اجتماعیاقتصادی

مسوولیت اجتماعی در نظام بانکی

دانستنی آنلاین: بانکها نقشی کلیدی در رونق اقتصادی هر کشور ایفا می کنند.نقش بانک به عنوان تسهیلگر و محرک چرخهای اقتصاد و تجارت، به عنوان نهاد مولد ثروت و همچنین به عنوان تامین کنندۀ خدمات برای اجتماعات محلی، ملی و بین المللی حیاتی و غیر قابل انکار است.با توجه به مسئولیت عظیم بانک ها در توسعۀ اقتصادی اجتماعات، چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی، مسئولیت اجتماعی بانک ها در مقایسه با سایر بنگاه های فعال در عرصه صنعت و اقتصاد پررنگ تر است.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، با توجه به مسئولیت عظیم بانک ها در توسعۀ اقتصادی اجتماعات، چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی، مسئولیت اجتماعی بانک ها در مقایسه با سایر بنگاه های فعال در عرصه صنعت و اقتصاد پررنگ تر است. در عین حال تاثیر مستقیم بر عملکرد مسئولان سایر بنگاهها دارد.

اگرچه بانک ها و بازارهای مالی در معرض نوسانات بازار هستند و با مشکلاتی مانند بدهی های پرداخت نشده و مسائل مربوط به ساختار ترازنامه مواجهند اما بانک ها موظفند با این مشکالت به صورت مسئوالنه به مقابله بپردازند. به علاوه، بانک ها وظیفه دارند در قبال مشکالتی که برای جامعه و شهروندان اجتماعی خود به وجود می آورند، پاسخگو باشند.

در سال های گذشته، توجه به مسئولیت اجتماعی بنگاه ها به طرز چشمگیری افزایش یافته است و مسئولیت اجتماعی بنگاه از یک حس مسئولانه صرف به یک اولویت غیر قابل اجتناب در دستور کار مدیران مبدل گشته است.

با توجه به اینکه همواره سیاست های بانکی در راستای سود رسانی به طبقات ثروتمند جامعه شکل گرفته است، توجه به طبقات آسیب پذیر و قشرهای کم درآمد و بیکار می تواند در تحقق مسئولیت اجتماعی بنگاهها نقش به سزایی داشته باشد.

البته این گفته به معنای اعطای کمک های خیرخواهانه به این اقشار نیست بلکه به معنای ایجاد زیرساخت ها و محرک های الزم برای رشد و ارتقاء بنیادین وضعیت اجتماعی و اقتصادی جامعه است. بانک ها و به طور خاص بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می توانند از طریق تسریع رشد اقتصادی، ایجاد انگیزه در افراد به شناخت و درک توانمندی ها و استعدادهای بالقوه خود و برانگیختن اجتماعات به حمایت و پشتیبانی از چشم اندازهای مسئولانه خود به عنوان رهبر و پیشرو در پیاده سازی و اجرای نهضت مسئولیت اجتماعی بنگاه ها در کشور عمل کنند.

شکل گیری جنبش مسئولیت اجتماعی بنگاهها از دو عامل کلیدی ناشی می شود. اولین و مهمترین عامل، مسالۀ مربوط به تدوام کسب و کار و اثرات بلند مدت فعالیت بنگاه ها بر وضعیت اجتماعی و اقتصادی جوامع فعال در آنهاست. دومین عامل رشد آگاهی از نتایج و عواقب ناشی از تغییرات آب و هوای جهانی است. هیچ یک از این دو عامل به طور خاص موضوع جدیدی نیستند بلکه آنچه تازگی دارد توجه و استقبال احزاب و گروه های مختلف از این دو مقوله است.

اگرچه، صنعت بانکداری برای مدتی طولانی، به عنوان بخشی با تاثیرات منفی زیست‌محیطی و اجتماعی قابل چشم‌پوشی در نظر گرفته می‌شد، اما موسسات مالی در سال های اخیر به وسعت دامنه فعالیت‌های اجتماعی و زیست‌محیطی قابل اجرا در موسسات خود پی برده‌اند.

موسسات مالی علاوه بر نقشی که از طریق مدیریت و ارزیابی تاثیر عملکرد خود بر جامعه دارند، نقشی حیاتی و مهم در تشویق و انگیزش مشتریان خود به اقدام مسئوالنه و کاهش اثرات سوء اجتماعی و زیست محیطی فعالیت‌های خود دارند. از آنجا که موسسات مالی نظارت و کنترل جریان سرمایه، وام‌دهی، تامین مالی پروژه‌ها و سیاست‌ها و اقدامات بیمه‌ای را بر عهده دارند، قادرند در نحوۀ عملکرد کسب و کارهای تحت حمایت خود اعمال نفوذ کنند.

مسائل و معضلات اجتماعی و زیست‌محیطی می‌توانند ریسک‌های سرمایه‌گذاری و اعتباری چشمگیری به همراه داشته باشند. از سوی دیگر، سازمان‌های غیردولتی NGO ها به طور جدی موسسات مالی را مورد نظارت قرار داده‌اند. این سازمان‌های مردمی موسسات مالی را تحت فشار قرار داده اند تا معیارهای خود در انتخاب مشتریان برای ارائه تسهیالت مالی را اصلاح کنند و از این طریق، اطمینان یابند که پروژه های مورد حمایت آنها اثرات سوء زیست‌محیطی، زیان‌ها و بی‌عدالتی‌های اجتماعی یا سوء استفاده از حقوق انسانی را به همراه ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا