اقتصادیبانک، بورس و بیمهشهروندان باید بدانند

آیا بیمه کردن کارگر الزامی است؟

نگاهی دقیق تر به ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی در رابطه با بیمه کارگر

دانستنی آنلاین: معمولا کارفرمایان تازه کاری که کارگر یا کارگرانی را جهت کار در محل کسب، کارگاه یا شرکت خود استخدام می کنند، با این سؤال مواجه هستندکه آیا بیمه کردن کارگر توسط کارفرما از روز اول کار الزامی است یا خیر؟ برای پاسخ به این سؤال باید به قوانین موجود مراجعه کرد تا پاسخی دقیق و صحیح به این پرسش داد.

قوانین مربوط به بیمه کردن کارگر 

قوانین مربوط به بیمه کردن کارگر

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، وقتی قوانین مربوط به روابط کارگر و کارفرما را بررسی می کنیم به ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی یر می خوریم که به صراحت بیان می کند:« کارفرما مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه شده به سازمان تامین اجتماعی است و مکلف است در موقع پرداخت مزد یا حقوق و مزایا، سهم بیمه شده را کسر کرده و سهم خود را بر آن افزوده به این سازمان تادیه کند.»

در ادامه توضیحات مربوط به این ماده قانونی آمده است: در صورتی‌ که‌ کارفرما از کسرحق‌ بیمه‌ سهم‌ بیمه‌ شده‌ خودداری‌ کند، شخصاً مسئول‌ پرداخت‌ آن‌ خواهد بود. تأخیر کارفرما در پرداخت‌ حق‌ بیمه‌ یا عدم‌ پرداخت‌ آن‌ رافع‌ مسئولیت‌ و تعهدات‌ سازمان‌ در مقابل‌ بیمه‌ شده‌ نخواهد بود.

در تبصره‌ این ماده قانونی چنین بیان شده است که بیمه‌ شدگانی‌ که‌ تمام‌ یا قسمتی‌ از درآمد آنها به‌ ترتیب‌ مذکور در ماده‌ ۳۱ این‌ قانون‌  تأمین‌ می‌شود، مکلفند حق‌ بیمه‌ سهم‌ خود را برای‌ پرداخت‌ به‌ سازمان‌ به‌ کارفرما تأدیه‌ نمایند ولی‌ در هر حال‌ کارفرما مسئول‌ پرداخت‌ حق‌ بیمه‌ خواهد بود.

استفساریه  از مجلس درباره بیمه کردن کارگر

همچنین در استفساریه ای که در تاریخ ۱۳۹۰/۱۱/۱۸ از مجلس شورای اسلامی در مورد بیمه کردن کارگر به عمل آمده، این موضوع را روشن تر کرده است. این استفساریه به شرح زیر است:

“استفساریه: آیا مطابق ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴/۴/۳ ، پرداخت هر میزان حق بیمه یا حتی عدم پرداخت آن توسط کارفرما به معنای برخورداری بیمه شده از تمامی خدمات مورد تعهد و مسئولیت سازمان تامین اجتماعی می باشد؟

پاسخ مجلس : بلی، به معنای برخورداری بیمه شده از تمامی خدمات مورد تعهد و مسئولیت سازمان تامین اجتماعی است.”

لذا کارفرمایان موظفند حتی برفرض عدم امکان پرداخت حق بیمه ، لیست پرسنل را در موعد مقرربه سازمان تامین اجتماعی ارائه نمایند.

بیشتر بدانیم:

ماده ۳۱ قانون تامین اجتماعی در مورد بیمه‌ شدگانی که تمام یا قسمتی‌از مزد و درآمد آنها به وسیله مشتریان یا مراجعین تامین می‌شود، درآمد تقریبی هر طبقه یا حرفه مقطوعاً به پیشنهاد هیات مدیره وتصویب شورای عالی تعیین و ماخذ دریافت حق بیمه قرار خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا