اقتصادی

بودجه مناطق آزاد اعلام شد

دانستنی اقتصاد: محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور امروز مصوبه بودجه سازمان‌های منطقه آزاد را به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد که به ترتیب چابهار  و کیش  بیشترین بودجه را به خود اختصاص دادند.
به گزارش دانستنی اقتصاد؛ محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور تصویب نامه ۶ شهریور امسال هیأت وزیران در خصوص تعیین بودجه سازمان منطقه آزاد کشور (مجموع منابع و مصارف) را به وزارت اقتصاد و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ کرد.
بر این اساس منطقه آزاد کیش برای سال ۱۴۰۲ مبلغ بیش از ۲ هزار و ۲۱۵ میلیارد تومان به عنوان منابع و ۲ هزار و ۱۷۳ میلیارد تومان به عنوان مصارف در اختیار دارد (تراز بودجه مثبت ۴۱ میلیارد تومان)
بودجه منطقه آزاد قشم یک هزار و ۱۰ میلیارد تومان به عنوان منابع و ۹۲۷ میلیارد تومان به عنوان مصارف؛ (تراز بودجه مثبت ۸۳ میلیارد تومان)
بودجه منطقه آزاد چابهار ۳ هزار و ۵۶۵ میلیارد تومان به عنوان منابع و ۳ هزار و ۳۵۵ میلیارد تومان به عنوان مصارف (تراز بودجه مثبت حدودا ۱۶ میلیارد تومان)
بودجه منطقه آزاد ارس ۶۵۵ میلیارد تومان به عنوان منابع و ۶۳۸ میلیارد تومان به عنوان مصارف (تراز بودجه مثبت ۶.۵ میلیارد تومان)
بودجه منطقه آزاد اروند یک هزار و ۷۹۱ میلیارد تومان به عنوان منابع و و یک هزار و ۷۸۲ میلیارد تومان به عنوان مصارف (تراز بودجه مثبت حدودا ۱۸ میلیارد تومان)
بودجه منطقه آزاد انزلی ۵۸۴ میلیارد و ۶۷۹ میلیون تومان به عنوان منابع و ۵۸۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به عنوان مصارف (تراز بودجه مثبت ۱۷۹ میلیون تومان)
بودجه سازمان منطقه آزاد ماکو ۶۷۵ میلیارد تومان به عنوان منابع و ۶۶۹ میلیارد تومان به عنوان مصارف (تراز بودجه مثبت ۶.۵ میلیارد تومان)
منابع درآمدی سازمان های منطقه آزاد شامل مواردی چون فروش زمین، فروش ساختمان و تأسیسات، سود سرمایه گذاری، حساب های اندوخته، تسهیلات بانکی، منابع حاصل از سرمایه گذاری‌های مشترک با بخش خصوصی، درآمدهای حاصل از عرضه اوراق، بودجه عمومی دولت و … می‌شود.
مصارف نیز مواردی چون پرداخت دستمزد و حقوق و مزایای کارکنان، نگهداری املاک و تأسیسات و ساختمان‌ها، خرید ماشین آلات و تجهیزات، بازپرداخت تسهیلات و دیون، اجرای طرح های فرهنگی-اجتماعی و … است.
بنابراین ۱۰ هزار و ۴۹۸ میلیارد تومان مجموع منابع و ۱۰ هزار و ۱۳۱ میلیارد تومان مجموع مصارف امسال مناطق آزاد و مجموعا ۲۰ هزار و ۶۲۹ میلیارد تومان بودجه کل امسال مناطق آزاد تعیین شده است.

بودجه مناطق آزاد جدید
همچنین امسال به عنوان نخستین سال فعالیت مناطق آزاد جدید شامل اردبیل، اینچه‌برون، بانه-مریوان، بوشهر، سیستان، قصرشیرین و مهران در نظر گرفته شده و منابع هر یک از این سازمان ها ۲۹۵ میلیارد تومان (به ازای هر کدام) و مجموعا ۲ هزار و ۶۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این منابع شامل ۲۸۵ میلیارد تومان درآمد از محل عوارض ورود و خروج کالا و ۱۰ میلیارد تومان از محل واگذاری زمین است.
مصارف این ۷ منطقه آزاد جدید هم برای سال جاری ۲۸۵ میلیارد تومان به ازای هر سازمان منطقه آزاد جدید برنامه ریزی شده که مجموعا مصارف آنها یک هزار و ۹۹۵ میلیارد تومان است؛ عمده مصارف این مناطق آزاد شامل ۲۸۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان (به ازای هر سازمان منطقه آزاد ۷ گانه جدید) به بخش عمران و اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی (آماده سازی این مناطق) تخصیص می یابد.
عبور بودجه مناطق آزاد کشور از ۲۴ هزار میلیارد تومان
بنابراین بودجه کل مناطق آزاد جدید ۴ هزار و ۶۰ میلیارد تومان است که با احتساب بودجه کل ۷ منطقه آزاد قدیم (۲۰.۶ همت) بودجه امسال مناطق آزادکشور به بالغ بر ۲۴ هزار و ۶۸۹ میلیارد تومان می‌رسد.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ میانگین امتیازات: ۵ / ۵. تعداد امتیازات: ۱۰۰ به این خبر امتیاز دهید

۰/۵

(۰ نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا