اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

تاکتیک نتانیاهو در برابر «تهدید عاشورایی» دبیرکل حزب‌الله چیست؟

دانستنی اقتصاد، گروه بین‌الملل: تمامی جریان‌های شیعی و مقاومت لبنان در روز عاشورا راهپیمایی حماسی در حمایت از قرآن انجام دادند. د ر همین راستا حزب الله لبنان در اقدامی مبتکرانه عبارت «لبیک یا قرآن، لبیک یا حسین، لبیک یا مهدی» را به عنوان شعار راهپیمایی عاشورایی در لبنان اعلام کرده بود. تجمعی که به واسطه هوشمندی سید حسن نصرالله و اقناع بدنه حامی حزب الله مبنی بر اتخاذ یک روز مشترک (شنبه) برای روز عاشورا علی رغم اختلاف بین علما در ماه قمری، نتایجی داشت که احتمالاً ماه‌های آینده صهیونیست‌ها را درگیر خواهد کرد. در این یادداشت به بررسی تهدیدات دبیرکل حزب الله لبنان و واکنش‌های احتمالی صهیونیست‌ها و پیامدهای آن خواهیم پرداخت:

سخن سید حسن نصرالله چه بود؟

اما سخنان سید حسن نصرالله در روز عاشورا چه بود که در روزهای اخیر صهیونیست‌ها و سران آن‌ها را درگیر خود کرده است؟ ایشان در بخشی از سخنان‌شان تاکید کرد: در مرزهای جنوبی لبنان با فلسطین اشغالی همچنان مناطقی در اشغال اسرائیل است و منطقه‌ای را جدیداً اشغال کرده است… مقاومت در لبنان هرگز از مسئولیت خود شانه خالی نخواهد کرد و در برابر رژیم غاصب و متزلزل سر خم فرود نخواهد آورد و برای مقابله با هر خطری آماده است…. رژیم صهیونیستی طی هفته‌های گذشته، مجدداً بخش لبنانی روستای الغجر را به اشغال خود درآورده و با وقاحت و گستاخی تمام، از اقدامات تحریک‌آمیز نیروهای مقاومت دَم می‌زند.

پس از سخنرانی عاشورایی «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در ظهر شنبه، ۲۹ جولای، ارتش رژیم صهیونیستی به صورت ناگهانی، نیروهایش را در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی تقویت کرد و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم نیز یک نشست اضطراری برگزار کرد. طبق گفته رسانه‌های اسرائیلی طی این نشست فوق‌العاده با حضور گالانت وزیر جنگ و افسران و فرماندهان ارشد نظامی، به بررسی تهدیدهای دبیرکل حزب‌الله لبنان، سناریوهای فراروی تل‌آویو در قبال مقاومت، ارزیابی اوضاع و وضعیت اطلاعاتی به ویژه پس از برپایی چادرهای منسوب به حزب‌الله در منطقه مرزی پرداخته شد.

تاکتیک نتانیاهو در برابر «تهدید عاشورایی» دبیرکل حزب‌الله چیست؟

پس از جلسه اضطراری نتانیاهو بار دیگر سید حسن نصرالله را تهدید کرد و گفت: تهدیدات خارجی از داخل پناهگاه‌های زیرزمینی تأثیری بر ما ندارد، به نصرالله توصیه می‌کنم قدرت ما را نیازماید. هم چنین رسانه‌های عبری مدعی شدند نتانیاهو طرح پیشنهادی ارتش در خصوص مقابله با حزب الله را پذیرفته است. سایت واللا هم نوشت: روز شنبه نقشه‌های عملیاتی لازم برای تنش احتمالی در مرزهای لبنان تأیید شد و می‌تواند موجب شکل‌گیری یک جنگ تمام عیار شود.

در نقاط مرزی لبنان و سرزمین‌های اشغالی چه خبر است؟

داستان تنش در مرزهای جنوبی لبنان و سرزمین‌های اشغالی به ۳ ماه اخیر بر می‌گردد. شروع داستان به برپایی چادر از سوی نیروهای حزب الله در نزدیکی مرزهای اشغالی و مزارع شبعا مربوط است. پس از این اقدام، صهیونیست‌ها تلاش‌های رسانه‌ای و سیاسی زیادی برای مجبور کردن حزب الله در برچیدن چادرها انجام دادند.

وزیر امور خارجه لبنان هم در سخنانی فاش کرد که سفیران پنج کشور (آمریکا، فرانسه، قطر، عربستان سعودی و مصر) برای گفت‌وگو با دولت لبنان در مورد چادرهای نصب‌شده حزب الله در مزارع شبعا آمده‌اند و پاسخ ما این بود که صحبت‌ها باید درباره اشغال مزارع شبعا لبنان باشد نه در مورد چادرهای نصب‌شده در آن.

همچنین در ۲۰ جولای (۲۹ تیر)، برای نخستین بار از سال ۲۰۰۰ به این سو ساکنان لبنانی شهرک «کفرشوبا» واقع در جنوب لبنان، اقدام به احداث راه و مسطح کردن اراضی خود در کنار خط موسوم به «خط آبی» (خط مرزی ترسیم شده سازمان ملل بین لبنان و فلسطین اشغالی) کردند. شهردار کفرشوبا در خصوص این اقدام گفت: «ما جاده‌ای را در منطقه عقب‌نشینی شده و در امتداد بلوک‌هایی که اشغالگران قرار داده‌اند خواهیم ساخت تا تردد شهروندان به سمت برکه «بعثائیل» را تسهیل کنیم.»

این اقدام در مقابل تحرکات چند ماه اخیر از سوی صهیونیست‌ها در صاف کردن جاده و عبور از خط آبی انجام شد. منطقه‌ای که لبنانی‌ها وارد آن شده‌اند، از دهه ٧٠ تاکنون تحت اشغال صهیونیست‌ها بوده در حالی که بر اساس قطعنامه ۴٢۵ سازمان ملل، جزئی از خاک لبنان به حساب می‌آید. رژیم صهیونیستی هم در مقابل در بلندی‌های اشغالی کفرشوبا و در پشت خط آبی در منطقه اشغالی، اقدام به احداث یک دیوار سیمانی کرد که نقض آشکار قطعنامه‌های بین‌المللی است.

همچنین تنش‌ها در مرزهای جنوبی لبنان طی دو ماه اخیر به دلیل تحرکات مشکوک رژیم صهیونیستی در بخش شمالی شهرک مرزی الغجر، تشدید شده و حزب‌الله لبنان هم در بیانیه‌ای نیز اعلام کرد: «اخیراً نیروهای اشغالگر صهیونیست اقدامات خطرناکی را در بخش شمالی شهرک مرزی الغجر انجام داده‌اند. منطقه‌ای که سازمان ملل آن را بدون بحث و مناقشه به عنوان بخشی از خاک لبنان به رسمیت می‌شناسد.»

حزب الله به دنبال چیست؟

تحولات دو سه ماه اخیر در مرزها، نشان از تلاش طرفین برای تغییر وضعیت مرز و تثبیت موقعیت برتر خود در وضعیت نابسامان داخلی طرفین دارد. حزب الله لبنان همواره در موضع گیری رسمی به خط آبی سازمان ملل (توافق لبنان و رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۰) احترام گذاشته اما بارها صراحتاً تاکید کرده بخشی از مرازع شبعا و شهرک الغجر جزئی از خاک لبنان بوده و برای آزادی آن تلاش می‌کند.

در سال‌های اخیر حزب الله و مقاومت در لبنان و سوریه در حال تغییر شرایط میدانی بلندی‌های اشغالی جولان و مزارع شبعا هستند. آخرین اقدام مانع شدن در مقابل حضور اسرائیلی‌ها آن سوی مرز آبی و انجام کارهای عمرانی بوده است. همچنین در مقابل، اقدام به برپایی چادر و مراکز دیدبانی هم کرده‌اند. سید حسن نصرالله نیز در سخنرانی خود به مناسبت سال روز آغاز جنگ ۳۳ روزه (۲۱ تیرماه) گفت: حزب‌الله لبنان به هرگونه تعدی اسرائیل به چادر خود در منطقه جنوبی لبنان پاسخ خواهد داد و این چادر در خاک لبنان برپا شده است.

رسانه‌ها و تحلیل گران صهیونیستی معتقدند اگر چه لبنان اکنون با نوعی بی ثباتی سیاسی مواجه است، اما اوضاع داخلی رژیم صهیونیستی را در آستانه فروپاشی می‌بیند و این فرصت برای تغییر مرزها را از دست نخواهد داد.

آیا نتانیاهو و ارتش رژیم صهیونیستی تصمیم جدیدی گرفته‌اند؟

نخست وزیر رژیم صهیونیستی بلافاصله پس از سخنان نصرالله نشستی برگزار کرد و طرح‌ها و روش‌های پیشنهادی ارتش و سرویس‌های امنیتی این رژیم برای مقابله با فعالیت‌های حزب‌الله در نزدیکی مناطق مرزی در جنوب لبنان را تصویب کرد. ابتدا برخی رسانه‌ها از تنش و نبرد جدیدی از سوی تل آویو خبر دادند اما گزارش‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد نتانیاهو علی رغم تهدیدهای مختلف رسانه‌ای‌اش راهی جز نظاره در مقابل اقدامات گام به گام حزب الله ندارد. بر اساس گزارش رسانه‌های عبری، ارتش رژیم صهیونیستی معتقد است حزب‌الله به دنبال تشدید درگیری است و چادر برپا شده حزب‌الله، خطر امنیتی ندارد. در چنین فضایی و در سایه ناآرامی‌ها در ارتش و با توجه به موضوع تعلیق حضور شمار زیادی از نظامیان در آن به دلیل تداوم روند تصویب قانون تغییرات قضائی نتانیاهو، «مجمع دفاعی» ارتش اشغالگر، روز گذشته طی نشستی به بررسی بحران در ارتش پرداخته و عدم تنش را توصیه کرد.

تاکتیک نتانیاهو در برابر «تهدید عاشورایی» دبیرکل حزب‌الله چیست؟

همچنین خبرنگار نظامی رادیو ارتش رژیم صهیونیستی در این‌باره فاش کرد که به کار بردن عبارت «موافقت نتانیاهو با توصیه‌ها و دستورالعمل‌های پیشنهادی ارتش و سرویس‌های امنیتی اسرائیلی» حاکی از آن است که نتانیاهو عملاً پاسخ به اتهامات احتمالی در آینده در خصوص اینکه «تحرکات و درگیری نظامی در مرزهای شمالی را به خاطر منحرف کردن نگاه‌ها از اصلاحات قضائی به راه انداخته»، آغاز کرده است.

سخنان این تحلیلگر رادیو اسرائیل غیرمستقیم از یک تنش جدی میان ارتش و نتانیاهو که این روزها به واسطه تعلیق و اعتصاب نیروهای مختلف در مخالفت با قانون اصلاحات قضائی رخ داده، خبر می‌دهد. سران ارتش معتقدند تنش شمال راه فرار نتانیاهو برای اعتراضات داخلی است و چادرهای حزب الله خطر امنیتی فوری نیست و نیاز به آغاز جنگ جدیدی نیست.

خبرنگار سیاسی روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت هم اشاره کرد که در جلسه کمیته امنیت و امور خارجی کنست تصمیماتی عینی و ملموس اتخاذ نشد و صرفاً بر دستورالعمل‌ها و راهکارهای آینده توافق شد. او به نقل از برخی مسئولان بلندپایه امنیتی اسرائیلی آورده است که ما عجله‌ای برای درگیری و رویارویی در مرزهای شمالی نداریم.

بهره سخن

نتانیاهو ۱۶ سال بر کرسی نخست وزیری رژیمی نشسته است که اکنون در ضعیف‌ترین وضعیت انسجام ملی و نظامی قرار دارد. محور مقاومت متشکل از ایران، گروه‌های مقاومت لبنان، نوار غزه و کرانه باختری با درک شرایط در ۲ سال اخیر در یک راهبرد گام به گام در حال تغییر شرایط و تثبیت وضعیت به سود خود به صورت پیشروی هدفمند هستند. توافق مرزهای دریایی لبنان و رژیم، تغییر معادلات در جنین، تغییر شرایط مرزهای مزارع شبعا و در یک کلمه راهبرد «وحده الساحات» همگی نشان از دستپاچگی صهیونیست‌ها و مسیر رو به رشد مقاومت است. دور از ذهن نیست صهیونیست‌ها برای توقف روند رو به رشد مقاومت و تثبیت شرایط مقاومت در کرانه و مرزهای شمالی، نبردهای مقطعی به اجرا بگذارند. اما نکته مهم این است که ارتش و شرایط داخلی رژیم صهیونیستی در ضعیف‌ترین حالت ممکن قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا