اقتصادی

هشدار پکن به لندن در ارتباط با سفر مقام انگلیسی به تایوان

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اعلام سفر آتی معاون وزیر انگلیسی به تایوان، از لندن خواست هر گونه تبادل رسمی با تایپه را متوقف و از ارسال سیگنال‌های اشتباه به نیروهای جدایی‌طلب این جزیره خودداری کند.

بعد از سفرهای تحریک‌آمیز قانونگذاران آمریکایی به تایوان که واکنش تند چین را در پی داشت، وزارت تجارت بین‌المللی بریتانیا اعلام کرد گرگ هندز معاون وزیر تجارت بین‌الملل این کشور و عضو پارلمان بریتانیا این هفته در سفر به این جزیره با تسای اینگ-ون رئیس‌جمهور تایوان دیدار خواهد کرد.

به گزارش رویترز، وی همچنین قرار است بیست و پنجمین گفت‌وگوی تجاری سالانه انگلیس-تایوان را در طول سفر دو روزه خود به این جزیره به صورت مشترک میزبانی کند. اعلامی که واکنش خشمگین پکن به جدیدترین تعامل سطح بالا بین یک دولت غربی و تایوان را در پی داشته است.
در بیانیه دولت انگلیس ادعا شده است: این سفر به تایوان، سیگنال روشنی از تعهد انگلیس به تقویت روابط تجاری انگلیس-تایوان است.

در واکنش، ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین گفت پکن با هر گونه تبادل رسمی بین یک کشور که با آن روابط دیپلماتیک دارد و تایوان مخالف است. وی افزود: «از طرف بریتانیایی می‌خواهیم هر گونه تبادل رسمی با تایوان را متوقف کند و از اسال سیگنال‌های اشتباه به نیروهای جدایی‌طلب خواستار استقلال تایوان خودداری کند». او همچنین گفت که مقامات تایوان باید از تبانی با نیروهای خارجی دست بکشند.
طبق اعلام دفتر این مقام انگلیسی، هندز همچنین قرار است با جان دنگ مذاکره‌کننده ارشد تجاری و ونگ مِی-هوآ وزیر اقتصاد تایوان دیدار کند.
به گزارش رویتز، انگلیس روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد اما دو طرف روابط اقتصادی و غیررسمی نزدیکی دارند و بریتانیا در عمل سفارت در تایپه دارد. پیش‌تر و به‌رغم مخالفت‌های شدید پکن، قانونگذاران آمریکایی و سایر مقامات این کشور سفرها به تایوان را افزایش داده‌اند. جزیره ای که چین آن را در قلمرو خود می‌داند و در واکنش به سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به آن، در ماه اوت مانورهای جنگی نزدیک این جزیره برگزار کرد./فارس

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=130840

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا