اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشده

ترامپ، نگران اما مُصر/ مرد جنجالی، آماده نبرد با دو جمهوری خواه گردن کلفت و دادگاه/ دونالد از نبرد حساس زنده بیرون می آید یا می میرد؟

به گزارش خبر فوری، با نزدیک شدن به انتخابات درون حزبی ریاست جمهوری آمریکا بسیاری از رسانه ها به تحلیل وقایع می پردازند.

همانطور که انتظار می رود، دونالد ترامپ، کاندیدای جنجالی انتخابات بیش از همه مورد توجه است و روزی نیست که یکی از رسانه ها به او نپردازد. کاندیدا شدن ترامپ در هاله ای از ابهام قرار دارد. او با انبوهی از پرونده های مفتوح قضایی مواجه است و این پرونده ها می توانند کار او را در انتخابات ۲۰۲۴ سخت کنند. با این حال، ترامپ مُصر است که در انتخابات نامزد شود.

در همین رابطه، نشریه تایمز تحلیلی نوشته که به خلاصه آن اشاره می کنیم.

ترامپ نامزد انتخاباتی می‌شود؟

در ماه‌های اول ریاست‌جمهوری ترامپ، جان کاسیچ، فرماندار وقت اوهایو، در مورد رقیب سابقش اظهار نظر جالبی – اگر نگوییم کاملاً بدیع – داشت: «شما حیوانی را بدون بند و افسار در گوشه‌ای رها نمی‌کنید. [پس] شما یک سیاستمدار را هم نباید بدون افسار در گوشه ای قرار دهید… اگر چنین نکنید پس باید منتظر حمله او هم باشید.» ارزیابی کاسیچ از رویکرد و عملکرد ترامپ درست بود، و این خطری است که با مطرح شدن مجدد نام رئیس‌جمهور سابق، دوباره ظاهر شده است.

ترامپ در سه پرونده قضایی جداگانه تحت کیفرخواست قرار دارد و با قید وثیقه آزاد است. چهارمین پرونده خارج از جورجیای او، ممکن است در این هفته تشکیل شود. این محاکمه ها ترامپ را دقیقاً در زمانی که باید توجه رای دهندگان را جلب کند، هفته ها معطل دادگاه و وقایع قضایی کرده و علیرغم اینکه در صدر نظرسنجی‌های جمهوری‌خواهانی که به‌دنبال نامزدی ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۴ هستند، قرار دارد اما تهدیدات مربوط به وضعیت نامزدی انتخاباتی و آزادی اش به اندازه‌ای واقعی است که او را در شرایط بسیار سختی قرار داده است.

ترامپ ترسیده است

فعالیت ترامپ در شبکه های اجتماعی در حال بیشتر شدن است. او در Social Truth دائما پست می زند و به منتقدانش حمله می کند. او حتی به مگان راپیو، کاپیتان تیم ملی فوتبال آمریکا، حمله کرده است. این حملات ما را به یاد فعالیت ترامپ در توییتر قبل از انتخابات ۲۰۱۶ می اندازد.

با این حال، فعالیت ترامپ در شبکه های اجتماعی نشان می دهد او برای اولین بار از زمانی که در سال ۲۰۱۵ به رقابت های ریاست جمهوری پیوست، واقعاً ترسیده است. مثل اینکه  بالاخره متوجه شده است که قدرت او بی حد و حصر نیست. مهارت و قدرت ترامپ در به چالش کشیدن گروه ها و مخالفان سیاسی مختلف، از همان مبارزات انتخاباتی نخستین مشهود بود. اگر هر نامزد دیگری به جای او بود با آن همه اشتباهات، رسوایی ها و گاف ها از بین می رفت. با این حال، ترامپ از پس مشکلات برآمد و به پیروزی رسید.

با این حال، حالا مشکلات جدی تر شده اند. ترامپ مدت‌هاست که از حمله به کسانی که از نظر او به اندازه کافی وفادار نیستند، لذت می‌برد. هیچ کس از نیش زبان او مصون نبوده است، خواه رقبای واقعی مانند تد کروز یا مارکو روبیو، خواه افراد منتقد معمولی مانند پاپ فرانسیس، جورج دبلیو بوش، و مگین کلی. اما اکنون جهت و روش حملات ترامپ تغییر کرده است. او  قبلا موشک‌های خود را بدون هدف رها می کرد اما اکنون مستقیم‌تر و در پاسخ به رقبای واقعی اش، آنها را نشانه  می‌ گیرد.

به نظر می رسد واکنش ترامپ تاکتیکی تر از گذشته شده باشد. او می داند در داخل حزب جمهوری خواه مخالفانی جدی دارد و برای رئیس جمهور شدن باید ابتدا از شر آنان خلاص شود. به همین دلیل، هدفمندتر عمل می کند.

جنگ ترامپ و دیسانتیس

ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا را در نظر بگیرید. او نزدیکترین رقیب ترامپ در انتخابات درون حزبی است. میان مرید و مراد دیروز، حالا جنگی واقعی در گرفته است. دیسانتیس در مصاحبه ای که این هفته از شبکه خبری NBC پخش شد، سرانجام برای اولین بار صراحتا در مقابل ترامپ ایستاد و دعاوی او در انتخابات سال ۲۰۲۰ را زیر سوال برد.  دیسانتیس پس از بیش از هزار روز طفره رفتن از تایید مشروعیت بایدن، سرانجام به این نتیجه رسید که زمان آن رسیده است که با ترامپ مانند مردی که باید از سلطنت خلع شود، رفتار کند.

سایه ترامپ تا پیش از این، بالای سر دیسانتیس بود و او نوعی ترس آمیخته با احترام نسبت به ترامپ داشت اما حالا آن ترس ریخته است. دیسانتیس علنا به ترامپ حمله می کند. او اخیرا در انتقادی ظریف و ماهرانه نسبت به ترامپ گفت: من خودم را اهل سرگرمی نمی دانم. “من یک رهبر هستم. و این چیزی است که شما به خاطر آن، از من حمایت می کنید.”

به نظر می رسد جایگاه دیسانتیس در روزهای اخیر، در کشاکش مبارزه با ترامپ، قوی تر شده است. تا همین اواخر، تنها کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی، منتقد بی‌رحمانه بازگشت ترامپ به قدرت بود، اما اکنون به تعداد منتقدان افزوده شده و در راس این مخالفان نیز ران دیسانتیس قرار دارد. به هر حال، ۷۸ اتهام قضایی حتی به ضعیف ترین نامزدها هم اجازه می‌دهد تا حداقل این سوال را درباره توانایی واقعی ترامپ در رقابت مجدد با جو بایدن مطرح کنند. دسانتیس در آخرین تور خود در آیووا، گفت: این انتخابات برای تعیین سرنوشت ۲۰ ژانویه ۲۰۲۵ برگزار می شود، نه ۶ ژانویه ۲۰۲۱. مقصود او این بود که ترامپ توانایی سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰ را ندارد و ضعیف تر از همیشه است.

جنگ رئیس و معاون/ ترامپ و مایک پنس به جنگ هم می روند

همزمان، معاون رئیس جمهور سابق، مایک پنس – کسی که چهار سال به عنوان یار وفادار  ترامپ خدمت کرد – شروع به تجدید انتقادات خود از ترامپ کرده و در نتیجه، خشم او را برانگیخته است. در حالی که پنس همواره مخالفت خود را نسبت به ترامپ و به ویژه رفتارش در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ اعلام کرده، اخیراً شدت انتقادات خود را افزایش داده است. این تصادفی نیست، که ترامپ هم بیشتر حملات علنی خود را علیه پنس داشته است، زیرا متوجه شده که معاون سابقش تهدیدی واقعی برای مشکلات قانونی او به شمار می رود. چون پنس هم صاحب نفوذ است و هم مدارک و شواهد زیادی علیه ترامپ دارد.

متحدان ترامپ نیز واکنش علیه پنس را آغاز کرده اند. هفته گذشته در نیوجرسی، گروهی با حمل تابلوهایی در دست، پنس را خائن می نامیدند. در داخل حزب جمهوری خواه نیز، بدبینان و موافقان ترامپ بی‌درنگ از پنس پرسیدند که چرا اقداماتی برای حفظ ترامپ در قدرت،  بعد از شکست انتخاباتی انجام نداده است. پنس بدون تعلل گفت که از قانون اساسی پیروی می‌کند و حاضر نیست به بقاء ترامپ در قدرت کمک کند.

حالا جنگ پنس و ترامپ شدت گرفته و ممکن است بیش از پیش سرنوشت ترامپ را با ابهام مواجه کرده و او را به شکست نزدیک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا