اقتصادی

شرکت‌های برتر ایرانی در نیمه اول بهمن معرفی می‌شوند

دانستنی اقتصاد: نشست خبری بیست و ششمین سال رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران با حضور دکتر ابوالفضل کیانی بختیاری مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی و دکتر مجید درویش معاون مشاوره این سازمان برگزار شد.
به گزارش دانستنی اقتصاد ؛ کیانی با بیان این موضوع که رتبه بندی برترین شرکت‌های ایران در نیمه اول بهمن ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود گفت: شرکت‌های بزرگ برای اقتصاد کشور‌ها بسیار حائز اهمیت هستند، این شرکت‌ها اشتغال آفرینی بزرگ ایجاد می‌کنند همچنین باعث ایجاد تعامل و افزایش صادرات نیز می‌شوند؛ سازمان مدیریت صنعتی با توجه به جایگاه و رسالت خود، بحث ایجاد کلنیک‌های صنعت، واحدهای مشاوره صنعتی و توانمند سازی بنگاه‌های بزرگ را در دستور کار خود قرار داد و توانست ارتباط تنگاتنگی با شرکت‌های بزرگ ایجاد کند و به عنوان بازوی توانمند این شرکت‌ها عمل کند.
مدیر عامل سازمان مدیریت، با اشاره به بیست و ششمین سال برگزاری رتبه بندی شرکت‌های برتر کشور، این پایداری  و ماندگاری را به دلیل استفاده از روش شناسی علمی بیان کرد و ادامه داد: این سازمان توانسته است با روش شناسی علمی خطاهای گذشته خود را اصلاح کند و درصد خطا را به صفر برساند و اعتماد اجتماعی را نسبت به این سازمان جلب کند به نحوی که شرکت‌های بزرگ داوطلبانه و با اعتماد کامل تمامی اطلاعات خود را در اختیار این سازمان قرار می‌دهند.
وی بیان کرد: با انجام مطالعات بین المللی رتبه بندی این سازمان براساس معیارهای فورچون ۵۰۰ انجام می‌شود، معیارهای که هرساله مجله فورچون ۵۰۰ آمریکا، براساس آ‌ن ۵۰۰ شرکت برتر دنیا را معرفی می‌کند.
کیانی اهداف سازمان مدیریت صنعتی را از این رتبه بندی، تولید اطلاعات در خصوص بنگاه‌های اقتصادی کشور و شفاف سازی فضای کسب بیان کرد و افزود: این تولید اطلاعات می‌تواند به تحلیل‌های اقتصادی دقیق کمک کند، همچنین میزان اثرگذاری شرکت‌ها در اقتصاد ملی را مشخص می‌کند؛ بررسی نقش مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی ، ایجاد رقابت بین این بنگاه‌ها و کمک به برنامه ریزی اقتصادی در کشور، همگی به کمک اطلاعات استخراج شده از شرکت‌های برتر اتفاق می‌افتد.
مدیر عامل سازمان مدیریت گفت: این رتبه‌بندی می‌تواند به بنگاه‌ها نیز اطلاعات کاملی از وضعیت خود و رقبا بدهد و از این طریق به اعطلای برند و نماد تجاری شرکت‌ها در سطح ملی و بین الملل کمک کند؛ نتایج رتبه بندی همچنین اهمیت تحلیل‌گری مالی برای شرکت‌ها نیز دارد و سعی براین است که با نتایج موفقی که در اختیار سازمان مدیریت صنعتی است، اطلاعات و تحلیلی‌های جامعی در قالب کتابچه در اختیار این بنگاه‌ها قرار گیرد که بتوانند اطلاعات خود را به روز کنند.
وی ادامه داد: از دیگر نتایج رتبه بندی، تدوین اطلاعات برای سازمان‌ حاکمیتی و سیاست‌گذاران اقتصادی است که می‌تواند به تدوین برنامه‌های کشور در سیاست‌های اقتصادی کمک کند.
کیانی بیان کرد: برای رتبه بندی شرکت‌ها سی و سه شاخص مورد نظرماست به طور مثال شاخص درآمدزایی، شاخص بهره‌وری، شاخص بازار و شاخص‌های از این دست که بیانگر اطلاعات کاملی در مورد شرکت‌ها است؛ از سال گذشته با توجه به اهمیت ویژه  شرکت‌های دانش بنیان ، این شرکت‌ها نیز در این رتبه‌بندی قرار گرفتند که با توجه شاخص‌های مورد نظر سازمان ۵۰ شرکت دانش بنیان در لیست قرار گرفتند.
معاون مشاوره سازمان مدیریت صنعت بیان کرد: مهم‌ترین شاخص برای انتخاب شرکت‌های برتر، شاخص درآمد است چرا که این شاخص نشان‌دهنده میزان بزرگی شرکت است و میزان تاثیرگذاری این شرکت در اقتصاد کشور را بیان می‌کند؛ سی و دو شاخص‌های دیگر نیز بیانگر عملکرد شرکت‌ها در سال مالی به خصوص است و چون شاخص‌ها کمی و از صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت‌ها به دست می‌آید قابل استناد هستند.
مجید درویش گفت: براساس گزارش تحقیقی که سال ۹۵ انجام گرفت نشان می‌دهد در اقتصاد ما تنها ۴ درصد مجموع شرکت‌های کشور، شرکت بزرگ هستند این در حالی است که  آمار بیانگر این مسئله است که کشور‌های که اقتصاد بزرگ بیشتری دارند اقتصاد قوی‌تری دارند؛ ۴ درصد شرکت‌های بزرگ از نظر اشتغالزایی سهمی ۴۷ درصدی است، از نظر شاخص ارزش افزوده نیز سهم این شرکت‌ها ۹۰ درصد است .
وی ادامه داد: در رتبه‌بندی سال گذشته ، گروه فراورده‌های نفتی ایران سهم ۱۷ درصد گروه پتروشیمی ۱۶ درصد و گروه فلزات سهم ۱۵ درصدی داشتند و بانک‌ها و موسسات اعتباری در رتبه بعدی قرار گرفتند
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ میانگین امتیازات: ۴.۵ / ۵. تعداد امتیازات: ۱۱۳ به این خبر امتیاز دهید

۰/۵

(۰ نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا