اقتصادی

ماکارونی هم از سفر مردم حذف شد!

دانستنی اقتصاد: پس از گوشت، مرغ، برنج، روغن و حتی رب و … نوبت به کمبود و گرانی ماکارونی رسیده است، محصولی که به عنوان یکی از غذا‌های پرطرفدار و کم‌خرج در سفره خانوار‌های کم درآمد و متوسط جایگاه ویژه‌ای دارد.
به گزارش دانستنی اقتصاد؛ صف کشی اقلام جهت گرانی، موضوع جدیدی نیست و مردم نیز به نوسان قیمت در هر هفته عادت کرده اند. البته شاید ماکارونی غذای ارزانی محسوب می‌شود، اما سرانه مصرف ماکارونی در کشور ما پایین و سالانه ۷ کیلوگرم است که پایین‌ترین سرانه در دنیا محسوب می‌شود و باید به ۱۰ کیلوگرم در سال برسد، اما طی سال‌های اخیر با توجه به افزایش قیمت هرساله این محصول آن هم با توجه به تورم موجود در کشور، مصرف سرانه ماکارونی در کشور بسیار پایین است.
توزیع ماکارونی کم و در نهایت گران شد
این روز‌ها توزیع ماکارونی در مغازه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ و کوچک سطح شهر کاهش یافته و علاوه بر کمبود این محصول، مردم برای خرید یک بسته ماکارونی ۵۰۰ گرمی، باید چیزی حدود ۵۰ هزار تومان پرداخت کنند که قطعا برای تهیه غذای یک خانواده ۴ نفره نیاز به دو بسته ماکارونی دارد.
مردم ناامید از بازار گوشت، مرغ و سایر اقلام خوراکی ضروری، به سمت خرید ماکارونی جهت سیر کردن شکم خود و اعضای خانواده رفته اند، اما این بازار نیز از تورم مواد غذایی به دور نماند و ماکارونی نیز در مسیر برچیده شدن از سفره‌های مردم قرار گرفت.
همواره زمانی که خبر کاهش تولید یا واردات کالای مورد نیاز در بین اذهان عمومی پیچیده می‌شد، مردم به سمت خرید و انبار آن کالا یا محصول می‌رفتند، اما امروز نکته قابل تأمل اینجاست که دیگر مردم از توان مالی برخوردار نیستند و هیچ تحرکی جهت انبار کردن ماکارونی حتی برای مدت زمان کوتاه هم ندارند.
همین که مردم بتوانند سفره امروز خود و خانواده خود را تأمین کنند گویی کاری بزرگ انجام داده اند چه برسد به اینکه بخواهند برای یک ماه خود ماکارونی انبار کنند.
انتظار برای تصویب افزایش قیمت ماکارونی
به تازگی نیز رسول مژده شفق، سخنگوی انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی گفته است تقاضای افزایش قیمت ماکارونی به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان داده شده است، اما هنوز این سازمان موافقت خود را اعلام نکرده است و ما منتظریم تا بررسی‌های لازم و اقدامات کارشناسی را انجام دهند و بر اساس آن نظر نهایی خود را اعلام کنند.
قیمت‌ها در بازار پُر تقاضای ماکارونی
داستان افزایش قیمت ماکارونی پیش از تصویب و ابلاغ، اعمال و اجرایی شده و نگرانی مصرف کننده از جریان افزایش قیمت این محصول پس از تعیین نرخ جدید ماکارونی است! هنوز درصد افزایش قیمت ماکارونی مشخص نیست، اما گمانه زنی‌ها از افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی این محصول خبر می‌دهد.امروز همان ماکارونی‌های مانده در قفسه فروشگاه ها، فاقد قیمت است و فروشندگان با مهارت همیشگی خود اقدام به مخدوش کردن قیمت‌های درج شده بر روی بسته‌های ماکارونی کرده و هر بسته از این محصول را با سلیقه خود قیمت گذاری می‌کنند.
دولت سال گذشته قیمت گندم را از ۲ هزار و ۷۰۰ تومان به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رساند و همین موجب شد تا ماکارونی ۲۰۰ درصد افزایش قیمت پیدا کند. البته دولت از سال گذشته تاکنون چندان اجازه افزایش قیمت نداد و همین موجب شد تا مصرف هم چندان تحت الشعاع قرار نگیرد.

در ادامه قیمت انواع ماکارونی در فروشگاه ها را مشاهده می کنید:
– ماکارونی فرمی، وزن ۵۰۰ گرم، قیمت درج شده ۱۱۷۰۰- قیمت فروش ۲۹۰۰۰ تومان
– اسپاگتی قطر ۱.۲ ، وزن ۷۰۰ گرم، قیمت درج شده ۳۹۰۰۰ – قیمت فروش ۵۰۰۰۰ تومان
– ماکارونی رشته‌ای ۱.۲ ، وزن ۷۰۰ گرم، قیمت درج شده ۱۷۴۰۰ – قیمت فروش ۳۴۰۰۰ تومان
– ماکارونی پیچی ، وزن ۵۰۰ گرم، قیمت درج شده ۱۵۳۰۰ – قیمت فروش ۳۱۰۰۰ تومان
– ماکارونی مخلوط سبزیجات – وزن ۵۰۰ گرم، قیمت درج شده ۲۷۰۰۰ – قیمت فروش ۴۹۰۰۰ تومان

 
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰ به این خبر امتیاز دهید

۰/۵

(۰ نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا