اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

عراقی‌ها چگونه اقدام موهن سوئد علیه قرآن را پاسخ دادند؟

دانستنی اقتصاد، گروه بین الملل: میدان التحریر بغداد، یک بار دیگر صحنه تجمع مردم این کشور شد. اما آنان، این بار، برخلاف دفعات پیشین، نه برای اعتراض به دولت عراق، بلکه برای نشان دادن وحدت و خشم خود در برابر اقدامات موهن سوئد، گرد هم آمدند و شعار دادند.

دولت سوئد، یک بار دیگر به بهانه ضرورت دفاع از آزادی بیان، مجوز داد تا در روز پنجشنبه در مقابل سفارت عراق در استکهلم، قرآن کریم و پرچم عراق سوزانده شود. این واقعه، واکنش مردم عراق و هجوم معترضین به سفارت عراق را به دنبال آورد. در آغاز گفته می‌شد که تظاهرات معترضین توسط حامیان مقتدی صدر به راه انداخته شده اما بعداً مشخص شد که همه طیف‌های سیاسی عراق از اقدام موهن دولت سوئد، خشمگین شده اند.

مسلمانان معترض عراقی با در دست داشتن عکس‌هایی از مجتهدین و رهبران دینی و همچنین عکس‌های شهدا و بزرگان محور مقاومت به دولت سوئد اعتراض کردند.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق صبح روز پنجشنبه با حضور وزرای امور خارجه، کشور، رئیس آژانس امنیت ملی، معاون سازمان اطلاعات ملی، یک نشست فوق العاده برگزار کرد. در این نشست، ضمن اتخاذ مواضع ملی در برابر اقدام موهن سوئد، به این موضوع پرداخته شد که آتش زدن سفارت به عنوان یک نقض امنیتی محکوم شده و باید تدابیر لازم برای تأمین امنیت دیپلمات‌های سوئدی لحاظ شود که باید فوراً رفع شود و بی توجهی مسئولان باید بررسی شود. پس از این نشست، دفتر نخست وزیری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت عراق از طریق مجاری دیپلماتیک به سوئد اعلام کرده است که در صورت تکرار آتش زدن قرآن کریم و صدور مجوز به بهانه آزادی بیان، کلیه روابط دیپلماتیک خود را با سوئد قطع خواهد کرد».

اخراج سفیر سوئد از بغداد

اتفاقاتی که با تکرار اقدام زشت سوئد روی داد، طی روزهای گذشته مجموعه‌ای از واکنش‌ها و رویدادهای جدید را به دنبال آورد. در آغاز، معترضین به سفارت سوئد حمله کردند و سپس، دولت عراق از سفیر سوئد خواست در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بغداد را ترک کند. در نخستین واکنش داخلی به خبر اخراج سفیر سوئد، هادی العامری رئیس ائتلاف فتح، از تصمیم بغداد حمایت کرده و آن را اقدامی به جا دانست. همچنین احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق خبر صدور دستور اخراج سفیر سوئد را منتشر کرد و اعلام شد که شیاع السودانی نخست وزیر عراق دستور داده که کاردار دولت او از استکهلم به بغداد بازگردد.

اخراج سفیر سوئد از عراق، با حمایت بسیاری از مقامات و نهادها روبرو شد. اداره اوقاف اهل تسنن عراق از این اقدام حمایت کرده و خواستار تحریم کامل کشور سوئد شد. محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق اعلام کرد: «از تصمیم دولت عراق برای قطع روابط دیپلماتیک با سوئد حمایت می‌کنیم».

در همین حال، اقلیم کردستان عراق نیز اعلام کرده که فعالیت دفتر نمایندگی خود در استکهلم سوئد را به حالت تعلیق درآورده است.

رئیس جمهور عراق؛ اعتراض به سوئد را حق مردم دانست

دکتر لطیف جمال رشید رئیس جمهور عراق نیز با صدور بیانیه‌ای، سوزاندن قرآن کریم و پرچم عراق در سوئد را به شدت محکوم کرده و آن را رفتاری دور از تعهد و مسئولیت دانست. در بیانیه ریاست جمهوری عراق آمده است: «با تعجب فراوان، شاهد این بودیم که در رفتاری عاری از تعهد و مسئولیت، کتاب مقدس خداوند و پرچم کشورمان عراق را سوزاندند. ما این رفتار را به شدت محکوم می‌کنیم. از طریق مجاری دیپلماتیک از سوئد می‌خواهیم، به اعتقادات و مقدسات ما احترام بگذارد و با اقدامات غلط، عواطف مردم ما را جریحه دار نکند. بنابراین لازم است جلوی این تخلفات گرفته شود و پایان یابد.»

رئیس جمهور عراق، در ادامه از حق بیان مسالمت آمیز برای اعتراض به این اقدامات، با در نظر گرفتن مسئولیت کشور در حفظ سنت‌های دیپلماتیک و پیروی از آداب و رسوم و قوانین بین المللی حمایت می‌کند.

نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی برگزار شود

فواد حسین معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه عراق در یک گفتگوی تلفنی با نمایندگی دائم عراق در جده، خواستار آن شد که هر چه سریع‌تر، نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی (OIC) در مورد توهین به مقدسات اسلامی برگزار شود. وی همچنین یادداشتی را در مورد تحولات اخیر برای اتحادیه عرب ارسال کرد.

فواد حسین اعلام کرده که اقدامات دولت عراق، واکنشی به محکوم کردن آتش زدن قرآن کریم، در نظر گرفتن چارچوبی به نام احترام به ادیان آسمانی و اقدامات فوری برای مبارزه با اسلام هراسی است.

اریکسون حق فعالیت ندارد

به دنبال اتخاذ مواضع محکم دولت و ملت عراق در برابر اقدامات موهن سوئد، اداره رسانه و ارتباطات عراق مجوز فعالیت شرکت مخابرات سوئدی اریکسون را تعلیق کرد. این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «علی مؤید، رئیس مرکز رسانه ها و ارتباطات عراق، مجوز شرکت مخابرات سوئدی اریکسون در عراق را به دلیل صدور مجوز سوزاندن قرآن کریم و پرچم عراق، به حالت تعلیق درآورده است. همچنین هیام الیاسری، وزیر ارتباطات عراق در واکنش به تکرار هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، همکاری با تمامی شرکت‌های سوئدی را ممنوع اعلام کرد».

شرکت سوئدی اریکسون، مجموعه قابل توجهی از زیرساخت‌های مخابراتی در عراق و اقلیم کردستان را به وجود آورده و شرکت‌های بزرگی همچون کوررک تلکام، زین و آسیاسل، از زیرمجموعه‌های آن هستند. این همان شرکتی است که در سال ۲۰۱۹ میلادی، به ارتباط با داعش و دادن رشوه به مقامات دولتی متهم شده و به میزان ۲۰۷ میلیون دلار جریمه پرداخت کرده بود.

همچنین در پاسخ به درخواست برخی از فعالان سیاسی برای توقف پرواز از عراق به سوئد، جهاد کاظم، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری عراق اعلام کرده که هیچ پرواز مستقیمی از طریق خطوط هوایی بین فرودگاه‌های عراق و سوئد برقرار نیست. وی همچنین گفته است: «هر تصمیمی که از سوی دولت عراق در مورد مسائل هوانوردی با سوئد یا کشورهای دیگر اتخاذ شود، به آن پایبند خواهیم بود».

رویکرد عجیب رسانه‌های غربی

تحولات روی داده در استکهلم و بغداد، در اغلب رسانه‌های جهان و منطقه، بازتاب وسیعی داشته است. اما نکته مهم اینجاست که بسیاری از رسانه‌های غربی، در پوشش اخبار بغداد، صرفاً به حمله معترضین و آتش زدن سفارت سوئد اشاره کرده و از سوزاندن قرآن مجید و توهین به مقدسات مسلمانان، سخنی به میان نیاوردند. اغلب رسانه‌های آمریکایی و اروپایی، برای پرداختن به خبر اعتراضات مسلمانان در عراق و در برابر سفارت سوئد، از این کلید واژه استفاده کردند: «اعتراضات قرآن» (Quran protest).

سی. ان. ان نوشت: «در بغداد، معترضان به سفارت سوئد هجوم بردند. آنان از تصمیم پلیس سوئد مبنی بر اعطای مجوز برای تظاهرات در مقابل سفارت عراق در استکهلم خشمگین شده بودند».

پایگاه اینترنتی رادیو سوئد نیز در خبری، بدون اشاره به سوزاندن قرآن مجید در استکهلم، چنین نوشت: «عراق در واکنش به تظاهرات بعد از ظهر پنجشنبه در مقابل سفارت عراق در استکهلم، به سفیر سوئد در بغداد گفته است که این کشور را ترک کند. بغداد همچنین مجوز فعالیت شرکت سوئدی اریکسون در خاک عراق را پس گرفتند. این در حالی است که پلیس استکهلم، اجازه برگزاری تظاهرات داده بود و سخنگوی پلیس رسماً اعلام کرده که صدور این مجوز، مطابق قانون اساسی سوئد بوده است».

مواجهه دورویانه اتحادیه اروپا

در روزهای گذشته، مقامات اروپایی در مورد توهین به مقدسات دینی مسلمانان سکوت کرده اند. اما سریعاً به حمله معترضین به سفارت سوئد در بغداد، واکنش نشان دادند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از مقامات عراقی خواست؛ طبق کنوانسیون وین از اماکن دیپلماتیک محافظت کنند. او ابراز امیدواری کرد که عراق با اتخاذ تدابیر امنیتی، مانع از تکرار این حملات شود. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین ابراز امیدواری کرد که روابط بغداد با استکهلم به وضع عادی برگردد.

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد نیز تاکید کرد که حمله به سفارت کشورش در بغداد «غیرقابل قبول» است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز حمله به سفارت سوئد در بغداد را محکوم نموده و نیروهای امنیتی عراق را به انفعال متهم کرد.

اتفاقاتی که روی داده، نمونه‌های روشنی از تبعیت مقامات غربی از استاندارد دوگانه، اسلام هراسی و تبعیض است. کتاب مقدس مسلمانان در پایتخت یک کشور اروپایی در حالی سوزانده می‌شود که به بهانه آزادی بیان، حق برگزاری هر گونه تجمع و گردهمایی در قانون اساسی سوئد تضمین شده است. اما، قوانینی که توهین به مقدسات را در سوئد ممنوع کرده بود، از دهه ۱۹۷۰ تاکنون لغو شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا