اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

ماشین جنگی صهیونیست‌ها چگونه در باتلاق جنین مدفون شد؟

دانستنی اقتصاد -گروه بین‌الملل: ارتش رژیم صهیونیستی هفته گذشته در پی تداوم عملیات‌های مقاومتی در شهر جنین، عملیاتی گسترده علیه مقاومت فلسطین به راه انداخت. صهیونیست‌ها این عملیات را با هدف از بین بردن توان تسلیحاتی و انسانی مقاومت فلسطین در اردوگاه جنین آغاز کردند.

ارتش رژیم صهیونیستی هجوم وحشیانه‌ای را علیه جنین آغاز کرد، اما همچون سوابق تقابل‌های نظامی گذشته برابر مقاومت فلسطین، با شکستی مفتضحانه پس از ۴۰ ساعت مجبور به عقب‌نشینی شد.

در اینجا در نظر داریم پیامدهای این شکست رژیم صهیونیستی و همچنین گرفتاری آن در تنگنای چگونگی مقابله با مقاومت در جنین را مورد بررسی قرار دهیم.

‌نزدیک به یک ماه پیش بود که ارتش رژیم صهیونیستی در یورش خود به جنین با واکنش غافلگیرانه مقاومت روبرو شد. صهیونیست‌ها گمان می‌کردند که مثل همیشه به جنین یورش می‌برند و مبارزان مقاومت در اردوگاه جنین را بازداشت می‌کنند، اما نیروهای مقاومت چندین بمب را در مسیر خودروهای نظامی ارتش رژیم صهیونیستی منفجر کردند و پس از ۲۰ سال مجبور شدند برای خروج ۸ نظامی زخمی خود از میدان نبرد، از بالگرد نظامی استفاده کنند و خودروهای نظامی خود را به سختی از جنین خارج کنند.

پس از این شکست، رژیم صهیونیستی، هجومی را تحت عنوان عملیات «خانه و باغچه» به اجرا گذاشت. ضربه‌زدن به مبارزان مقاومت در گردان‌های جنین، پایان‌دادن به نقش جنین به عنوان مقر گروه‌های مقاومت فلسطین در شمال کرانه باختری و همچنین آماده‌سازی مسیر بازگشت تشکیلات خودگردان به این اردوگاه، اهداف این عملیات عنوان شده بود؛ اردوگاهی که صهیونیست‌ها به دلیل حضور مبارزان مقاومت، آن را لانه زنبور نامیده‌اند.

پیشینه طولانی مبارزاتی جنین

تصاویر شهدای اردوگاه جنین، در جای جای دیوارها و کوچه و برزن‌های این اردوگاه به چشم می‌خورد؛ چراکه هر خانواده فلسطینی ساکن این اردوگاه دست‌کم یک شهید یا اسیر را در مسیر مقاومت تقدیم کرده است. این اردوگاه که در سال ۱۹۵۳ برای سکونت آوارگان جنگ سال ۱۹۴۸ بنا شده، از جایگاه والایی برخوردار است؛ چراکه نزدیک‌ترین اردوگاه به اراضی اشغالی ۱۹۴۸ است و پیشینه‌ای دور و دراز در مبارزه با اشغالگران صهیونیست دارد.

سال ۲۰۰۲، در جریان اجرای عملیات موسوم به «دیوار دفاعی» از سوی رژیم صهیونیستی، اردوگاه جنین در رأس فهرست اهداف رژیم صهیونیستی در کرانه باختری قرار داشت. در جریان این نبرد که نبرد جنین نام گرفت و بزرگترین عملیات نظامی رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ بود، مقاومت در اردوگاه جنین توانست ضربات مهلکی را به اشغالگران وارد کند. صهیونیست‌ها که از نظر نیرو و سلاح دست بالاتر را در اختیار داشتند و خود را «ارتش شکست‌ناپذیر» می‌دانستند، با ۲۳ کشته مجبور به عقب‌نشینی از اردوگاه جنین شدند و فلسطینیان ساکن این اردوگاه نیز در دفاع از سرزمین خویش ۵۶ شهید را تقدیم کردند.

ماشین جنگی صهیونیست‌ها چگونه در باتلاق جنین مدفون شد؟

پس از این نبرد، اردوگاه جنین طی جنگ‌های دیگر، به مقاومت در برابر اشغالگران ادامه داد. ساکنان این اردوگاه همزمان با ادامه مقاومت، به کمک برخی کشورها، ویرانی‌های ناشی از جنگ را از چهره اردوگاه زدودند و با انجام فعالیت‌های تجاری، اقتصاد اردوگاه را نیز توسعه دادند. در این میان رژیم صهیونیستی نیز با هدف صرف نظر جوانان فلسطینی از ادامه مقاومت، مانع از این پیشرفت نشد.

با آغاز سال ۲۰۲۰ و همه‌گیری کرونا، در اثر ممنوعیت‌های ناشی از این بیماری، اوضاعِ نسبتاً روبه‌رشد اردوگاه تغییر کرد و رو به وخامت نهاد. مشکلاتی چون توقف کمک‌های آمریکا و مصادره درآمدهای مالیاتی تشکیلات خودگردان از سوی اشغالگران، بر توانایی انجام تعهدات این تشکیلات در برابر اردوگاه اثر گذاشت و مشکلات تشکیلات خودگردان با تعلیق همکاری‌های امنیتی با رژیم صهیونیستی در اعتراض به معامله قرن ترامپ در سال ۲۰۲۰ به اوج خود رسید.

در این میان، پس از سال‌ها آرامش، به دلیل سیاست‌های سرکوب‌گرانه اشغالگران و همکاری‌های امنیتی میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان، مقاومت در کرانه باختری از سر گرفته شد و جنین که حتی یک روز هم از مقاومت دست بر نداشته بود، به کانون مبارزات فلسطینیان مبدل شد. در مقابل اشغالگران مجازات‌های بیشتری را برای ساکنان این منطقه اجرایی کردند.

در نتیجه اجرای سیاست محاصره و سرکوب از سوی رژیم صهیونیستی و خشم فلسطینیان از پایبندی تشکیلات خودگردان به تفاهمنامه‌های سیاسی با اشغالگران، پدیده مبارزه مسلحانه انفرادی یا تشکیل گروه‌های کوچک مسلح پدیدار شد. بسیاری از این مبارزان مسلح که اغلبشان پس از نبرد سال ۲۰۰۲ به دنیا آمده بودند، از پیوستن به گروه‌های شناخته‌شده فلسطینی خودداری می‌کردند وترجیح می‌دادند خودشان انتقام جنایات صهیونیست‌ها چون تداوم اشغال کرانه باختری، بمباران مداوم غزه، افزایش شهرک‌نشینی در قدس و خشونت شهرک‌نشینان که به شهادت افراد بی‌گناه و سوزاندن خانه‌ها و خودروهای فلسطینیان می‌انجامید را بستانند؛ جنایاتی که با چشمان خود، شاهد و ناظر آن بودند.

اشغالگران اصرار داشتند این مقاومت و ظهور پدیده «گرگ‌های تنها» را نمودِ اعتراض به فقر و تنگنای اقتصادی نشان بدهند، اما به اذعان کارشناسان صهیونیست این اقدام، ایده‌ای کاملاً گمراه‌کننده بود. در همین راستا مؤسسه پژوهش‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، در گزارشی تأکید کرد که پدیده مقاومت انفرادی، به آگاهی مبارزاتی برمی‌گردد که از افزایش سطح برخوردهای شدید با نظامیان اشغالگر و عدم سیطره تشکیلات خودگردان نشأت می‌گیرد.

بنابراین، گروه‌هایی همچون گردان جنین که پس از عملیات «تونل آزادی» و گریختن چند اسیر فلسطینی از زندان جلبوع در سال ۲۰۲۱ شکل گرفت و همچنین گروه عرین الأسود و دیگر گروه‌های مبارز فلسطینی، به سلاح‌های هجومی و تجهیزات انفجاری پیاده‌نظام، مجهز و وارد درگیری‌های شدید شبانه و بامدادی مکرر با نظامیان اشغالگر شدند.

جنین خطرناک‌تر از همیشه

یورش نزدیک به یک ماه پیش ارتش رژیم صهیونیستی به جنین، قویاً ثابت کرد که توانایی گروه‌های مسلح جنین در ساخت و توزیع بمب‌های سنگین و مرگ‌بار تا چه حدی توسعه یافته است. همچنین واکنش مقاومت به این یورش، نشان داد که دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نتوانسته اطلاعاتی در خصوص نقشه فلسطینیان جهت قراردادن تله‌های انفجاری بیش‌تر در مسیر نظامیان صهیونیست به دست آورد.

با پایان این یورش، راستگرایان تندروی صهیونیست، سر و صدای زیادی برای اجرای عملیات گسترده در مقیاس عملیات موسوم به دیوار دفاعی در سال ۲۰۰۲، با هدف جلوگیری از مبدل‌شدن جنین به یک غزه یا جنوب لبنان جدید، به راه انداختند.

در حال حاضر، خطر جنین بیش از هر زمان دیگری رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کند و برخورد با آن به اولویت راهبردی این رژیم برای تأمین امنیت اشغالگران مبدل شده است؛ چرا که علاوه بر توانایی‌های روزافزون، این مبارزان از حمایت گسترده مردمی برخوردارند و این همان دلیلی است که باعث شده رژیم صهیونیستی، استثنایی در آزار به اهالی جنین قائل نشود.

با این وجود به نظر می‌رسد که سیاست‌های سرکوب‌گرانه رژیم صهیونیستی نتیجه عکس داشته است. مؤسسه پژوهش‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد که اقدامات کنونی رژیم صهیونیستی ضدفلسطینیان ساکن کرانه باختری، زمینه خوبی برای افزایش روحیه مقاومت در میان فلسطینیان ایجاد کرده است. این گزارش، به نگرانی‌های اشغالگران، در خصوص برافروخته‌شدن شعله‌های انتفاضه‌ای جدید در کرانه باختری اشاره دارد.

ماشین جنگی صهیونیست‌ها چگونه در باتلاق جنین مدفون شد؟
صحنه‌ای از انتقال مجروحان صهیونیست از جنین

کابینه رژیم صهیونیستی با دشواری‌های متعددی در عملیات جنین روبرو شده است. از یک سو، رویارویی مسلحانه با گروه‌های مسلح فلسطینی در کوچه‌های تنگ اردوگاه جنین، به موضوعی تکراری و خسته‌کننده مبدل شده است و بیرون از اردوگاه نیز عملیات مسلحانه جریان دارد؛ اما بزرگ‌ترین مشکل رژیم صهیونیستی در حال حاضر، تعقیب مبارزان انفرادی یا گروه‌های مسلح با اعضای محدود است؛ زیرا این افراد از دید شاباک، پنهان هستند، نقشه‌های خود را با کسی در میان نمی‌گذارند و به اذعان صهیونیست‌ها مبارزان مقاومت با الهام شخصی به عملیات دست می‌زنند.

از سوی دیگر، زیرساخت‌های مسلحانه در جنین اوضاعی منحصر به فرد دارد که دست اشغالگران را در وارد نمودن ضربات گسترده به آن بسته است. سازمان‌های فلسطینی گوناگون چون جهاد اسلامی، حماس، و جبهه خلق آزادی فلسطین به شکل مستقل عمل می‌کنند (گرچه امکان هماهنگی میان آنان وجود دارد) و بر خلاف آنان در برخی مناطق مانند نابلس، مبارزان فلسطینی در سنگری واحد، مبارزه می‌پردازند و علاوه بر این، مبارزان مستقل نیز، در موقعیت‌های دیگری به مقاومت می‌پردازند. این شکل غیرمتمرکز گروه‌های مقاومت، در بسیاری موارد، کار را برای رژیم صهیونیستی در خصوص شناسایی محل‌های اختفای مبارزان مقاومت که برای رویارویی مستقیم از پناهگاه‌های خود خارج نمی‌شوند، دشوار کرده است.

جنین، باتلاق صهیونیست‌ها

به گزارش الجزیره، اریک مویال همانند برخی دیگر از فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری معتقد است باید راهبرد انتقال نبرد به زمین گروه‌های مقاومت فلسطین در مناطقی نظیر جنین اجرا شود. طبق این راهبرد به جای انتظار جهت اجرای عملیات مسلح ضد ارتش رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان صهیونیست و پاسخ به آن، نبرد به کرانه باختری و اراضی اشغالی ۱۹۴۸ کشیده می‌شود.

اما تجربه اتفاقاتی که برای ارتش رژیم صهیونیستی طی یورش‌های مکرر به جنین افتاده و کشته و زخمی‌شدن نظامیان این رژیم طی این یورش‌ها، نشان می‌دهد که این راهبرد به مثابه یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند. علاوه بر این مبارزان مقاومت در انتقام از حملات صهیونیست‌ها و شهادت فلسطینیان به دست آنان، عملیات‌های استشهادی را نیز به اجرا می‌گذارند.

با این وجود، رژیم صهیونیستی برای نجات خود از وضع کنونی، با افزایش تنش، در تلاش است که مشکل اردوگاه جنین را از طریق عملیات‌هایی چون عملیات «شکننده امواج» در مارس ۲۰۲۲ برطرف کند. این عملیات، برای انزوای اردوگاه جنین از دیگر مناطق کرانه باختری به دلیل هراس از الگو قرارگرفتن جنین برای مقاومت، به اجرا درآمده است. در این راستا طی ماه‌های گذشته شاهد یورش‌های پیاپی نظامیان زبده ارتش رژیم صهیونیستی چون نیروهای ویژه تیپ گولانی، نیروهای موسوم به مبارزه با تروریسم، یاماس و نظامیان لباس‌شخصی، به جنین و نابلس بوده‌ایم.

ماشین جنگی صهیونیست‌ها چگونه در باتلاق جنین مدفون شد؟

فرجام کلام

با وجود تشدید وحشی‌گری‌های رژیم صهیونیستی، شمار عملیات‌ها و میزان تخریب حملات گروه‌های مقاومت فلسطین افزایش یافته است؛ چرا که تنها گزینه پیش‌روی جوانان فلسطینی، به دست‌گرفتن سلاح برای دفاع از خود و دفاع از میهن است. در همین راستا، مبارزان جنین برای نخستین بار توانستند حملاتی راکتی به سمت اراضی اشغالی انجام دهند؛ امری که آغاز پیشرفت موشکی حماس در نوار غزه را به یاد ما می‌آورد.

اگرچه رژیم صهیونیستی تلاش داشت، این‌طور نشان بدهد که عملیات اخیر، موفقیت‌آمیز بوده و طی آن توانسته به افراد مسلح ضربه وارد کند و کارگاه‌ها و تجهیزات انفجاری آنان را نابود نماید، اما همین رژیم اذعان کرده که به محض خروج از جنین، مبارزان مقاومت که بیشترشان در جریان این عملیات پنهان شده بودند آمادگی خود را به دست خواهند آورد و کارگاه‌های تولید بمب‌های کنار جاده‌ای و تولید راکت را با شور و شوق بیشتر بازسازی خواهند کرد. از این رو، گستره درگیری‌ها بدون این‌که اشغالگران اهداف خود را به شکل کامل محقق کنند، همچنان باز خواهد ماند.

رژیم صهیونیستی در خصوص پرونده جنین، خود را در موقعیتی دشوار می‌بیند. از یک سو مایل است که تشکیلات خودگردان، سیطره خود بر اردوگاه جنین را بازیابد و از سوی دیگر، نمی‌خواهد کوچک‌ترین گامی را که از اهمیت وجودی یک حکومت فلسطینی قوی حکایت داشته باشد، بردارد؛ از این رو محتمل‌ترین سناریو، تداوم درگیری‌ها میان مقاومت و اشغالگران است. درگیری‌هایی که یکی پس از دیگری، اثبات کرده‌اند که رژیم صهیونیستی در برابر مبارزان مقاومت در میدان نبرد کاملاً درمانده است؛ مبارزانی که ثابت کرده‌اند برای اشغالگران در اراضی فلسطین، هیچ گلستانی وجود نخواهد داشت.

با وجود اینکه رژیم صهیونیستی هفته گذشته در راستای مقابله با عملیات‌های تیراندازی و موشکی مقاومت فلسطین در جنین، اقدام به اجرای یک عملیات نظامی گسترده کرد، اما در صحنه عملی با مقابله قوی مبارزان مقاومت از مسافت صفر، اهداف نظامی اشغالگران محقق نشد و آنها به مبنای رویه همیشگی خود رو به کودک کشی آوردند. در این جنایات آشکار ۱۳ فلسطینی به شهادت رسیدند که ۵ نفر از آنها کودک بودند! اما واقعیت این است که حملات موشکی روزهای اخیر علیه شهرک‌های صهیونیست‌نشین در اطراف جنین پس از پایان عملیات اخیر، اصلی‌ترین نشانه از شکست عملیات نظامی اخیر ارتش رژیم صهیونیستی علیه جنین است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا