاد اظهارکرد: یگان ویژه در راستای مردم یاری و مسئولیت‌های اجتماعی قرارگاه فرهنگی به نام پنج تن آل عبا (ع) دارد که در مناسبت‌های مختلف خدماتی را به مردم ارائه می‌دهد.

مهمانی سبز یگان ویژه

وی با بیان اینکه در روز عید سعید غدیر و مهمانی غدیر نیز این قرارگاه پذیرایی از مردم با میوه، برپایی ایستگاه سلامت با کمک همکاران بهیاری و ایستگاه نقاشی برای کودکان با موضوع «من غدیری ام» را داشته است، گفت: در مورد پذیرایی نیز در جلسه هماهنگی بر این نکته تأکید داشتیم که پذیرایی به گونه‌ای باشد که ظرف یک بار مصرف و …مورد استفاده قرار نگیرد که به پذیرایی با هندوانه رسیدیم.

سرهنگ خضری اظهار کرد: ما با محیط زیست خراسان جنوبی ارتباط تنگاتنگی داریم و در طول سال برنامه‌هایی چون پاکسازی بند دره و برخی از مکان‌های دیگر را داشتیم و در مجموع دغدغه‌های محیط زیستی در بین همکاران یگان ویژه وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه یگان ویژه فعالیت‌های جهادی نیز به صورت مستمر دارد، اظهار کرد: برنامه ریزی داریم که در روز عاشورا نیز به یاد مراسم پیاده روی اربعین برنامه‌هایی در خدمت رسانی به مردم چون واکس کفش، ایستگاه سلامت با همکاری همکاران بهداری و پاکسازی و … را داشته باشیم.

نمی‌خواهیم سهم پاکبان از عید خستگی باشد

یکی از مجموعه‌هایی که در روز عید غدیر در پاکیزه کردن محیط اقدام بسیار ارزشمندی را انجام داده است قرارگاه جهادی ثامن الحج (ع) بود، حسین جعفری مسئول قرارگاه جهادی ثامن الحجج نیز در گفت و گو با دانستنی اقتصاد اظهار کرد: ما در قرارگاه با خود یک عهد بسته‌ایم و آن اینکه صفر تا صد هر کاری را خودمان انجام دهیم.

وی گفت: ما نمی‌خواهیم اگر کار خیر و ثوابی انجام می‌دهیم در کنار آن یک پاکبان اذیت شود و از این جهت بعد از مراسم اقدام به پاکسازی محیط اطراف کردیم تا سهم پاکبانان عزیز از عید خستگی نباشد.

مسئول قرارگاه جهادی ثامن الحجج (ع) با اشاره به اینکه اطعام مردم در روز غدیر را نیز داشتیم، اظهار کرد: در کنار ما سرکار خانم دعاگو مسئول گروه جهادی زینبیون (س) اقدام به پخت نان داشتند که همان جا نان و سبزی و ماست چکیده را به صورت ساندویچ در اختیار مردم قرار می‌دادند که آن هم کار ارزشمندی بود.

جعفری با یادآور شد: کار ما جهادی است و تلاش بر خدمت به مردم داریم و در همین لحظه مصاحبه نیز در روستای بجد برای زیباسازی مسجد علی بن ابیطالب (ع) فعالیت داریم.

امام علی (ع) به فرزندشان امام حسن (ع) فرمودند ای فرزندم با بیان و نشر خوبی‌ها و معروفات، منکرات و زشتی‌ها را جامعه کمرنگ کن. امید آنکه تبلیغ و گفتن از گروه‌ها و هیئت‌هایی که به طور نسبی مسائل محیط زیستی را خواسته یا ناخواسته مراعات کنند مسیری را باز کنند که سایر هیئت‌ها نیز با الگوگیری از آنها در این مسیر سبز قدم بردارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا