اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

افزایش احتمال جنگ ناتو و روسیه در بلاروس/ آرایش نظامی مینسک-ورشو

به گزارش دانستنی اقتصاد، العربی الجدید در گزارشی با عنوان «هشدارها درباره جنگ احتمالی لهستان و بلاروس: کدام یک از نظر نظامی قوی‌تر است؟»، آورده است: با گذشت یک سال و نیم از رویارویی غیرمستقیم میان روسیه و ناتو در اوکراین، مواضع اعلام شده از سوی مقامات مسکو، مینسک و ورشو و تحرکات در مرز بلاروس با لهستان، احتمال بروز تنش خطرناک که ممکن است ناتو و روسیه به سوی درگیری مستقیم در بلاروس بکشاند، بیش از پیش افزایش پیدا کرده است.

این رسانه آورده است: «ماریوش بلاشاک» وزیر دفاع لهستان اعلام کرد که کشورش در صدد استقرار حدود ۱۰ هزار سرباز در مرزهای شرقی با بلاروس است. او همچنین گفت که از این تعداد، ۴ هزار سرباز به حمایت از مرزبانان اقدام خواهند کرد و شش هزار نفر دیگر نیز ذخیره خواهند بود. وی در فاصله دو ماه مانده به انتخابات پارلمانی مقرر در نیمه اکتیر آتی از تلاش برای اینکه ارتش لهستان را زمره ارتش قوی اروپا از حیث نیروی زمینی قرار دهد، سخن گفت و اینکه تلاش خواهد شد که بودجه نظامی به ۱۶۱ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۵ افزایش یابد.

تشدید تنش میان لهستان و بلاروس از چه زمانی بالا گرفت؟

العربی الجدید نوشت: تنش در مرز لهستان و بلاروس پس از آن بالا گرفت که بلاروس اعلام کرد که میزبان بخشی از نیروهای واگنر خواهد بود. نگرانی‌های لهستان و لیتوانی پس از تمرین‌های مشترک واگنر و یگان‌های ارتش بلاروس در نزدیکی مرزهای مشترک و پیش بینی‌هایی مبنی بر امکان نفوذ عناصری از واگنر به لهستان و سپس داخل اتحادیه اروپا افزایش یافت و در همین راستا نیز اوایل ماه جاری لهستان دو بالگرد بلاروس را به عبور از مرزهای این کشور متهم کرد.

لهستان و بلاروس از حیث نیرو و تجهیزات نظامی

این رسانه آورده است: ماریوش بلاشاک وزیر دفاع لهستان جولای ۲۰۲۲ میلادی متعهد شد که کشورش «قدرتمندترین نیروهای زمینی اروپا» را در اختیار خواهد داشت. لهستان بیشتر از آلمان تانک و توپخانه دارد و تعداد پرسنل ارتش این کشور و افسرانش تا سال ۲۰۳۵ به ۳۵۰ هزار نفر خواهد رسید. تعداد نظامی‌های ارتش لهستان در حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار نفر است که شامل ۳۰ هزار نیروی دفاع منطقه‌ای نیز می‌شود که در سال ۲۰۱۷ میلادی تأسیس شد و هر ساله ۱۶ روز تمرینات نظامی منظم برگزار می‌کنند.

العربی الجدید گزارش داد: لهستان قراردادی به ارزش ۴.۹ میلیارد یورو برای خرید ۲۵۰ تانک آبرامز از آمریکا امضا کرده است. لهستان همچنین دهها جنگنده اف ۱۶ آمریکایی در اختیار دارد و در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز قراردادی برای دستیابی به ۳۲ جنگنده اف ۳۵ به ارزش ۴.۶ میلیارد دلار امضا کرد. کارشناس و تحلیلگران نظامی در سال گذشته فاش کردند که لهستان قرادادهایی به ارزش ۱۲ میلیارد دلار با کره جنوبی به امضا رسانده است که شامل خرید ۱۸۰ تانک، ۲۰۰ توپ هویتزر، ۴۸ جنگنده تهاجی سبک، موشک اندازها و سلاح‌های دیگر می‌شود. علاوه بر نیروهای لهستانی، نیروهایی از ناتو در لهستان و کشورهای بالتیک از جمله لیتوانی، لتونی و استونی نیز مستقر هستند.

این رسانه می‌نویسد: از سوی دیگر بلاروس از زمان جدایی از شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ واز زمان تأسیس ارتش خود در مارس ۱۹۹۲ میلادی وارد هیچ جنگی نشده است. تعداد ارتش بلاروس اعم از کارکنان نظامی و غیرنظامی به ۴۸ هزار نفر رسیده است. این سایت تعداد سربازان را بین ۲۵ تا ۲۸ هزار سرباز برآورد کرده است که در چهار تیپ مکانیزه، چهار تیپ موشکی و توپخانه ای توزیع شده اند و شامل شش هزار عنصر در نیروهای ویژه نیز می‌شود که به چهار تیپ تقسیم می‌شوند.ارتش لهستان به سامانه اس ۴۰۰ مجهز می‌شود

العربی الجدید نوشت: بلاورس ۴۰۰ تانک تی ۷۲، ۱۵۰۰ خودروی زرهی سبک، ۹۰۰ خودروی زرهی سنگین دارد که بیشترشان ساخت شوروی است و در این میان نیز ۷۰۰ خودروی سبک زرهی دارد که جزو تولیدات مدرن روسیه و چین است. ارتش بلاروس دارای طیف وسیعی از توپ‌های هویترز ۱۲۲ میلی متری و خودکششی ۱۵۲ میلی متری است و به طور کلی مجموع توپ‌های این کشور را به ۴۰۰ عدد می‌رساند. بلاروس دارای سامانه‌های دفاعی شوروی اعم از سامانه‌های «تور»، «بوک» و «اس ۳۰۰» است و تعداد کل سامانه‌های دفاع هوایی این کشور به ۱۳۰ واحد از انواع مختلف می‌رسد. از نظر نیروی هوایی نیز بلاروس دارای ۶۵ فروند جنگنده میگ ۲۹، سوخ و۲۵، سوخ و۲۷ و سوخو ۳۰ است. نیروهای هوایی بلاروس ناوگانی متشکل از ۴۰ بالگرد جنگی دارد که ۱۰ فروند از آنها بالگردهای تهاجی ام آی -۲۴ و بقیه بالگردهای فرود ام ای -۲۴و ی ام است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا