اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

تاخیر پنج ماهه دولت در تخصیص ارز برنج/ قول پرداخت از شنبه را داده اند



تاخیر پنج ماهه دولت در تخصیص ارز برنج/ قول پرداخت از شنبه را داده اند



اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ در روزهای ابتدای سال ۱۴۰۲ انجمن برنج ایران به اقتصاد آنلاین اعلام کرد: ۵۰ درصد از برنج‌های تولید سال گذشته در انبار‌ها مانده و به سال جدید منتقل شده است و  با انباشت برنج‌های سال گذشته کشاورزان در آستانه آغاز فصل جدید کشت، رغبتی به تولید ندارد 

در عین حال وارکنندگان برنج خارجی از عدم تامین ارز واردات این کالای اساسی از ماه ها قبل خبر می دهند.

اتفاقاتی که از هم اکنون زنگ هشدار را برای بازار برنج سال پیش رو به صدا در آورده است.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ایران، در این باره به اقتصاد آنلاین گفت: پس از راه اندازی مرکز مبادلات ارز و طلا، تخصیص ارز بر اساس ثبت سفارش لغو و به جای آن تایید دستگاه های متولی برای دریافت ارز توسط واردکنندگان جایگزین شد.

وی ادامه داد: دستگاه متولی در واردات برنج، وزارت جهادکشاورزی است. این وزارتخانه شرط تخصیص ارز به واردکنندگان برنج را کوتاژ، ۹۰ درصد ترخیص و بدهی واردکنندگان اعلام کرده است.

کشاورز با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی بر اساس این شروط لیستی تهیه کرده است، افزود: این لیست ماه هاست در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته اما، هنوز ارزی از سوی بانک مرکزی به واردکنندگان داده نشده است.

به گفته وی؛ بیش از ۵ ماه است که تخصیص ارز به واردات برنج به تاخیر افتاده است و واردکنندگان با مشکلات جدی روبه رو هستند. 

کشاورز از جمله این مشکلات را از دست رفتن اعتبار دانست و گفت: پیش از این واردکنندگان برنج را از کشورهای مبدا اعتباری خرید می‌کردند اما، اکنون تا ارز را دریافت نکنند کالا تحویل نمی دهند.

وی از دست رفتن اعتبار در بازار جهانی کالای اساسی را برای امنیت غذایی کشور خطرناک توصیف کرد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ایران از قول مسئولان برای پرداخت ارز به واردکنندگان برنج از روز شنبه خبر داد.





نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا