اجتماعیاقتصادیبازاربازار پول و ارزبانک، بورس و بیمهدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

متحول شدن زیرساخت‌های اقتصادی به واسطه بلاکچین / پلتفرم پرداخت فرامرزی صندوق بین‌المللی پول



متحول شدن زیرساخت‌های اقتصادی به واسطه بلاکچین / پلتفرم پرداخت فرامرزی صندوق بین‌المللی پول



دانستنی اقتصاد – حسین عسکری؛ مقامات صندوق بین‌المللی پول در تاریخ ۱۹ ژوئن میزگردی را در مورد سیاست‌های CBDC برگزار کردند تا مفهوم پلتفرم جدید خود را نشان دهند.

 در این رویداد که با همکاری بانک مرکزی مراکش برگزار شد، توبیاس آدریان، مدیر بخش بازار پول و سرمایه صندوق بین‌المللی پول، گفت که نوع جدید این پلتفرم می‌تواند از طریق کارمزدهای کمتر و زمان تراکنش سریع‌تر، به نفع کاربران فردی و سازمانی باشد. او گفت:  مقداری از ۴۵ میلیارد دلاری که سالانه به ارائه دهندگان حواله پرداخت می‌شود ممکن است به جیب فقرا برگردد.

آدریان گفت: علاوه بر این، این پلتفرم به بانک‌های مرکزی کمک می‌کند تا در بازارهای ارز مداخله کنند، اطلاعات مربوط به جریان سرمایه را جمع آوری کنند و اختلافات را حل کنند. این پلتفرم می‌تواند برای CBDC های عمده فروشی و خرده فروشی داخلی نیز تطبیق داده شود.

این پلتفرم که XC نامیده می‌شود، در یادداشت فین‌تک صندوق بین‌المللی پول که توسط توبیاس آدریان منتشر شده بود، ارائه شد و در همان روز منتشر شد، در این یادداشت آمده است: «پلتفرم‌ XC یک دفتر کل قابل اعتماد ارائه می‌دهند، سندی که حقوق مالکیت را نشان می‌دهد که بر اساس آن می‌توان اسناد دیجیتال استاندارد شده ذخایر بانک مرکزی را با هر ارزی مبادله کرد.»

پلتفرم XC بر اساس مدل زیرساخت CBDC طراحی شده است. در حال حاضر، موسسات برای انجام عملیات فرامرزی باید یک حساب ذخیره نزد بانک مرکزی داشته باشند، اما پلتفرم XC امکان داد و ستد ذخایر توکن شده بانک مرکزی داخلی را فراهم می کند. 

متحول شدن زیرساخت‌های اقتصادی به واسطه بلاکچین / پلتفرم پرداخت فرامرزی صندوق بین‌المللی پول

پلتفرم XC نیازی به استفاده از CBDC ندارد، این پلتفرم قابلیت همکاری میان دارایی‌ها و پول‌های توکن‌شده توسط بخش خصوصی را فراهم می‌کند و به طور مفید استانداردها و محیط امنی را برای برنامه‌ریزی قراردادهای مالی ایجاد می‌کند. این نشریه خاطرنشان کرد که آگوستین کارستنز، مدیر کل بانک تسویه بین‌المللی، مفهوم مشابهی را در سخنرانی خود در فوریه ارائه کرد.

 





نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا