اجتماعیاقتصادیبازاربازار پول و ارزبانک، بورس و بیمهدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

تاکید شی جین پینگ و پوتین بر افزایش تسویه حساب‌ها با ارزهای ملی / بیش از ۸۰ درصد معاملات روسیه و چین به روبل و یوان انجام می‌شود



تاکید شی جین پینگ و پوتین بر افزایش تسویه حساب‌ها با ارزهای ملی / بیش از ۸۰ درصد معاملات روسیه و چین به روبل و یوان انجام می‌شود



 دانستنی اقتصاد – حسین عسکری؛ شی در نشست روز سه‌شنبه سازمان همکاری شانگهای گفت: افزایش سهم تسویه حساب‌ها به ارزهای ملی را در سازمان همکاری شانگهای ضروری می‌دانم.

 در همین حال، پوتین گفت که بیش از ۸۰ درصد از معاملات تجاری بین روسیه و چین با روبل روسیه و یوان چین انجام می شود.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه در نشست مجازی سران شورای دولتی سازمان همکاری شانگهای (SCO) شرکت کردند.

 نارندرا مودی نخست وزیر هند ریاست این نشست را بر عهده داشت.

 همچنین قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان، صدیر جپاروف رئیس جمهور قرقیزستان، شهباز شریف نخست وزیر پاکستان، امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان، شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان و ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران نیز حضور داشتند.

پوتین در این اجلاس گفت: ما قصد داریم روابط خود را با اعضای سازمان شانگهای بیشتر کنیم و این روابط قوی تر و چندوجهی تر می شوند.

 تجارت روسیه با کشورهای عضو انجمن در سال گذشته بیش از ۳۷ درصد افزایش یافت و به رکورد ۲۶۳ میلیارد دلار رسید و در ژانویه تا آوریل امسال ۳۵ درصد دیگر افزایش یافت.

 رهبر روسیه ادامه داد: استفاده از ارزهای ملی در تسویه حساب های متقابل در حال گسترش است.

 به عنوان مثال، بیش از ۸۰ درصد از معاملات تجاری بین روسیه و جمهوری خلق چین به روبل و یوان انجام می شود.

 سهم ارز روسیه در معاملات صادراتی با همه کشورهای سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۲۲ از ۴۰ درصد فراتر رفت.

 

روسیه در اجرای نقشه راه سازمان همکاری شانگهای در مورد انتقال به ارزهای ملی در تجارت متقابل که در نشست قبلی در سمرقند در ازبکستان تصویب شد، مشارکت فعال دارد.

 پوتین تاکید کرد: ادامه این کار، اتخاذ اقدامات هماهنگ برای رفع موانع نظارتی، ایجاد زیرساخت‌های پرداخت لازم و ایجاد یک سیستم مالی مستقل بسیار مهم است.

وی همچنین عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای را تبریک گفت و حمایت روسیه از بلاروس را برای پیوستن هر چه سریعتر به سازمان همکاری شانگهای ابراز کرد.

شی افزایش سهم تسویه حساب ها به ارزهای ملی را ضروری می داند

شی جین پینگ رئیس جمهور چین در افتتاحیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای اظهار داشت: من افزایش سهم تسویه با ارزهای ملی در داخل سازمان را ضروری می دانم.

 ما باید همکاری در مورد ارزهای دیجیتال مستقل را تقویت کنیم و روی ایجاد بانک توسعه SCO کار کنیم.

کشورهای سراسر جهان به طور فزاینده ای از استفاده از پول ملی خود در تسویه حساب های تجاری حمایت می کنند و از دلار آمریکا دور می شوند. پذیرش یوان چین برای تسویه حساب های تجاری در میان برخی کشورها شتاب بیشتری گرفته است.

 هفته گذشته، بانک مرکزی آرژانتین رسما یوان را به عنوان ارز شناخته شده برای سپرده گذاری در حساب های بانکی در نظر گرفت.

گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در حال پیشروی روند دلارزدایی جهانی است.

 بلوک اقتصادی همچنین پیشنهادی برای ارز مشترک دارد که بسیاری انتظار دارند در صورت موفقیت آمیز بودن آن، سلطه دلار آمریکا را از بین ببرد.

 اخیراً اعضای آسه آن نیز توافق کردند که استفاده از ارزهای ملی در تسویه حساب های تجاری را افزایش دهند.





نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا