اقتصادیکسب و کار

هفدهمین کنفرانس بین‌المللی توسعه منابع انسانی

هفدهمین کنفرانس بین‌المللی توسعه منابع انسانی با موضوع حکمرانی هوشمند منابع انسانی، بیستم و بیست‌ویکم دی ماه سال جاری برگزار شد.

 

هفدهمین کنفرانس بین‌المللی توسعه منابع انسانی

به گزارش اکوفکت به نقل از  دانستنی انلاین، اولین روز از هفدهمین کنفرانس بین المللی توسعه منابع انسانی با موضوع حکمرانی هوشمند منابع انسانی در محل سازمان مدیریت صنعتی، برگزار شد.

هوشمندسازی و تاثیر تکنولوژی دیجیتال، حوزه‌های مدیریت منابع انسانی،  نقش مدیریت منابع انسانی هوشمند در استفاده از نسل‌های نوظهور سازمانی، آینده‌نگری منابع انسانی در ایجاد اشتغال هوشمند در کسب و کار و نقش مدیریت منابع انسانی هوشمند در تسهیل یادگیری مدیران ارشد و میانی با رویکرد توسعه فردی و کوچینگ از جمله موضوعات محوری این کنفرانس بود.

این کنفرانس به همت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، انجمن مدیریت منابع انسانی ایران،اکادمی FCA انگلستان، شرکت توسعه سرمایه انسانی آریا سابین، شرکت ایران تلنت در ۲۰ و ۲۱ دی ماه برگزار می شود.

در روز نخست برگزاری این کنفرانس چه گذشت؟

در روز نخست برگزاری این کنفرانس، ابوالفضل کیانی بختیاری – مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی، نسرین جزنی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ، محمد ناظمی اردکانی- استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران – سید مسعود همایونفر – رئیس انجمن مدیریت منابع انسانی ایران و کامرام ریزوی به سخنرانی پرداختند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی/ تصورات بنیانگذاران صنایع کوچک و متوسط تغییر کند

ابوالفضل کیانی بختیاری – مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص موضوع مدیریت سرمایه های انسانی در شرکت های کوچک و متوسط، استارتاپی، خلاق و نوآور به سخنرانی پرداخت.

کیانی بختیاری در ابتدا با بیان دلیل انتخاب موضوع مدیریت سرمایه های انسانی در شرکت های کوچک و متوسط، استارتاپی، خلاق و نوآور، بیان داشت:

تصورات اولیه بنیانگذاران صنایع کوچک ومتوسط، استارتاپی، خلاق و نوآور اینگونه است که سرمایه گذاری های کوچک احتیاجی به نظامات منابع انسانی ندارد و درگیر شدن با نظام های مدیریتی رایج، بروکراسی اداری ایجاد می کند.

در نتیجه بی توجه به بحث منابع انسانی به کسب و کار فامیلی روی می‌آوردند و ترجیح  آنها تمرکز بر مسایل فنی و فروش بود.

نگاهی کوتاه به کسب و کارهای کوچک و متوسط

وی با اشاره به تعریف کسب وکارهای کوچک و متوسط، گفت:

تعریف کسب وکارهای کوچک و متوسط از سازمانی به سازمان دیگر فرق می‌کند و تعریف واحدی وجود ندارد، اما شاخص مشترک در این تعریف ها تعداد منابع انسانی کسب وکارها است.

راهکار منابع انسانی برای جبران خدمت و نگهداشت

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص مبحث جبران خدمت و نگهداشت، راهکار منابع انسانی را طراحی نظام جبران خدمت بازاریابان با هدف ارتقای انگیزه فروش بیشتر و همچنین طراحی نظامی برای جبران خدمت با هدف افزایش وفاداری بازاریابان دانست.

راهکار منابع انسانی برای آموزش و توسعه

وی  راهکار منابع انسانی در حوزه آموزش و توسعه را، آموزش بازاریابان داخلی برای کشف بازارهای جدید و گسترش بازارهای فعلی عنوان کرد.

راهکار منابع انسانی برای یافتن و حفظ نیروی کار ماهر

کیانی بختیاری به منظور یافتن و حفظ نیروی کار ماهر، راهکار منابع انسانی را گزینش و استخدام، شناسایی نیروهای ماهر بالقوه در شبکه‌های کاریابی و شناسایی نیروهای مستعد و آموزش آن‌ها عنوان کرد و در خصوص جبران خدمت و نگهداشت، اظهار داشت:

پدیده ربایش نیروی انسانی ماهر در SMEها بسیار رایج است پس منابع انسانی باید برای افزایش دلبستگی کارکنان کلیدی، برنامه ویژه مثل سهیم کردن آن‌ها در سهام شرکت داشته باشد.

تعریفی از کسب و کار های نوپا 

وی  در خصوص تعریف کسب و کار های نوپا گفت: استارت آپ یک نهاد انسانی است که برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید نوآورانه فناور محور در شرایطی که ابهام و پیچیدگی بالایی وجود دارد به وجود آمده است.

شباهت‌ها و تفاوت‌های استارتاپ و کسب‌ و کار کوچک

کیانی بختیاری در خصوص شباهت‌ها و تفاوت‌های استارتاپ و کسب‌ و کار کوچک گفت: هر دو شرکت‌های کوچکی هستند و تقریبا بدون سرمایه زیاد ساخته شده‌اند و برای پرکردن بخش های مغفول بازار تلاش می کنند. همچنین بر رشد و سودآوری تمرکز دارند و برای بقاء رقابت می کنند. این در حالی است که استارت آپ یک چهره جوان دارد و رویکرد آن ایده محوری است از طرفی، فناوری محور و وابسته به شبکه اینترنت است و دارای مزیت رقابتی بالا است. علاوه براین استارت آپ می تواند رفتار و فرهنگ مصرف‌کننده در یک جامعه را تغییر دهد.

توجه به افزایش انگیزه و بهره وری در محیط کار

وی با بیان اینکه باید به درک شرایط روحی کارکنان و ارائه پیشنهاد برای افزایش انگیزه و بهره وری در محیط کار توجه شود ، افزود:

محیط کاری استارت آپ باید محیطی یادگیرنده و پویا باشد تا باعث استقرار نظام و فرهنگ یادگیری پویا ، استفاده از پلتفرم های آموزشی، منتورینگ و کوچینگ درون و برون سازمانی و توسعه مهارت های ادراکی و کار تیمی شود.

باید به درک شرایط روحی کارکنان و ارائه پیشنهاد برای افزایش انگیزه و بهره وری در محیط کار توجه شود ایجاد تعادل بین کار و زندگی؛ افزایش روحیه و تهییج کارکنان و برقراری انضباط کاری در عین آزادی عمل تحقق یابد.

صنایع خلاق و نوآور

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، در تعریف صنایع خلاق و نوآور، اظهار داشت: صنایعی که موتور محرکه‌شان، دانش، خلاقیت و نوآوری در خلق محصولات و خدمات جدید است و فروش مالکیت معنوی سهم زیادی در درآمدزایی آن‌ها دارد. همچنین منابع انسانی خلاق، مهم‌ترین سرمایه صنایع خلاق هستند.

وی افزود: در صنایع خلاق گزینش و نیرویابی از طریق شبکه‌های تخصصی کارمندیابی صورت می گیرد ومحوریت خلاقیت و مهارت حل مسئله در گزینش افراد نقش اصلی را ایفا می‌نماید، علاوه بر این استعدادیابی نه فقط بر اساس نیازهای امروز بلکه پیش‌بینی نیازهای آینده است و مصاحبه‌های شغلی متناسب با شخصیت و انتظارات استعدادهای خلاق انجام می شود.

طراحی نظام های نگهداشت و جبران خدمات، مورد توجه قرار گیرد

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پایان صحبت های خود اظهار داشت: از الزامات مهم منابع انسانی در صنایع کوچک و متوسط آموزش و برنامه ریزی برای جذب و افزایش جذابیت کسب‌وکار برای بازاریابان حرفه‌ای، مدیریت صادرات و مدیریت منابع و برند است که باید دنبال شود. نظامات متعدد و بروکراتیک، مقررات گرا و آیین نامه محور با اصل فلسفه وجودی شرکت های نوپا، خلاق و نوآور در تضاد است.

شرکت های نو پا و خلاق نظامات منابع انسانی خاص و منطبق با روحیات و متضمن تعادل میان کار و زندگی را پذیرا هستند. طراحی نظام های نگهداشت و جبران خدمات از موضوعات مهمی است که می باید توسط مدیران منابع انسانی در شرکت های نوپا ، خلاق و نوآور مورد توجه جدی قرار گیرد.

دبیر علمی کنفرانس/ دستاورد های کنفرانس

عباس غفاری – دبیر علمی هفدهمین کنفرانس بین‌المللی توسعه منابع انسانی با موضوع حکمرانی هوشمند منابع انسانی به بیان توضیحاتی در خصوص ساختار کنفرانس و موضوع مدیریت انسانی شریک کسب و کار، پرداختند.

وی با اشاره به دستاورد های کنفرانس،گفت:

برای این کنفرانس در مجموع ۱۰۷ مقاله دریافت و ۶۸ مقاله پذیرفته شد در نهایت ۱۲ مقالا نیز به عنوان مقاله برتر ارائه می شود.

غفاری همچنین بیان کرد:
قطعا هفدهمین کنفرانس بین المللی توسعه منابع انسانی، بزرگ ترین کنفرانس از نظر علمی و تعداد شرکت کنندگان است.

بالاترین میزان ثبت نام شرکت کنندگان مربوط به کدام شرکت است؟

وی با تفکیک سمت شرکت کنندگان حاضر در این کنفرانس، گفت:
در این کنفرانس ۶۰ درصد مدیر منابع انسانی، ۲۰ درصد کارشناس منابع انسانی، ۱۰ درصد مدیر آموزش، ۴ درصد معاون منابع انسانی، ۱ درصد از مدیران عامل و ۵ درصد سایرین هستند.
وی در ادامه گفت:
بالاترین میزان ثبت نام شرکت کنندگان در این کنفرانس مربوط به شرکت ایران خودرو ، انجمن مدیریت منابع انسانی، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت فولاد خوزستان ، شرکت فولاد هرمزگان جنوب است.

برنامه دو روزه کنفرانس 

غفاری در ادامه با بیان برنامه دو روز این کنفرانس، گفت:
در طول این دو روز، ۵۰ ارائه، ۸ سخنران، ۶ پنل و میز گرد، ۷ کارگاه تخصصی و همچنین نمایشگاه حرفه ای منابع انسانی و کافه HR و فضای مذاکرات B2B ، صورت میگیرد.

دبیر علمی هفدهمین کنفرانس بین‌المللی توسعه منابع انسانی با موضوع حکمرانی هوشمند منابع انسانی به تشریح ۱۰ فرمان ارزش آفرینی منابع انسانی شرکت پرداخت.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی/ چرایی حرکت از مدیریت منابع انسانی به مردم و فرهنگ 

در ادامه نیز نسرین جزنی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص چرایی حرکت از مدیریت منابع انسانی به مردم و فرهنگ  به سخرانی پرداخت.

وی در ابتدا با بیان روندهای جدیدی که موجب تغییر منابع انسانی به مردم شده است، اظهار داشت:

در وهله اول انقلاب دیجیتال ارزش افراد در سازمان را ارتقا داده و قدرت از شرکت ها به مردم منتقل شده است، همچنین تعامل قوی کارکنان و فرهنگ شرکت به یک مزیت رقابتی تبدیل شده است.

دلایل ظهور مردم و فرهنگ چیست؟ 

جزنی دلایل شکل گیری مردم و فرهنگ را سادگی محل کار و تغییر و تکامل نگاه منفی به واحد منابع انسانی به عنوان حامی بروکراسی و چاق کننده کاغذ و ایجاد هزینه درک اهمیت فرهنگی است مدیران تغییر پارادایم ذهنی مدیران و نیروی کار متنوع دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی همچنین در ادامه به تعریف ۴ نوع فرهنگ پرداخت.

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران/ دستاورد توسعه سرمایه انسانی طی ۴ دهه انقلاب

محمد ناظمی اردکانی- استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در این کنفرانس به بیان دستاورد توسعه سرمایه انسانی طی ۴ دهه پس از پیروزی انقلاب پرداخت.

رئیس انجمن مدیریت منابع انسانی ایران/ فرایند ارزیابی در جایزه تعالی منابع سازمانی

در پایان این بخش از هفدهمین کنفرانس بین‌المللی توسعه منابع انسانی، سید مسعود همایونفر – رئیس انجمن مدیریت منابع انسانی ایران در خصوص علل ناکارآمدی نظام های منابع انسانی، فرایند ارزیابی در جایزه تعالی منابع سازمانی و سطوح تعالی به سخنرانی پرداخت.

اهدا جوایز تعالی منابع انسانی 

همچنین جوایز تعالی منابع انسانی به برگزیدگان این دوره اهدا شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا