ضرورت تشکیل نهاد تنظیم گر برای تصمیمات دیپلماسی اقتصادی
در نشست هماندیشی اتاق ایران درباره طرح دوفوریتی«دیپلماسی اقتصادی»،بر ضرورت تشکیل یک نهاد تنظیمگر قدرتمند، برای مدیریت سیاستها و تصمیمات دیپلماسی اقتصادی تاکید و مقرر شد تا نظرات بخش خصوصی به مجلس ارسال شود.
به گزارش دانستنی اقتصاد ، همزمان با اعلام وصول طرح دوفوریتی دیپلماسی اقتصادی از سوی تعدادی از نمایندگان در مجلس، اتاق ایران در یک نشست هماندیشی با حضور غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، حسین سلاحورزی نایبرئیس و جمعی از مدیران و دستاندرکاران کمیسیونهای تخصصی و اتاقهای مشترک به بررسی ابعاد این طرح و ارائه پیشنهادات برای تقویت جایگاه بخش خصوصی در آن پرداختند.
غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در این نشست با بیان اینکه متأسفانه بخش خصوصی دیرتر از همه در جریان طرح دیپلماسی اقتصادی قرار گرفته و حالا فرصت کوتاهی برای بیان نظرات خود دارد ادامه داد: از آنجا که فرصت کمی وجود دارد بخشهای مختلف اتاق باید تا پایان هفته پیشنهادات و نظرات خود را مطرح کنند تا هفته آینده بتوانیم جمعبندی نهایی را به مجلس ارسال کنیم.
او با اشاره به نشست خود با عزتالله اکبری تالارپشتی نماینده تهران و طراح اصلی این طرح بیان کرد: طراحان این طرح معتقدند به دنبال تقویت جایگاه بخش خصوصی در دیپلماسی اقتصادی هستند و از این منظر آمادگی خود را اعلام کردند تا نظرات بخش خصوصی را در این طرح بگنجانند.
شافعی افزود: برخی موضوعات از جمله موضوع واگذاری اعزام رایزنهای بازرگانی به بخش خصوصی، توسعه صادرات مجدد و عدم توقف صادرات یک کالا به دلیل کمبود آن در کشور با استفاده از روشهای جایگزین، تقویت اثربخشی اتاقهای مشترک در روابط برونمرزی، چگونگی اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری از منظر اتاق ایران، از جمله مواردی است که طراحان این طرح آماده دریافت دیدگاههای اتاق ایران و بخش خصوصی درباره آنها هستند تا پیش از قانونی شدن این طرح در متن تهیه شده اعمال کنند.
بخش خصوصی پیشنهادات مبتنی بر اهداف واقعی و عملیاتی ارائه کند
حسین سلاح ورزی نایبرئیس اتاق ایران هم با اشاره به ماده واحده طرح دیپلماسی اقتصادی گفت: به نظر میرسد این طرح خیلی کلیتر از آن باشد که بتواند بر توسعه تجارت خارجی اثر گذاشته و با اهداف مورد نظر طراحان آن را برآورده کند اما با این حال کار نمایندگان در تدوین آن ارزشمند است.
او تأکید کرد: لازم است بخش خصوصی پیشنهادات مبتنی بر اهداف واقعی و قابل اندازهگیری برای عملیاتی شدن این طرح ارائه دهد.
سلاح ورزی یادآوری کرد: نکته دیگر در مورد این طرح این است که محل تأمین بودجه برای اجرای وظایف مختلفی که طراحان در نظر گرفتهاند دیده نشده است.
او گفت: گذشته از موضوع این طرح، از یک ماه پیش بعد از گفتوگو با رئیس اتاق ایران تصمیم گرفتیم تلاش کنیم امسال با استفاده از ظرفیت اتاقهای مشترک، تشکلها و کمیسیونهای مختلف اتاق در راستای توسعه دیپلماسی اقتصادی تلاش کنیم. گفتوگوها در نهایت به تهیه نقشه راهی منجر شد که پیشنویس آن تهیه شده است و حالا همزمان با دنبال شدن این طرح میتوان آن را هم مد نظر قرار داد.
چهره سیاسی سفارتخانهها به چهره اقتصادی تغییر کند
محمدرضا رمضانی معاون امور مجلس اتاق ایران هم با اشاره به اینکه طرح دیپلماسی اقتصادی مبتنی بر سه محور دسترسی به بازارهای خارجی، جذب سرمایهگذاری خارجی و اثرگذاری بیشتر بر تعاملات، اسناد و فرآیندهای بینالمللی تدوین شده است گفت: باید از فرصت کوتاه پیش آمده استفاده کرد تا برای چالشهای بخش خصوصی در حوزه دیپلماسی اقتصادی راه حل مناسبی در متن قانون بگنجانیم.
او ادامه داد: متأسفانه وضعیت سفارتخانههای ایران به گونهای است که فعالان اقتصادی رضایتمندی از عملکرد آنها ندارند و لازم است که چهره سیاسی سفارتخانهها به چهره اقتصادی تغییر کند. همچنین نقش استانها، ترانزیت و گمرک و … در تقویت دیپلماسی اقتصادی باید روشن شود.
نهاد تنظیمگر دیپلماسی اقتصادی با محوریت اتاق و وزارت خارجه تشکیل شود
آل اسحاق رئیس اتاق ایران و عراق با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی رابطه بین ثروت و قدرت است ادامه داد: با این تعریف دو مؤلفه اقتصاد و سیاست باید به گونهای سامان داده شود که در یک نهاد حقوقی و قانونی عملیاتی باشند.
او با اشاره به اینکه سامان روابط سیاسی بر عهده وزارت خارجه است افزود: برای سامان بخش اقتصادی تنها نهادی که میتواند مؤثر و پاسخگو باشد اتاق ایران است.
آل اسحاق با طرح این پیشنهاد که تشکیل نهادی مرکب از اتاق ایران و وزارت خارجه در طرح دیپلماسی اقتصادی گنجانده شود بیان کرد: اگر یک نهاد حقوقی و قانونی با محوریت اتاق و وزارت خارجه شکل بگیرد تا تنظیمگر تصمیمات دیپلماسی اقتصادی بوده و این تصمیمات از درون این نهاد بیرون بیاید میتوان به موفقیت طرح امیدوار بود.
او با تأکید بر اینکه اگر تقویت روابط اقتصادی برای دولت مهم است باید هزینههای آن را پرداخت کند ادامه داد: تصور اینکه تصمیماتی بدون هزینه بگیریم ممکن نیست. مثلاً باید بودجه رایزنهای اقتصادی از سوی دولت دیده شود. به علاوه باید در این طرح ترتیبی داده شود که اگر در روابط اقتصادی با کشوری شاهد افت بودیم باید وزیر امور خارجه پاسخگو باشد. همچنین باید دولت ملزم شود که اگر تغییری در قوانین صادراتی انجام داد که منجر به خسارت صادرکننده شد این خسارت را پرداخت کند.
با همکاری اتاقهای مشترک نقشه راه ۵ ساله برای تجارت خارجی تدوین شود
یونس ژائله رئیس اتاق تبریز هم با تأکید بر اینکه نقشه راه اقتصادی استانها باید در خود استان تدوین شود بیان کرد: سمتوسوی نهایی در این طرح باید به گونهای باشد که به تقویت جایگاه اتاق ایران و جایگاه اتاقهای مشترک در روابط اقتصادی برونمرزی منجر شود.
او گفت: باید با همکاری مرکز پژوهشها اتاق و اتاقهای مشترک نقشه راه پنجساله برای تجارت با هر کشوری تهیه شود.
هسته قدرتمند دیپلماسی اقتصادی در کشور تشکیل شود
محمد خزاعی، دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی گفت: دیپلماسی اقتصادی تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد و بنابراین ضروری است یک هسته قدرتمند دیپلماسی اقتصادی شکل بگیرد، به گونهای که تصمیمات آن برای همه بخشها لازمالاجرا باشد و این هسته قدرتمند کار هدایت سیاستهای دیپلماسی اقتصادی را پیش ببرد.
سفرا در قبال تصمیماتشان پاسخگو شوند
محسن ضرابی رئیس اتاق ایران و عمان هم در این نشست با اشاره به نقش مهم سفرا در پیشبرد سیاستهای دیپلماسی اقتصادی گفت: برخی از سفرا با برنامههای اقتصادی ارائه شده همراهی نمیکنند و این موضوع دیپلماسی اقتصادی را با چالش مواجه میکند. پیشنهاد من این است که در این طرح پاسخگو شدن سفرا در قبال تصمیمات و عملکردشان گنجانده شود تا دستکم نهادی برای نظارت بر عملکرد آنها تعریف شود.
او با تأکید بر اینکه دولت باید هزینه اعزام رایزنهای اقتصادی را بر عهده بگیرد ادامه داد: متأسفانه هنوز اتاقهای مشترک در ایران جایگاه واقعی خود را در تنظیم مراودات اقتصادی بینالمللی با کشورهای دیگر پیدا نکردهاند که این موضوع باید در طرح ارائه شده مرتفع شود.
طرح دیپلماسی اقتصادی ضعفهای جدی دارد
امیرخانلو کارشناس مرکز پژوهشهای اتاق ایران نیز با تأکید بر اینکه طرح ارائه شده ضعفهای جدی دارد بیان کرد: در این طرح از یکسو ادامه تحریمها فرض اصلی در نظر گرفتهشده و از سوی دیگر دولت مکلف شده تا در بازارهای جهانی حضور حداکثری داشته باشد که اینها با هم در تعارض است.
او ادامه داد: اگرچه بازیگر اصلی دیپلماسی اقتصادی بخش خصوصی است اما در این طرح نقش بخش خصوصی نادیده گرفتهشده است.
امیرخانلو گفت: حتی اگر تحریمها رفع شود بدون FATF باز هم اتفاقی در تجارت خارجی ما رخ نخواهد داد. چرا که هزینه مبادله آنقدر بالا خواهد بود که سرمایهگذاری تمایل به وارد شدن به بازار ایران نداشته باشد.
میرکریمی نایبرئیس اتاق مشترک ایران و روسیه هم پیشنهاد کرد اتاق ایران علاوه بر اعلام ظرفیتهای اتاقهای مشترک، کنوانسیونهای ضروری که ایران برای تسهیل تجارت خارجی خود باید عضو آنها شود را در طرح پیشنهادی بگنجاند.
علی چاغروند معاون کسبوکار اتاق ایران هم با تأکید بر ضرورت تقویت نقش رایزنهای اقتصادی در این طرح گفت: اتاقهای مشترک میتوانند در تقویت و تنظیم دیپلماسی اقتصادی فعالتر ظاهر شوند. باید این موضوع در طرح ارائه شده دیده شود.
اتاق ایران پیشنویس طرح فعالسازی دیپلماسی اقتصادی را تدوین کرده است
حسین سلاح ورزی نایبرئیس اتاق ایران در پایان این جلسه با اعلام اینکه اتاق ایران پیشنویس طرح فعالسازی دیپلماسی اقتصادی را تدوین کرده است گفت: از آنجا که یکی از دغدغههای هیاترئیسه اتاق، موضوع نقشآفرینی پررنگتر بخش خصوصی در تجارت خارجی است مقرر شد تا نقشه راهی برای تقویت این امر تهیه شود که در حال حاضر پیشنویس آن آماده شده است. هدف این است که بخش خصوصی در دیپلماسی اقتصادی از بازیگر کلیدی به سکاندار اصلی تبدیل شود.
او افزود: بر این اساس قرار است تا اسناد کوتاهمدت و بلندمدتی را با مشارکت تشکلها و اتاقهای استانی برای تجارت با کشورهای هدف تهیه کنیم و به دنبال آن شورای سیاستگذاری و دبیرخانه اجرایی برای آن شکل بگیرد و کارگروههای تخصصی برای هر کشور مشخص شده و کار را به صورت متمرکز دنبال کنند.
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=128392