«سید هاشم» یک غدیری گمنام/ پیشگام مطالبهگری در «کوت عبدالله»
دانستنی اقتصاد؛ گروه استانها – مصطفی آل علی: خوزستان مهد تولد انسانهای بزرگ و جاودانی است که به مرور زمان شناخته میشوند؛ استانی که جای جای آن سرشار از داستانهای عادی ولی ماندگاری است که بسی شنیدن دارد.
کوت سید صالح منطقهای از توابع کوت عبدالله شهرستان کارون است که شاهد تولد مردی از تبار اهل بیت (ع) بود؛ سید هاشم موسوی در محیطی مذهبی – قرآنی و فرهنگی بزرگ شده بود و همین امر باعث شد تا در این زمینهها فعالیت کند.
او قبل از انقلاب در سخنرانیهایی اسلامی – انقلابی که مهمترین آنها در مسجد آیت الله جزایری در اهواز برگزار میشد، حضور داشت. عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و یکی از دوستان وی در این باره میگوید: «من و سید از کوت عبدالله قبل از انقلاب به مراسمهای انقلابی و سخنرانیها میرفتیم و همان جا با هم آشنا شدیم.»
سید حبیب حریزاوی ادامه میدهد: «سید قبل از انقلاب فعالیتهای قرآنی و مذهبی داشت و از همان ابتدا در کوت سید صالح این فعالیتها را انجام میداد به گونهای که این منطقه به کانون فعالیتهای قرآنی و مذهبی تبدیل شده بود.
سید هاشم حضور منظم و مستمری در همه مساجد کوت عبدالله و توابع از جمله کوت نواصر، شریعتی، اسلام آباد، کانتکس و… داشت؛ او جلسات قرآنی را برای اقشار مختلف مردم برگزار میکرد و از این طریق کسانی را شناسایی میکرد تا اداره مسجد محله را به عهده بگیرند و این گونه بود که مساجد را برای گسترش آموزههای دینی و شیعی گسترش میداد.
البته مساجدی بودند که سید هاشم برای دو سال امام جماعت و مدیریت آن را به عهده گرفته بود؛ مسجد رضوان، کوی مشعلی، ملاشیه و چند مسجد در خود کوت عبدالله از جمله این مساجد بود.»
مراسم رونمایی از مستند «سید هاشم» ساخته شده از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان
سید هاشم، بانی بسیاری از امور خیر در منطقه شده بود؛ حریزاوی در این خصوص بیان میکند: «در مسجد کوت عبدالله تدریس قرآنی میکردم و سید با شناختی که از من داشت، مرا به هادی آباد دعوت کرد تا در مسجد آنجا تدریس کنم.
تشکیل پایههای مقاومت مردمی در جنگ تحمیلی
سید با وجود شروع جنگ تحمیلی ولی فعالیتهایش را رها نکرد؛ حریزاوی میگوید: «هنگامی امام خمینی (ره) دستور دادند بسیج میلیونی برای دفاع از وطن میخواهند، سید هاشم بلافاصله با کمک چندین شخص از منطقه فراخوانی را صادر کرد، مردم نیز بی درنگ لبیک گفته و این امر باعث شده تا بسیج کوت عبدالله به دست سید تشکیل شود.
در زمان جنگ آنقدر خودروهای مملو از افراد داوطلب برای حضورر در جبهه اعزام شد که همه فکر میکردند دیگر در کوت عبدالله مردی نمانده است
در زمان جنگ آنقدر خودروهای مملو از افراد داوطلب برای حضور در جبهه اعزام شد که همه فکر میکردند دیگر در کوت عبدالله مردی نمانده است؛ البته خود سید هم طلایهدار این حرکت بود و حتی به جبهه اعزام و مجروح شد.»
سید هاشم به مدت ۲ سال (تا سال ۱۳۶۱) عهدهدار مسئولیت بسیج عشایر از کوت عبدالله تا دارخوین بود و مرتباً به مناطق عملیاتی سر میزد و علاوه بر برپایی نماز جماعت در آنجا نیز رزمندگان را دعوت میکرد تا از اسلام و کشور دفاع کنند.
حریزاوی بیان میکند: «سید در جبهه اغلب مبلغ بود، او به تک تک سنگرهای رزمندگان سر میزد و آنها را با تلاوت آیاتی از قرآن کریم مثل (هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شدهاند مرده مپندار بلکه زنده زندهاند که نزد پروردگارشان روزی داده میشوند) به دفاع از کشور دعوت میکرد.
سید بعد از جبهه احساس تکلیف میکرد و سعی داشت تا مشکلات مردم را حل و فصل کند چرا که او در حُسن امانت و صداقت زبانزد عام و خاص بود و مردم و مسئولان به او اطمینان داشتند.»
ایجاد دیدارهای بیواسطه مردمی با مسئولان
او به هر کسی که کمک میخواست، در حد وسع خود کمک میکرد؛ همرزم سید هاشم در این باره میگوید: «یکی از اهالی کوت عبدالله برای تشکیل پرونده به بنیاد شهید مراجعه میکند اما به او میگویند «از کجا اعزام شده بودی؟» میگوید از کوت عبدالله و به همین خاطر مسئولان وقت به این فرد میگویند که پیش سید هاشم مراجعه و اگر او تأیید کند، برای شما پروندهای تشکیل میدهیم.»
یکی از موارد حضور بسیار جدی سید هاشم، تقویت جایگاه غدیر و توجه به مراسم خاص آن در منطقه کوت عبدالله است
عقیل باوی از افراد نزدیک به سید هاشم نیز در این خصوص میگوید: «سید هاشم به فکر خانوادههایی بود که شهیدی را تقدیم کرده بودند، او به یکی از همکارانش میگوید که باید مایحتاج زندگی خانواده شهدا را تأمین کنیم چون شهدا دین بزرگی به گردن ما دارند.
این خدمات مردمی و جهادی سید هاشم و یارانش سبب شده تا کانون اولیه بنیاد شهید کوت عبدالله به صورت خودجوش و داوطلبانه در منطقه تشکیل شود؛ او بعد از جنگ تحمیلی نیز پیگیر مشکلات مردم بود و خودش را وقف خدمت به مردم و رفع مشکلات آنها کرد.»
پیشگام در برگزاری مراسم غدیر
یکی از موارد حضور بسیار جدی سید هاشم، تقویت جایگاه غدیر و توجه به مراسم خاص آن در منطقه کوت عبدالله و حتی اهواز بوده است به گونهای که پیشگام بودن منطقه کوت عبدالله که زمانی جزوی از شهرستان بود، در برگزاری مراسم غدیر را برخی وجود شخصیتی مثل سید هاشم موسوی میدانند.
باوی در این خصوص میگوید: «وی اعتقاد راسخی به عید غدیر داشت و در برگزاری مراسمهای مختلف مربوط به این مناسبت کوشا بود به گونهای که گروههای مختلف مردمی و مذهبی را برای برگزاری باشکوه این عید ترغیب میکرد؛ او تلاش میکرد این مراسم مردمیتر باشد و در ملأ عام باشد تا همه مردم به نوعی درگیر مراسم مختلف عید غدیر باشند.»
اکنون به مناسبت عید غدیر اگر سری به کوت عبدالله بزنید متوجه میشوید که مراسمی که در این منطقه برگزار میشود آنقدر باشکوه و مردمی است که تمایز بسیار فراوانی با سایر مناطق دارد
اکنون به مناسبت عید غدیر اگر سری به کوت عبدالله بزنید متوجه میشوید که مراسمی که در این منطقه برگزار میشود آنقدر باشکوه و مردمی است که تمایز بسیار فراوانی با سایر مناطق دارد و مردم حضور جدی در این مراسم دارند.
او هر هفته یک مسئول را به مسجد دعوت و با حضور مردم نیز مشکلات آن منطقه را مطرح میکرد، این کار را در دهه ۷۰ تا ۸۰ انجام داده و به این ترتیب دیدارهای بیواسطه توسط سید برای مردم فراهم شده بود. اینگونه بود که سید هاشم از پیشگامان امر مطالبه گری در کوت عبدالله شد و به دنبال حل مشکل مردم بود و در این راه موفقیتهای نیز کسب کرد.
سید هاشم در دهه ۹۰ بر اثر کهولت سن فعالیتهایش کمتر میشود چون بیمار شده بود ولی با این وجود با کمک فرزندانش به مساجد سر میزد و سعی میکرد تا آخرین نفس گره از مشکلات بگشاید.
سازنده مستند سید هاشم نیز در خصوص این شخصیت میگوید: «سید در اواخر عمر خود به خاطر ناراحتی قلبی بسیار بیمار شده بود، این را از یکی از پسرانش فهمیدم چون میخواستم از سید هاشم که از مفاخر خوزستان است، مستندی بسازم.»
حمیدرضا بهوندی ادامه میدهد: «بعد از اینکه با پسر سید هاشم (سیدرضا) گفتوگو کردم، در دلم گفتم «چرا تاکنون امثال سید نشناخته ماندهاند؟» این ظلم بزرگی در آنها است.»
وی بیان میکند: «هنگامی که سراغ سید را گرفتم، جوابشان غمم را دوچندان کرد چون او ۱۰ سال پیش بر اثر سکته قلبی به رحمت خدا رفته بود.»
بسیاری از بزرگان دین میخواستند که سید هاشم در علی ابن مهزیار دفن شود ولی او وصیت دیگری داشت؛ وصیت کرده بود تا در مقبره سید صالح (مقبره اجدادی او) خاکسپاری شود چون میخواست با مردم و میان آنها باشد.
کسی که دنبال قبر مرحوم هاشم باشد، وقتی وارد مقبره سید صالح وارد میشود، شوکه خواهد شد چون قبر سید یک مزار ساده و معمولی است.