اقتصادی

درگذشت چهره نام دار صنعت ایران که «ایرانی بودن» بارزترین ویژگی او بود 

دانستنی اقتصاد: افتخار به ایرانی بودن مهندس دهش آنجا خودش را به خوبی نشان می داد که در حوزه شخصی باوجود ثروت فراوانش، تمام وسایل زندگی حتی خودروی سواری اش ایرانی بودند.

به گزارش دانستنی اقتصاد؛ مهندس هدایت‌الله دهش بنیانگذار ساراول و از پیشگامان صنعت تهویه مطبوع نوین ایران در ۹۹ سالگی درگذشت و صنعت ما یکی از چهره های پیشرو و موفق خود را از دست داد. مهندس دهش چهره‌ماندگار صنعت در زندگی شخصی همواره به خوش خلقی و نیکوکاری و در زندگی حرفه ای به تولید و از همه مهمتر ایرانی بودن مشهور بود.

افتخار به ایرانی بودن مهندس دهش آنجا خودش را به خوبی نشان می داد که در حوزه شخصی باوجود ثروت فراوانش، تمام وسایل زندگی حتی خودروی سواری اش ایرانی بودند و در این تهران پر ترافیک با سمند تولید ایران خودرو تردد می کرد و در ساخت و تولید بر روی فن کوئل ها و چیلرها و سایر محصولات ساراول هک کرده بود: با افتخار ساخت ایران!

مهندس دهش بعد از فارغ التحصیل شدن از آمریکا به ایران بازگشت در اواخر دهه ۳۰ فناوری نوین تهیه مطبوع را از آمریکا به ایران آورد و با تاسیس ساراول فرایند انتقال فناوری و مهندسی مجدد سیستم های هواساز را بنیان گذاشت و در کنار تولید به صادرات محصولاتش اقدام کرد.

کار دیگر مرحوم دهش، پرورش و تربیت مهندسین و مدیران صنعتی بود تا در کنارش در ساراول و دیگر شرکت های نوظهور، زمینه تولید صنعتی محصولات ایرانی را فراهم کنند.

همکارانش در ساراول درباره ویژگی های مدیریتی می گویند: مهندس دهش در کار به نظر مدیران و اعضای تیمش گوش می داد و شخصیتی مشورت گرا بود، نظرها و تصمیماتش را در جلسه بیان می کرد و از مدیران نظرخواهی می کرد، اگر جمع بندی تیم مخالف نظراتش بود، نظر تیم را می پذیرفت.

نکته ی دیگری که شخصیت مهندس دهش را برجسته تر می کرد، تعهدش به کارگران بود. او بسیار مقید بود تا اول ماه حتما پرداخت حقوق انجام شود و این خط قرمزش بود. به مساله رفاهی نیروها نیز بسیار توجه می کرد و با تشویق های مادی، انگیزه نیروی کارش را بالا می برد. در بحران های مالی که تولید همواره با آن روبروست نیز از حساب شخصی، کمبودها را جبران می کرد و تا تولید متوقف نشود.

مهندس دهش از جمله نیکوکاران گمنامی بود که جز ساخت خوابگاه دختران دانشگاه تهران، انبوهی از کارهای خیرش پنهان از افکار عمومی است. او سرشار از عشق به ایران بود و بی منت و مخلصانه به مردم عشق می ورزید و به گمانم افتخار به «ایرانی بودن» بارزترین ویژگی این چهره نام دار صنعت ایران است.

درگذشت مهندس هدایت‌الله دهش یکی از چهره های ماندگار و پیشگام صنعت نوین ایران را به همه فعالان صنعتی تسلیت می گویم و امیدوارم «با افتخار ساخت ایران» روی تمام کالاهای ایرانی نقش ببندد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ میانگین امتیازات: ۴.۶ / ۵. تعداد امتیازات: ۱۱۶ به این خبر امتیاز دهید

۰/۵

(۰ نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا