اقتصادی

تامین اجتماعی یکی از ۱۰ دستگاه اجرایی که بیشترین تسهیلات را دریافت کردند

دانستنی اقتصاد: بانک‌ها در سه ماهه نخست سال بیش از ۲۹ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان به دستگاه‌های اجرایی وام داده‌اندکه تامین اجتماعی جزء یکی از ۱۰ دستگاهی است که بیشترین تسهیلات را دریافت کرده است.
به گزارش دانستنی اقتصاد؛ بر اساس گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده، در سه ماهه نخست سال جاری ۷۳ دستگاه اجرایی از شبکه بانکی تسهیلات دریافت کرده‌اند. تعداد وام‌های پرداختی به این دستگاه‌ها در مجموع معادل ۳۲۳ فقره وام است و ارزش آنها به بیش از ۲۹ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان می‌رسد.
بانک مرکزی به‌تازگی با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود، برای نخستین بار آمار و ارقام مربوط به تسهیلات و تعهدات پرداختی شبکه بانکی به دستگاه‌های اجرایی در بهار سال ۱۴۰۲ را افشا کرد. این اقدام پس از آن بود که در جزء ۴-۱ بند ط تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شد که بانک مرکزی با استفاده از سامانه اطلاعاتی خود و داده‌های دریافتی از بانک‌ها، میزان تسهیلات یا تعهدات پرداختی به هر یک از دستگاه‌های اجرایی را در دسترس عموم قرار دهد و به‌صورت فصلی به‌روزرسانی کند.
کدام دستگاه‌های اجرایی بیشترین وام را گرفته‌اند؟

بررسی گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که در بهار ۱۴۰۲ شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران که بازوی دولت در انجام وظایف تهیه و تامین، خرید، ذخیره‌سازی و توزیع کالاهای اساسی کشور به شمار می‌رود با دریافت ۱۰ هزار میلیارد تومان وام طی دو فقره، بیشترین تسهیلات را در میان دستگاه‌های اجرایی دریافت کرده است.

در رده بعدی سازمان تامین اجتماعی قرار دارد که در سه ماهه نخست سال ۳۳ فقره وام از شبکه بانکی دریافت کرده که ارزش ریالی آنها به بیش از هشت هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان می‌رسد. شهرداری شیراز با دریافت ۱۴ فقره تسهیلات به ارزش هزار و ۴۲۶ میلیارد تومان به همراه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی که هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان طی ۶ فقره وام دریافت کرده است نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.
در رده پنجم این فهرست نیز صندوق بازنشستگی کشوری قرار دارد که در سه ماهه نخست سال جاری طی تنها یک فقره تسهیلات، هزار میلیارد تومان وام از شبکه بانکی کشور دریافت کرده است.
تسهیلات ۳ هزار میلیاردی بانک‌ها برای شهرداری‌ها
داده‌های بانک مرکزی که به‌طور مستقیم توسط بانک‌ها ارائه می‌شود، نشان می‌دهد که ۱۸ شهرداری که شامل شهرهای بزرگی مثل اصفهان، مشهد، اهواز و شیراز نیز می‌شوند در سه ماه ابتدایی سال جاری در مجموع بیش از سه هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.
به علاوه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و حوزه‌های استانی آن در این مدت در حدود هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان وام گرفته‌اند. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که آستان قدس رضوی از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان خرداد ماه ۱۸ فقره تسهیلات بانکی دریافت کرده که مجموع رقم آنها به بیش از ۷۷۶ میلیارد تومان می‌رسد.
کدام دانشگاه‌ها تسهیلات دریافت کردند؟
بانک‌ها در بهار امسال به دانشگاه‌های کشور، شامل دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، شاهرود و مالک اشتر، دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، کرمانشاه، مشهد، شهرکرد و کهکیلویه و بویراحمد در کنار دانشگاه‌های مراغه و یاسوج، بیش از ۴۸۷ میلیارد تومان تسهیلات اعطا کرده‌اند.
گفتنی است که شرکت‌های توزیع نیروی برق و شرکت‌های آب و فاضلاب استان‌ها نیز در همین مدت به ترتیب ۲۳۴ میلیارد تومان و ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰ به این خبر امتیاز دهید

۰/۵

(۰ نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا