اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

شیرینی هلو در گلوی واسطه‌ها/نبود صنایع تبدیلی معضلی برای کشاورزان

گروه استان‌ها- دانستنی اقتصاد: اما زحمات کشاورزان آن‌طور که باید دیده نمی‌شود، در زمان برداشت محصول دلالان و واسطه‌ها وارد میدان می‌شوند و دسترنج یکساله کشاورز را به غارت می‌برند.

عمر برخی محصولات کشاورزی مانند هلو بسیار محدود است و اگر کشاورز به سرعت اقدام به فروش محصول خود نکند، به ضایعات تبدیل شده و دسترنج او به باد می‌رود، بنابراین باید به ساز دلال برقصد و محصول تولیدی خود را به قیمت پیشنهادی بفروشد.

اگر در چهارمحال و بختیاری واحدهای متعدد فرآوری محصولات وجود داشت، کشاورز می‌توانست با خیال آسوده محصول تولیدی خود را فرآوری و سود خوبی به دست آورد، اما اکنون در این آشفته بازار محصولات کشاورزی نمی‌توان امید چندانی داشت که کشاورز بدون دغدغه دسترنج خود را به فروش برساند.

متأسفانه امروز اولویت مسئولان در حوزه کشاورزی افزایش میزان تولید است و برای احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی فکر چندانی نشده است و تنها شاهد وعده‌های بی حاصل در این حوزه بوده‌ایم.

مشکلات باغداران هلوکار در چهارمحال و بختیاری

یکی از باغداران نمونه شهرستان سامان در گفت‌وگو با دانستنی اقتصاد با اشاره به اینکه میزان برداشت هلو در مزرعه وی بین ۳۵ تا ۴۰ تن در هکتار است، اظهار کرد: رکورد برداشت هلو در استان توسط وی شکسته شده است.

وی خاطرنشان کرد: به‌علت نبود صنایع فرآوری محصول هلو، کشاورزان برای فروش و فرآوری محصول خود با چالش‌های متعددی روبرو هستند.

یکی دیگر از کشاورزان سامانی در گفت‌وگو با دانستنی اقتصاد، گفت: قطعی برق موجب شد برای آبیاری محصول در دوره مورد نیاز با مشکل مواجه شویم و این مسئله خسارات فراوانی را به کشاورزانی که کشت هلو انجام می‌دادند، وارد کرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین نوسانات برق خسارات فراوانی را به موتور چاه‌های کشاورزی وارد کرد.

این کشاورز سامانی با بیان اینکه تولید محصول هلو با مشقت‌های فراوانی همراه است، خاطرنشان کرد: هلو محصولی است که مدت زمان برداشت تا مصرف محصول به‌علت نبود صنایع فرآوری در استان بسیار محدود است و باید با سرعت وارد بازار فروش شود، اما برای فروش محصول با مشکلات زیادی مواجه هستیم و گاهی این محصول از بین می‌رود و کشاورز دچار خسارت می‌شود.

وی تاکید کرد: بخشی کمی از محصول هلو توسط بانوان سامانی تبدیل به لواشک و میوه خشک می‌شود، اما عمده محصول به صورت تازه‌خوری به سایر استان‌ها صادر می‌شود، این در حالیست که فرآوری محصول ارزش افزوده آن را بالا می‌برد.

۱۰ درصد محصول هلوی چهارمحال و بختیاری تبدیل به ضایعات می‌شود

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ۱۰ درصد محصول هلوی چهارمحال و بختیاری به‌صورت ضایعات از بین می‌رود.

حسین برزگر افزود: هم‌اکنون هیچ‌گونه صنایع تبدیلی و تکمیلی در زمینه محصول هلوی چهارمحال و بختیاری وجود ندارد و به‌همین علت هلوی این استان با قیمت پایین به استان‌های دیگر صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری حمایت از متقاضیان سرمایه‌گذاری در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی و باغی مانند هلو را در دستور کار قرار داده است.

برزگر یادآور شد: در این راستا به متقاضیان واجد شرایط سرمایه‌گذاری در این حوزه مجوزهای قانونی با سرعت صادر و نسبت به اختصاص زمین و پرداخت وام به این افراد اقدام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: محصول هلو از نقاط دیگر کشور وارد استان نمی‌شود و هلوی مصرفی مردم استان از باغات داخل استان تأمین می‌شود.

شیرینی هلو به کام واسطه‌ها/ نبود صنایع تبدیلی معضلی برای کشاورزان

تولید ۵۴ هزار تن هلو در چهارمحال و بختیاری طی سال‌جاری

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه سطح زیر کشت هلو در استان ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار است، اظهار کرد: این سطح شامل ارقام زودرس، میان‌رس و دور رس است، عمده ارقام هلو در این استان دور رس هستند که برداشت آن‌ها در ابتدای فصل پاییز انجام می‌شود.

ابراهیم شیرانی با اشاره به اینکه نزدیک به ۳۰ درصد سطح زیرکشت هلو ارقام میان‌رس هستند، خاطرنشان کرد: ارقام قالبی تحت کشت هلو در استان رقم‌های زعفرانی و کاردی هستند.

وی با بیان اینکه عمده محصول تولیدی هلو در چهارمحال و بختیاری به استان‌های مجاور ارسال می‌شود، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید این محصول در استان بالای ۵۴ هزار تن باشد که نسبت به سال گذشته افزایش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد، زیرا امسال میزان سرمازدگی کم بود و همچنین بارش زمستان گذشته مطلوب‌تر از سال‌های گذشته بود.

شیرانی خاطرنشان کرد: میانگین تولید هلو در هر هکتار در چهارمحال و بختیاری ۱۸ تن در هکتار است که شاهد افزایش تولید در این حوزه نیز هستیم.

شیرینی هلو به کام واسطه‌ها/ نبود صنایع تبدیلی معضلی برای کشاورزان

صنایع فرآوری هلو در شهرستان سامان وجود ندارد

مدیر جهاد کشاورزی سامان در گفت‌وگو با دانستنی اقتصاد با اشاره با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد سطح زیر کشت هلو معادل ۲ هزار و ۱۰۰ در شهرستان سامان قرار دارد، اظهار کرد: ارقام هلو در این شهرستان انجیری، زعفرانی، کاردی و چند رقم خارجی است.

حجت‌الله رئیسی با بیان اینکه میانگین برداشت هلو در شهرستان سامان در هر هکتار ۲۰ تن است، عنوان کرد: باتوجه به فصل برداشت محصولات کشاورزی در این شهرستان، معمولاً کشاورزان از افراد خانوار برای برداشت محصول استفاده می‌کنند، در زمان برداشت میزان اشتغال عالی است.

وی با تاکید بر اینکه صنایع فرآوری هلو در شهرستان سامان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن فسادپذیری بالای محصول هلو و با توجه به حجم بالای برداشت شده محصول در یک زمان مشخص، ایجاد زیرساخت‌های مناسب صنایع فرآوری و تبدیلی هلو می‌تواند امتیاز قابل توجهی برای کشاورزان شهرستان سامان باشد.

مدیر جهاد کشاورزی سامان بیان کرد: ضرورت ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در فصل برداشت محصول هلو در شهرستان سامان بیشتر محسوس است که با قرار گرفتن بخشی از شهرک تخصصی بادام و توسعه این صنایع می‌توان آن را به فرصتی برای ارزآوری و اشتغال تبدیل کرد.

به گزارش دانستنی اقتصاد، قطعاً همه بر این امر واقف هستیم که تولید یک محصول کشاورزی کار بسیار دشواری است، اما در نهایت کشاورز بعد از طی چالش‌های فراوان باید حاصل دسترنج یک ساله خود را پس از برداشت محصول به‌صورت ملموس در معیشت خود احساس کند.

اما در نهایت شیرینی دسترنج کشاورز به کام دلال تمام می‌شود و خستگی به تن کشاورز باقی می‌ماند، اگر کشاورز می‌توانست محصول تولیدی خود را بدون واسطه به‌فروش برساند و یا با فرآوری ارزش افزوده آن را بالا ببرد، قطعاً تولید برای او صرفه اقتصادی داشت و انگیزه برای تولید در سال‌های بعد افزایش پیدا می‌کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا