اجتماعیاقتصادیبازاربازار پول و ارزبانک، بورس و بیمهدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

برنج از حالت تعزیراتی خارج شد/ برنج های دپو شده با قیمت توافقی جمع آوری می شود



برنج از حالت تعزیراتی خارج شد/ برنج های دپو شده با قیمت توافقی جمع آوری می شود



اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ ۵۰ درصد برنج داخلی سال گذشته در انبار‌ها دپو شده است. در پایان ماه گذشته رئیس جمهور دستور رفع این مشکل را به وزارت جهادکشاورزی داد، اما تا به امروز این وزارتخانه اقدامی انجام نداده است. این در حالی است که به گفته کارشناسان تعلل در حل این مشکل تأثیر منفی بر تولید داشته، ضمن اینکه خطر جدی برای فساد و آفت خوردگی برنج‌های مانده در انبار‌ها وجود دارد.

به تازگی استاندار مازندران خبر داده که مجوز صادرات برنج دریافت شده است. او همچنین دستور جمع‌آوری برنج‌های دپوشده شالیکوبی‌ها تا یک هفته آینده را داده است.

طبق گفته فعلان بازار برنج قرار بر این است؛ انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران با نمایندگان هشت فروشگاه‌های زنجیره‌ای وارد بازار برنج شده و خرید و جمع‌آوری برنج را شروع کنند. طبق توافق انجام شده فروشگاه‌های رنجیره‌ای، تعیین قیمت دستوری برای خرید و فروش برنج در این فروشگاه‌ها مطرح نیست، به عبارت دیگر، برنج از حالت تعزیراتی خارج شده است.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران، در این ارتباط به اقتصاد آنلاین گفت: به دلیل اعمال سیاست‌های غلط در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، بازار برنج تا امروز نتوانسته است روی آرامش را ببیند.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ دولت به یکباره واردات برنج را ممنوع کرد و نتیجه آن شده که قیمت این کالای اساسی افسارگسیخته افزایش یافت، در سال ۱۴۰۱ نیز دولت دست به اعمال قیمت دستوری زد که، هر دوی این سیاست‌های بازار برنج را دچار نوسانات زیادی کرد.

کشاورز دیگر نتیجه این سیاست‌های غلط را دپوی بخش قابل توجهی از برنج سال گذشته در انبار‌ها و بدون مشتری ماندن آن‌ها عنوان کرد.

به گفته کشاورز؛ برای حل این مشکل استاندارد مازندران با انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران و تعدادی از فروشگاه‌های بزرگ توافق اولیه داشته است.

وی از جمله این توافقات را حمایت اصولی از تولید، ایجاد هاب صادراتی برنج و خرید و جمع‌آوری برنج های دپو شده با قیمت توافقی برشمرد.

کشاورز تأکید کرد: طبق توافق انجام شده فروشگاه‌های رنجیره‌ای، تعیین قیمت دستوری برای خرید و فروش برنج در این فروشگاه‌ها مطرح نیست، به عبارت دیگر، برنج از حالت تعزیراتی خارج شده است.

دبیرانجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران از مذاکره برای پرداخت تسهیلات برای جمع‌آوری برنج‌ها دپو شده توسط بانک کشاورزی خبر داد.

کشاورز با اشاره به اینکه تا ۲ ماه دیگر برنج‌های نو برداشت و وارد بازار می‌شود، گفت: ضرورت دارد این برنامه‌ها به سرعت انجام شود تا تعادل و تنظیم بازار برنج داخلی امکان‌پذیر شود.





نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا