اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

غفلت از نقش بازارچه‌ها در توانمندسازی اقتصاد روستایی

دانستنی اقتصاد، گروه استان‌ها- سمانه صادقی: روستای واسکس یکی از روستاهای شهرستان قائمشهر به شمار می‌رود که با تلاش و همت روستاییان و صندوق خرد، بانوان آن اقدام به برپایی نمایشگاه و بازارچه محلی کرده‌اند تا دست ساخته‌ها و تولیداتشان را به نمایش بگذارند.

این روستا از جمله روستاهای قدیمی و کهن مازندران به شمار می‌رود که دارای ۴۵۰ خانوار با بیش از هزار و ۸۵۰ نفر جمعیت است که به دلیل اجرای طرح هادی و وجود آب بندان و تپه ماهورهای زیبا، و همچنین واقع شدن امامزاده سید ذکریا (ع) و چشمه هزارون مقصد سفر بسیاری از مسافران و گردشگران است.

راه اندازی بازارچه‌های محلی در مناطق روستایی در جذب گردشگر تأثیر بسزایی دارد و می‌تواند مدت اقامت آنها را در مناطق روستایی افزایش دهد. از طرفی متغیرهای مختلفی همچون کیفیت محصولات محلی، فضای بازار، جذابیت بازار و زمان تشکیل بازار نیز به جذب بیشتر گردشگر کمک می‌کند.

اداره شدن اقتصاد روستا به دست مردم با برپایی بازارچه‌های محلی

کمال علیپور نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امسال سال رشد تولید و مهار تورم است اظهار داشت: اگر قرار است مهار تورم انجام شود حتماً باید به مقوله تولید خیلی بپردازیم.

وی در گفتگو با دانستنی اقتصاد با اشاره به اینکه پایه و اساس تولید باید از همین روستاها آغاز شود، افزود: امسال در بودجه برای مشاغل خانگی و کارهای دستی و خرد ۳۸ میلیارد تومان پول پیش بینی شده که از محل تبصره ۱۴ هدفمندی یارانه‌ها است.

علیپور در ادامه گفت: آن دسته از افرادی که تولید دارند می‌توانند با تولیدات خرد در این بازارچه‌ها حضور پیدا کنند کم کم به سمت برند سازی بروند. این افراد می‌توانند از بند تبصره ۱۸ از ۱۰۰ تا ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنند.

نماینده مردم قائمشهر با تأکید بر اینکه بازارچه باید دائمی باشد، بیان کرد: دائمی بودن این بازارچه‌ها کمک می‌کند تا اقتصاد روستا به دست خود مردم اداره شود.

غفلت از نقش بازارچه‌ها در توانمندسازی اقتصاد روستایی

تقویت ظرفیت‌های محلی زنان

اسماعیل نامدار رئیس شورای روستای واسکس نیز در گفتگو با دانستنی اقتصاد بابیان اینکه برپایی بازارهای بومی محلی و عرضه تولیدات و محصولات محلی محاسن فراوانی دارد، گفت: مشارکت زنان هنرمند و توانمند روستایی در بازارهای محلی به اقتصاد خانوارهای روستایی کمک می‌کند.

وی افزود: بازارهای دوره‌ای و محلی، نهادهایی سنتی هستند که در گذر زمان تحول یافته و شکل کنونی خود را یافته‌اند. بازارهای محلی می‌توانند مناسب‌ترین مکان جهت فروش محصولات و تولیدات کشاورزی بومی و صنایع دستی روستایی بدون واسطه در راستای اقتصاد مقاومتی و اشتغال زایی مولد باشند.

غفلت از نقش بازارچه‌ها در توانمندسازی اقتصاد روستایی

عضویت بیش از ۷۰۰ نفر در صندوق خرد زنان روستایی قائمشهر

معصومه صفری نماینده دولت حمایت از صندوق خرد زنان روستایی شهرستان قائمشهر در گفت و گو با دانستنی اقتصاد اظهار داشت: تنها صندوق خرد زنان روستایی استان است که در قائمشهر تشکیل شد این صندوق ۷۲۶ عضو و حدود ۱۸ تا از روستاهای شهرستان عضو این صندوق هستند.

وی هدف از برپایی این بازارچه را فروش بهتر و مستقیم تولیدات زنان روستایی دانست و افزود: تسهیلاتی در بخش کشاورزی به این زنان داده شد برای توسعه تولیدات محصولات و بفروش برسانند.

صفری در پایان گفت: خوشحالیم توانستیم دومین بازار را در روستای واسکس برگزار کنیم و امیدواریم حمایت مسئولین را در این حوزه داشته باشیم تا بتوانیم این کار را افزایش دهیم

بازارچه محلی روستای واسکس با ۱۷ غرفه از محصولات و دست ساخته‌های بانوان منطقه روزهای پایانی هر هفته برگزار می‌شود و توانسته در رونق اقتصاد خانوارهای محله نقش بسزایی داشته باشد و برخی دیگر از روستاهای مازندران نیز از این روستا الگو گرفته است.

در سال جاری توانمندسازی اقتصادی ۵۰۰ روستا در مازندران هدف گذاری شده است و در قالب این برنامه قرار است با اجرای طرح‌های مختلف از جمله برپایی نمایشگاه‌ها، نسبت به ارتقای درآمد و بهبود سطح زندگی روستاییان اقدام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا