اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشده

تصمیم سخت پوتین برای انتخاب جانشین یاغی کشته شده/ رئیس جدید واگنرها چه کسی خواهد بود؟

به گزارش خبر فوری، مرگ عجیب پریگوژین، رئیس گروه واگنر بسیاری را به یاد فیلم های مافیایی انداخت. جت شخصی پریگوژین رئیس گروه نظامی خصوصی واگنر در نزدیکی مسکو سقوط کرد و خودش و سایر فرماندهان ارشد واگنر کشته شدند.

واگنرها چند ماه قبل علیه پوتین دست به شورش زدند و تا نزدیکی مسکو نیز پیش رفتند اما با وساطت بلاروس پشیمان شده و عقب‌نشینی کردند. پوتین که بارها گفته خائنین را نمی بخشد در ابتدا پریگوژین را بخشید اما حالا، مرگ او این گمان را تقویت کرده که رئیس جمهور روسیه از دوست سابق خود انتقام گرفته است (درباره مرگ پریگوژین اینجا بخوانید).

اما سوال مهم فعلی این است که جانشین پریگوژین چه کسی خواهد بود؟ این فرد چه ویژگی هایی خواهد داشت؟ رابطه اش با پوتین و کرملین چگونه خواهد بود و به خصوص، سیاست های کرملین را چگونه پیش خواهد برد؟

الجزیره قطر در گزارشی به این مساله پرداخته و سعی کرده به آن پاسخ داد. در زیر خلاصه ای از این گزارش آورده شده است.

جانشین پریگوژین که خواهد بود؟

کارشناسان و تحلیلگران انتظار دارند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، برای جانشینی یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر که در هواپیما کشته شد، دست به دامن یک شخصیت طرفدار کرملین شود.

یوگنی سیدوروف، تحلیلگر سیاسی، آینده واگنر را پس از کشته شدن رهبرش مبهم توصیف کرده و معتقد است که رهبری روسیه به دنبال جایگزین قابل اعتمادی خواهد بود که به خطوط قرمز کرملین پایبند باشد. مسکو در مورد جانشین پریگوژین وسواس بسیار زیادی به خرج خواهد داد تا داستان پریگوژین و شورش او تکرار نشود.

به گفته سیدوروف، تداوم فعالیت واگنرها مستلزم آن است که پوتین رهبر جدیدی را برای این گروه تعیین کند؛ رهبری که ویژگی های مشابهی با فرمانده پیشین داشته باشد تا بتواند ماموریت های مسکو در آفریقا یا اوکراین را ادامه دهد و در عین حال، به پوتین وفادار مانده و هوس شورش به سرش نزند.

او تاکید کرد که آندری تروشف که نامش به عنوان جانشین پریگوژین بر سر زبان ها افتاده، یکی از گزینه های جدی رهبری واگنر است. حتی اگر او به عنوان رهبر آتی واگنرها انتخاب نشود، باز بسیار محتمل است که‌ رهبری آتی واگنر یکی از رهبران نظامی ارتش اصلی روسیه باشد و رابطه محکم و وثیقی هم با کرملین داشته و به رئیس جمهور روسیه وفادار بوده و بماند.

از نظر دکتر زیاد ماجد، استاد علوم سیاسی دانشگاه آمریکایی پاریس، تروشف – سرهنگ سابق ارتش روسیه و یکی از برجسته ترین بنیانگذاران واگنر – به دلیل سوابقش، فرد واجد شرایط و مناسبی برای جانشینی پریگوژین خواهد بود و بیشترین توانایی را برای پیگیری و اجرای ماموریت های واگنر خواهد داشت.

به نوشته روزنامه روسی کومرسانت، پوتین چند روز پس از پایان شورش پریگوژین در ژوئن گذشته، در دیدار با رهبران این گروه، تروشف را به عنوان رهبر جدید واگنر پیشنهاد کرده بود. دکتر ماجد در مصاحبه اخیرش با برنامه تحلیلی و تلویزیونی «سناریوها» گفت: هرکس آنچه از گروه واگنر باقی مانده است را به ارث ببرد، متوجه خواهد شد که در خطر است و باید برخی موارد را رعایت کند تا سرش را از دست ندهد. رعایت خط قرمزها و عدم انحراف از آنچه کرملین، پوتین و دستگاه های امنیتی روسیه دیکته می کنند، بسیار مهم و حیاتی خواهد بود.

در همین زمینه، شان مک کویت، افسر سابق نیروهای ایالات متحده در آفریقا و استاد دانشکده دفاع ملی، معتقد است آنچه در حال حاضر مهم است این است که پوتین می خواهد واگنرها کاملا تحت کنترل او بوده و برای او کار کنند.

بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند که مرگ رهبر واگنرها بازتاب های ژئوپلیتیکی زیادی در آفریقا و اروپا داشته باشد. مک کویت با بیان اینکه این گروه ابزار مهمی برای روسیه جهت استخراج منابع طبیعی آفریقا و پیشبرد جنگ اوکراین هستند، تاکید کرد که در غیاب پریگوژین روابط کشورهای آفریقایی با روسیه تحت تأثیر قرار می گیرد.

این افسر آمریکایی در رابطه با موضع واشنگتن در قبال تحولات کنونی تأیید کرد که ایالات متحده – به ویژه وزارت دفاع – تمایلی به فعالیت در کشورهای ساحل عاج و شاخ آفریقا ندارد و به همین دلیل، فضا برای روسیه باز است. با این حال، تداوم همکاری مسکو با کشورها و گروه های آفریقایی احتیاج به کار و فعالیت سیاسی بیشتر از جانب کادر جدید رهبری واگنر و کرملین دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا