اقتصادی

نشست بررسی مسئولیت‌ اجتماعی در استارتاپ‌ ها و شرکت‌ های دانش‌ بنیان برگزار شد – پایگاه خبری دانستنی آنلاین

نشست هم‌اندیشی پیرامون مسئولیت‌اجتماعی در استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به همت کمیسیون «مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی» اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران برای اولین بار برگزار شد.

نشست بررسی مسئولیت‌ اجتماعی در استارتاپ‌ ها و شرکت‌ های دانش‌ بنیان برگزار شد

به گزارش دانستنی انلاین ، در این برنامه که با مشارکت «کمیسیون نوآوری و اقتصاد دیجیتال کانون مشاوران مدیریت و مهندسی ایران» و «مجموعه دانش‌بنیان تریبون» برگزار شد، نمایندگان برخی شرکت‌ها و مجموعه‌های دانش‌بنیان کشور از جمله صندوق نوآوری امید (فعال حوزه سرمایه‌گذاری)، شتابدهنده آنسو (فعال حوزه شتاب‌دهی)، ازکی (فعال حوزه بیمه)، اتاقک (فعال حوزه گردشگری) و… حضور داشتند.

در سال« تولید، دانش‌بنیان، کارآفرین»، کمیسیون حاکمیت شرکتی و مسئولیت‌اجتماعی اتاق ایران با رویکرد انتقال تجربیات و آینده‌نگری، فرصتی برای معرفی خدمات مسئولیت اجتماعی در گروه‌های مختلف فراهم کرده است تا از این طریق ضمن هم‌اندیشی و انتقال تجربه، داده جامعی از مسئولیت اجتماعی در کشور ایجاد شود.

توسعه هرچه بیشتر مفهوم مسئولیت‌اجتماعی در جامعه، می‌تواند برای افراد جامعه و شرکت‌های بخش خصوصی منافع مختلفی داشته باشد. توجه به مسئولیت‌اجتماعی در شرکت‌های دانش‌بنیان، ضرورت تغییر رویکردهای موجود در این حوزه، همپوشانی فعالیت‌ها و تجمیع اقدامات سازنده، دستیابی به چشم‌انداز میان‌مدت و بلندمدت، تشریح برخی فعالیت‌های موثر محقق شده و لزوم انعکاس اقدامات صورت گرفته در مسئولیت ‌اجتماعی، از مهم‌ترین نکاتی بود که در این جلسه مطرح شد.

در ابتدای این جلسه آقای مهدی نظری، دبیر کمیسیون نوآوری و اقتصاد دیجیتال کانون شبکه مشاوران مدیریت و مهندسی ایران، اظهار داشتند:

«این سلسله نشست‌ها تلاش می‌کند که فعالیت‌های انجام شده در این حوزه را بررسی کند تا به ساختاری مدون و شفاف برای انتقال تجربیات دست یابد. سابقه دیرینه امر خیر در کشور و توصیه‌های دینی فراوان به آن، مسئولیت اجتماعی را در همین راستا ارزیابی ‌می‌کند؛ اما زمانی که ساختار شرکتی و بخش خصوصی مطرح ‌می‌شود، مسئولیت اجتماعی نیز معنای دیگری پیدا ‌می‌کند که لازم است حمایت‌های قانونی انجام شود. در ارتباط با هماهنگی برنامه‌های CSR و تجمیع فعالیت‌های این حوزه، کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق ایران به‌عنوان راس این امر در بخش خصوصی، ‌می‌تواند هماهنگی‌ها را بیشتر کند.

نشست بررسی مسئولیت‌ اجتماعی در استارتاپ‌ ها و شرکت‌ های دانش‌ بنیان برگزار شد

افراد حاضر در بخشی از این نشست به بیان تجربیات خود پرداختند. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را باهم مرور خواهیم کرد.

*انعکاس فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی در راستای توسعه*

بنیامین نعیمایی، مدیر دپارتمان مسئولیت اجتماعی مجموعه دانش‌بنیان تریبون، با ارائه مطالعه‌ای در خصوص مسئولیت اجتماعی در کشور هند و ایران، به حجم بالای بودجه تخصیص‌یافته بخش خصوصی و دولتی هند به این موضوع اشاره کرد. نعیمایی در ادامه عنوان کرد تریبون ضمن اینکه در راستای مسئولیت اجتماعی خود به جذب توان یابان جهت اشتغال اقدام کرده، تسهیلات ویژه‌ای را برای انعکاس خدمات CSR شرکت‌ها و سازمان‌ها در نظر گرفته است و در تعامل با مجموعه‌های فعال به انعکاس خدمات آن‌ها ‌می‌پردازد.

استفاده از ظرفیت‌های نوین و روابط عمو‌می‌دیجیتال مانند خدمات رپورتاژ آگهی و بهره‌مندی از فضای مجازی در راستای توسعه خدمات مسئولیت اجتماعی ‌می‌تواند به طور گسترده مورد توجه باشد.

*تدوین استاندارد مسئولیت اجتماعی*

در ادامه نشست سید رضا جمشیدی، مدیر مسئول رسانه مسئولیت اجتماعی ایران از بومی سازی استاندارد مسئولیت اجتماعی خبر داد و بر لزوم هم افزایی بخش های مختلف در این حوزه تاکید کرد.

جمشیدی افزود: یکی از چالش‌های امروز دیده‌نشدن فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی است و برای رفع این مشکل باید مسیر دوطرفه‌ای باشد و منافع شرکت ها در نظر گرفته شود و با رغبت به فعالیت خود ادامه دهند.

*انجام مسئولیت اجتماعی در راستای فعالیت تخصصی هر سازمان*

خانم دکتر آزاد از مجموعه شتاب دهنده «آن» زیرمجموعه هلدینگ زرین یکی دیگر حاضران در نشست بودند. وی معتقد است CSR از بدنه تخصصی مجموعه‌ها جدا نیست. رویکرد دیگر برقراری ارتباطات بین نهادهاست تا کارها بیشتر و بهتر پیش برود. ایشان معتقدند بخشی از دیده‌نشدن اقدامات مسئولیت اجتماعی با وجود هزینه‌های زیادی که انجام ‌می‌شود به دلیل عدم اجرای صحیح آنها است.

*رویدادهای مشترک استارت‌آپی نخبگان افغانستانی و ایرانی در حوزه مسئولیت اجتماعی*

آقای عنایت اله ایوبی از مجموعه ارزش‌آفرینان افغانستان به‌عنوان مهمان دیگر این نشست گفت؛ در برگزاری رویدادهای مشترک چشم انداز‌های بزرگی داشتیم که بین فعالان دو کشور ارتباط برقرار شود. در این راستا رویکرد آموزش و استفاده از توانایی اعضا و تقویت آن‌ها مدنظر قرار گرفت و رویکرد‌های نوین و دانش‌محور استفاده شد. برگزاری دوره‌های مختلف با شرکت‌های ایرانی و خارجی و همچنین سازمان ملل با خروجی‌های مشخص اتفاق افتاده است.

*نوآوری در جهت توسعه صنایع خلاق فرهنگی*

وحید جلالپور به نمایندگی از مرکز نوآوری فرهنگی امید برخی خدمات این مرکز در راستای مسئولیت اجتماعی را معرفی کرد. سرمایه‌گذاری خرد، توسعه فضای فرهنگی، کارستان بهارستان(‌های تک)، ‌هاب هنر که در حوزه مسئولیت اجتماعی قرار میگیرد نیز سایر ماموریت‌های آن است. همچنین تخصیص سرمایه‌گذاری‌های مختلف به گروه‌های جوان و حمایت از آن‌ها نیز صورت ‌می‌گیرد.

*توسعه کسب‌وکار روستایی در راستای مسئولیت اجتماعی*

آیدین محمدحسینی مدیر توسعه کسب‌وکار مجموعه ازکی از دیگر فعالان حوزه مسئولیت اجتماعی حاضر در نشست بود که در کنار فعالیت اصلی مجموعه ازکی، به ارزش‌آفرینی و انجام یک اقدام مفید برای بخشی از کشور در حوزه بیمه و در راستای مسئولیت اجتماعی شرکت پرداخته‌اند.

محمدحسینی در ادامه گفت: در حوزه CSR فعالیت‌های زیادی انجام داده‌ایم. به‌طور مثال ما با حذف بیمه نامه‌های فیزیکی به حفظ محیط زیست و استفاده کمتر از کاغذ کمک کرده‌ایم. همچنین در سیستان با ایجاد سردخانه جهت تجمیع محصولات آن منطقه، موفق به ارزش‌آفرینی و ایجاد اشتغال و بهبود کسب‌و‌کار روستاییان با محوریت محصولات کشاورزی شده ایم.»

نشست بررسی مسئولیت‌ اجتماعی در استارتاپ‌ ها و شرکت‌ های دانش‌ بنیان برگزار شد

*حمایت از منابع انسانی در راستای مسئولیت اجتماعی*

علی آقایی مدیر ارشد مارکتینگ مجموعه استارتاپی اتاقک معتقد است حمایت از منابع انسانی شرکت‌ها نیز ‌می‌تواند مسئولیت اجتماعی آنها را نشان دهد. با توجه اینکه حوزه فعالیت اتاقک گردشگری است این صنف، در دوران کرونا آسیب‌های زیادی را متحمل شدند. با وجود تعدیل‌های گسترده در شرکت‌های فعال در این حوزه، اتاقک مسئولیت اجتماعی را ابتدا از نیروی انسانی و سپس شرکای خود شروع کرد. برنامه وام و حمایت ازتوسعه بیشتر اقامتگاه‌های بو‌می برای تقویت مناطق طبیعی و گردشگری کشور، اشتغال‌زایی و توسعه کسب‌وکار میزبان‌ها از دیگر برنامه های اتاقک است.

*استارتاپ ها باید از حوزه خدمات به لبه تکنولوژی برسند*

عباس طاهری، مدیرکل دانش و فناوری و سرویس دانشگاه خبرگزاری مهر با انتقاد از وضع موجود استارتاپها و تعریف آنها در کشور می گوید استارتاپ نمی­تواند وارد حوزه CSR شود چرا که به دلیل مقیاس کوچک خود توانایی این کار را ندارد. بسیاری از شرکت های بزرگ که ساختار استارتاپ های خود را از دست داده اند هنوز خود را استارتاپ می دانند در حالی که هلدینگ های عظیم اقتصادی هستند. ما امروز با موجی از جوانان سرخورده از این شرایط روبرو هستیم که باید آنها را به عرصه تولید علم و تکنولوژی به جای پرداختن به حوزه خدمات بازگردانیم./فرارو


لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=126737

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا